Kansallisgallerian taidemuseoissa lähes 800 000 kävijää vuonna 2017

Ateneumin taidemuseossa, Nykytaiteen museo Kiasmassa ja Sinebrychoffin taidemuseossa vieraili vuoden 2017 aikana ennätykselliset 794 119 taiteen ystävää. Museoiden kävijäluvut olivat: Ateneum 440 828 (uusi kävijäennätys), Kiasma 295 808 ja Sinebrychoffin taidemuseo 57 483. Edellinen Kansallisgallerian ennätys tehtiin vuonna 2016, jolloin museoissa vieraili 772 664 vierasta.

”Erinomainen näyttelyvuosi vahvistaa Kansallisgallerian museoiden sijaa pääkaupunkiseudun suurkävijäkohteina Linnanmäen miljoonan ja Korkeasaaren puolen miljoonan kävijän kanssa”, iloitsee pääjohtaja Risto Ruohonen. ”Museoammattilaistemme pitkäjänteisesti rakentama ohjelmisto on onnistunut tehtävässään puhutella niin kotimaisia kuin ulkomaisia vieraitamme.”

Monipuolisen näyttelytarjonnanlisäksi museoissa järjestettiin laaja kattaus yleisötapahtumia. Ateneumissa keräilijä Tuomo Sepon henkilökohtaiset näyttelyopastukset sekä Suomen taiteen tarina- ja Alvar Aalto -näyttelyiden yleisöluennot kiinnostivat taiteen ystäviä. Sinebrychoffin taidemuseo järjesti meet&greet -tapahtuman tubettaja Mariieveronican kanssa, tuoden museoon paljon nuoria. Filosofian yö vetosiKiasman kävijöihinja Kansallisgallerian yhteinen joulutapahtuma järjestettiin kaikissa museoissa marraskuun lopussa. Sekä Ateneumissa että Sinebrychoffin taidemuseossa saavutettiin päiväkohtainen vierailijaennätys Suomen satavuotisen itsenäisyyden kunniaksi järjestettynä ilmaispäivänä, jolloin kolmen museon yhteenlaskettu kävijämäärä oli 17 337.

Vuoden keskeiset näyttelyt

Ateneumin taidemuseossa vuosi 2017 käynnistyi lokakuussa avautuneella Amedeo Modigliani -näyttelyllä, jonka jälkeen helmikuussa avatut näyttelyt Valo muuttaa kaiken – Tuomo Sepon kokoelma ja Tuulikki Pietilä sekä kesän Alvar Aalto – taide ja moderni muoto kiinnostivat laajoja yleisöitä. Syksyllä erityisen suuria kävijämääriä keräsivät Ankallisgallerian aarteita- ja Veljekset von Wright -näyttelyt.

Mona Hatoumin näyttely sekä Meeri Koutaniemen ja Arman Alizadin Pahan jälkeen
-näyttely toivat yleisöä Nykytaiteen museo Kiasmaan heti vuoden alussa. Maaliskuussa avattu ARS17 – Hello world! ja erityisesti LaBeouf, Rönkkö & Turner -taiteilijakolmikon

#ALONETOGETHER-performanssi toivat keväällä paljon vieraita nykytaiteen äärelle. Kuvataidepalkinto Ars Fennican ehdokkaiden teokset paljastettiin lokakuussa ja ne ovat esillä Kiasman 2. kerroksessa helmikuun 2. päivään 2018 saakka.

Sinebrychoffin taidemuseossa yleisö vieraili keväällä vilkkaasti sekä Ikonit- että Caesar van Everdingen -näyttelyissä. Suomi100 -ohjelmistoon kuulunut Minä en ole minä – tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia sekäsyyskuussa avattu Andrea Angionen Terribilis est locus iste –näyttelyt ovat taanneet museoon tasaisen vierasvirran myös loppuvuodesta.

Museokortti vahvistaa aktiivista museoissa käyntiä

Toukokuussa 2015 lanseerattu museokortti on osaltaan tukenut Kansallisgallerian museoiden kävijäkasvua. Kansallisgallerian vuonna 2016 teetättämässä kävijätutkimuksessa peräti 61 prosenttia Ateneumin kävijöistä oli käynyt museossa vähintään kymmenen kertaa, ensikävijöiden määrä oli 9 prosenttia. Vastaavasti vuonna 2014 kävijöistä 28 prosenttia oli käynyt Ateneumissa ainakin kymmenen kertaa ja peräti 34 prosenttia kävijöistä oli museossa ensimmäistä kertaa.

En betydande donation till Nationalgalleriet från A-Insinöörit5.12.2017 09:25Tiedote