Kansallisgallerian museoihin kohta myös virtuaalivierailulle

Ateneumiin, Kiasmaan ja Sinebrychoffin taidemuseoon pääsee tulevaisuudessa seikkailemaan myös virtuaalisesti.

Kansallisgalleria – joka koostuu edellä mainituista museoista ja maamme kuvataiteen kansalliskokoelmasta – on Suomi100-vuoden kunniaksi aloittanut huomattavan suuren projektin, joka tähtää taidekokoelman entistä vaikuttavampaan verkkoläsnäoloon.

”Haluamme tuoda Suomen taideaarteet jokaisen ulottuville. Kokoelmamme on jo nyt vahvasti verkossa tutustuttavissa. Tarkoituksenamme on kuitenkin uudistaa sivustomme niin, että se tuottaa entistä vahvempia elämyksiä, niin suomalaisille kuin kansainvälisestikin”, toteaa Kansallisgallerian kokoelmahallintajohtaja Riitta Ojanperä.

Kansallisgalleria on laajentanut teosten verkkoulottuvuutta yhdessä VR-tekniikkaan erikoistuneen suomalaisyrityksen Vizorin kanssa tuomalla mahdollisuuden käydä virtuaalivierailulla Ateneumin taidemuseon pääsalissa.

”Kuvasimme panoraama-kuvat Ateneumissa parhaalla mahdollisella laadulla ja korkeimmalla resoluutiolla”, kertoo Vizorin Anna Rosa Lappalainen. Ateneumin pääsali ja siellä esillä oleva Suomen taiteen tarina -kokoelmanäyttely kuvattiin kokonaisuutena.

Samalla kuvattiin myös Ville Vallgrenin ikoninen läpimurtoteos Kaiku. Veistos 3D-mallinnettiin 4k-resoluutiolla ja sitä voi nyt tutkia verkossa hyvin yksityiskohtaisesti. Sekä Suomen taiteen tarinaan että Kaiku-veistokseen voi tutustua aivan tavallisella tietokoneella normaalin verkkoselaimen kautta. Vielä huikeamman elämyksen äärelle pääsee, jos käytössä on joko Google Cardboard, Samsung Gear VR, Oculus Rift tai HTC Vive.

"Uskomme, että kokoelman tuominen verkkoon mitä erilaisimmissa muodoissa ensinnäkin tuo taiteen entistä useamman ulottuville, mutta toiseksi tuo myös uusia yleisöjä museoihin. Kun ensin pääsee tutkimaan taidetta verkossa, haluaa usein myös päästä kokemaan sitä paikan päälle", kokoelmahallintajohtaja Ojanperä valottaa.

Kaikkia museoitaan tai niiden järjestämiä taidenäyttelyitä Kansallisgalleria ei ole tuomassa verkkoon, ainakaan vielä.

"Nyt kokeilemme erilaisia mahdollisuuksia kokoelman näyttämiseen ja toivomme palautetta yleisöiltämme. Jos tämän tyyppiset avaukset osoittautuvat toimivaksi tavaksi edetä, kenties tulevaisuudessa kokoelmateosten äärelle pääsee virtuaalitodellisuuden kautta milloin ja mistä tahansa", Riitta Ojanperä uskoo.

Vieraile Ateneumin taidemuseon kokoelmanäyttelyssä: https://www.kansallisgalleria.fi/virtuaalikierros

Riitta Ojanperä, kokoelmahallintajohtaja, Kansallisgalleria

p. 040 572 99 59, riitta.ojanpera@kansallisgalleria.fi

Anna Rosa Lappalainen, operatiivinen johtaja, Vizor