Kansallisgalleria kutsuu tekemään taidetta ulkoilmatapahtumaan la 10.6. klo 10–15

5.6.2017 14:54 | Kansallisgalleria - Finlands Nationalgalleri

Kansallisgallerian kolme museota, Ateneum, Kiasma ja Sinebrychoffin taidemuseo kutsuvat kaikki luomaan unelmien museon ja unelmia museossa taiteilija Markus Kåhren johdolla. #unelmienmuseo-tapahtuma järjestetään Ateneumin puistikossa la 10.6. klo 10–15

Kesäinen tapahtuma tuo museoiden työpajatoiminnan katutasoon ja ihmisten lähelle. ”Toivotamme kaikki tervetulleiksi luomaan unelmien museota, taiteilemaan hetkeksi tai pidemmäksi aikaa Markus Kåhren ja yleisötyön asiantuntijoidemme kanssa”, kutsuu Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen. Kaikille avoin ja maksuton tilaisuus on mahdollisuus kertoa taiteen avulla niistä asioista, joita toivemuseossa voisi olla.

Unelmien museo -tapahtuma on Kansallisgallerian kolmen museon yhteinen voimainponnistus. ”Tulevaisuudessa tällaiset tapahtumat voisi rahoittaa säätiöpääoman korkotuoton avulla, jolloin kustannukset eivät rasittaisi museoiden toimintakustannuksia,” Ruohonen kertoo. ”Vastaavia käyttökohteita voisivat olla myös kansainväliset vientinäyttelyprojektit, erityiset teoshankinnat sekä saavutettavuuden lisääminen muun muassa digitaalisuuden avulla.”

Kansallisgallerian varainhankintakampanja on loppusuoralla

Ateneumin puistikossa järjestettävä tapahtuma ajoittuu Kansallisgallerian varainhankintakampanjan viimeiselle kuukaudelle. Valtio on luvannut 2,5 euroa vastinrahaa jokaiselle 30.6.2017 mennessä lahjoitetulle eurolle. Keräys on tuottanut toukokuun loppuun mennessä 3,2 miljoonaa euroa. Valtio on sitoutunut maksamaan vastinrahaa aina kahdeksaan miljoonaan euroon saakka.

Kansalaiset voivat osallistua keräykseen lahjoittamalla rahaa lipun oston yhteydessä, laittamalla rahaa museoissa oleviin lippaisiin, tekemällä mobiililahjoituksen tai lahjoittamalla kansallisgalleria.fi -sivuston kautta.

pääjohtaja

Johanna Eiramo
viestintäpäällikkö / varainhankinta

Kaikukortti käyttöön kaikissa Kansallisgallerian museoissa21.4.2017 12:47Tiedote

Kulttuuri kuuluu kaikille varallisuudesta riippumatta. Kaikukortin tavoitteena on parantaa taloudellisesti tiukassa tilanteessa olevien nuorten, aikuisten ja perheiden mahdollisuuksia osallistua kulttuurielämään ja harrastaa taiteen tekemistä. Kansallisgalleria on päättänyt toimia Kaikukortti-pop up -kohteena Suomi100-juhlavuoden kunniaksi ja tarjoaa kaikukorttilaisille erikoisetuna koko vuoden ajaksi maksuttoman sisäänpääsyn kaikkiin museoihinsa. Huhtikuusta alkaen kaikukorttilaiset pääsevät korttia näyttämällä Ateneumin taidemuseoon, nykytaiteen museoon Kiasmaan sekä Sinebrychoffin taidemuseoon. "Haluamme olla mukana rakentamassa Suomea, jossa jokainen tuntee itsensä tervetulleeksi sellaisena kuin on," toteaa Kansallisgallerian pääjohtaja Risto Ruohonen korttipäätöksen taustoista. Kaikukortti on toistaiseksi Espoossa ja Kainuussa käytössä oleva kortti, jolla voi hankkia maksuttomia pääsylippuja ja kurssipaikkoja Espoon ja Kainuun Kaikukortti-verkoston kulttuurikohteisiin. K

Quattro Mikenti Group donerade 50 000 euro till Nationalgalleriets stiftelse7.3.2017 11:19Tiedote

Husteknikkoncernen Quattro Mikenti Group har donerat 50 000 euro till Nationalgalleriets stiftelse. I och med motfinansieringen från staten blir donationen värd 175 000 euro. Donationen stärker det arbete som Ateneum, Kiasmas och Sinebrychoffs konstmuseum samt avdelningen för samlingsförvaltning gör för att stärka den finländska konsten och kulturen och bidra till dess tillväxt och internationalitet.