Mielenterveyden keskusliittoMielenterveyden keskusliitto

Kansallispuistopäivän 24.5. uutuus: mielen hyvinvoinnin helpot harjoitukset Suomen kansallispuistoihin

Mielenterveyden keskusliitto ja Metsähallitus tuovat hyvinvointiharjoituksia sisältävät Skutsirastit kuudella kielellä kansallispuistoihin sekä retkeily- ja luonnonsuojelualueille ympäri Suomen. Skutsirastit aukeavat Euroopan kansallispuistopäivänä 24. toukokuuta.

Kaksi naista istuu laiturilla ja uittaa jalkojaan vedessä. Taustalla on metsämaisema ja naisten vieressä laiturilla vaelluskengät.
Kuva: Metsähallitus/Saara Lavi Metsähallitus/Saara Lavi Metsähallitus

Mielenterveyden keskusliitto ja Metsähallitus toteuttavat yhteistyössä koko maan kattavan Skutsirasti-verkoston, joka tuo hyvinvointiharjoituksia Suomen luontokohteisiin osana Mielenterveyden keskusliiton Skutsi kuulee -ohjelmaa.

Harjoitukset löytyvät kansallispuistojen ja retkeily- ja luonnonsuojelualueiden opastauluista suomeksi ja englanniksi, sekä rannikolla ruotsiksi ja Lapissa saameksi.

– Luonnossa liikkuessa on tärkeää osata pysähtyä. Joskus sen pysähdyksen voi tehdä Skutsirastilla keskittyen hyvinvointiin, sanoo Skutsi kuulee -ohjelman ohjelmapäällikkö Julia Sillanpää Mielenterveyden keskusliitosta.

Luonnossa liikkumisella on monia hyvinvointia edistäviä vaikutuksia ja niitä ihmiset luonnosta myös etsivät.

– Luonnosta tullaan hakemaan hyvinvointia ja ennen kaikkea se on mielen hyvinvointia. Kauniin maiseman tai nuotion katselu, luonnon äänet ja tuoksut ovat rentoutumista ja akkujen lataamista parhaimmillaan. Stressi laskee, keskittymiskyky kohenee ja huolet asettuvat mittasuhteisiin, kertoo virkistyskäytön erityisasiantuntija Sanna-Kaisa Rautio Metsähallituksesta.

Harjoituksen löytää skannaamalla Skutsirastin QR-koodin älypuhelimella. Koodi avaa harjoituksen, jonka voi lukea tai kuunnella ja tehdä lempeästi omaan tahtiin.

Julia Sillanpää, Skutsi kuulee -ohjelmapäällikkö, Mielenterveyden keskusliitto
040 596 2168, julia.sillanpaa@mtkl.fi

Sanna-Kaisa Rautio, virkistyskäytön eritysasiantuntija, Metsähallitus puh. 040 570 7347, sanna-kaisa.rautio@metsa.fi

Nainen kahlaa rantavedessä. Taustalla on metsässä leiripaikka.
Kuva: Metsähallitus/Saara Lavi

Linkit

Skutsi kuulee -ohjelman tavoitteena on tukea nuorten aikuisten myönteisen luontoyhteyden muodostumista ja vahvistaa kokonaisvaltaista hyvinvointia. Ohjelma rahoitetaan osaltaan retkeily- ja ulkoiluvarusteisiin erikoistuneen Partioaitan vuoden 2022 Ympäristöbonuksella. Mielenterveyden keskusliitto on mielenterveysongelmia itse kokeneiden ihmisten valtakunnallinen järjestö.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Mielenterveyden keskusliitto

”Itsemurha on läheisille suuri kriisi” – kynttilät syttyvät itsemurhan tehneiden muistolle 19.11.202315.11.2023 06:47:00 EET | Tiedote

Vuonna 2021 Suomessa tehtiin 747 itsemurhaa, mikä tarkoittaa valtavaa määrää inhimillistä kärsimystä yli 7000 läheiselle. Itsemurhan tehneiden muistoa kunnioitetaan jälleen tulevana sunnuntaina, kun kynttilätapahtuma järjestetään Helsingissä, Lapinlahden Lähteellä. Lisäksi kynttilät syttyvät itsemurhan tehneiden muistolle järjestettävissä tilaisuuksissa yli 35 paikkakunnalla.