Väestörekisterikeskus

KaPA-ohjelma alitti budjetin – Suomi.fi-palvelut ovat valmistuneet aikataulussa

Jaa

OwalGroupin tekemä riippumaton loppuarviointi Kansallisen palveluarkkitehtuurin toteuttamisohjelmasta (KaPA) on valmistunut. Ohjelmaa pidetään onnistuneena muun muassa realististen tavoitteiden, aikataulussa pysymisen ja resurssien suhteen. Ohjelma saatiin toteutettua alle suunnitellun budjetin ja ohjelmassa rakennetut Suomi.fi-palvelut valmistuivat aikataulussa.

Nyt julkaistun loppuarvioinnin mukaan KaPA-ohjelma on onnistunut aloittamaan laajan, koko julkishallintoa koskevan toimintakulttuurinmuutoksen, joka auttaa toimimaan asiakaslähtöisemmin ja keskittämään tukipalveluita. Ohjelma on myös avannut uusia mahdollisuuksia valtion ja kuntien yhteistyöhön.

Vuonna 2014 alkaneen ohjelman tavoitteena on ollut muun muassa yksinkertaistaa ja helpottaa kansalaisten, yritysten ja yhteisöjen asiointia viranomaisten kanssa. Lisäksi tavoitteena on ollut tietojen yhteiskäytön parantaminen sekä yritysten liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen julkishallinnon kanssa. Arvioinnin mukaan ohjelman tavoitteita on pidetty ”oikeina tai vähintään toimintaa oikeaan suuntaan ohjaavina”. Liiketoimintamahdollisuuksien luominen yrityksille on jäänyt arvion mukaan tavoitteissa taustalle.

Ohjelma saa kiitosta siitä, että se on onnistunut pysymään aikataulussa. Etenkin ketterän kehittämisen malli on tukenut tavoitteiden saavuttamista. Vahvuudeksi on nähty sitoutunut ja osaava henkilöstö sekä ohjauksessa että operatiivisessa työssä.

”Hienoa, että KaPA-ohjelma nähdään merkittävänä toimintatapojen uudistajana julkishallinnossa. Olemme hyödyntäneet ohjelmassa uudenlaisia toimintatapoja, mikä on omalta osaltaan auttanut saavuttamaan ohjelman tavoitteet”, sanoo valtiovarainministeriön digitalisaatioyksikön päällikkö, tietohallintoneuvos Maria Nikkilä.

KaPA-laki on vauhdittanut käyttöönottoja

Raportin mukaan suurin osa KaPA-ohjelmassa tuotetuista Suomi.fi-palveluista on valmistunut pääosin aikataulussa, ja isot valtionhallinnon organisaatiot on saatu hyvin mukaan. Käyttöönottojen haasteena on, että organisaatiot pitävät Suomi.fi-palveluita hyödyllisinä julkishallinnon kannalta, mutta eivät niinkään oman toimintansa kannalta. Heinäkuussa 2016 voimaan astunut ns. KaPA-laki on vahvistanut merkittävästi ohjelmassa tuotettujen palveluiden merkitystä ja käyttöönottoa. Vaikka laki onkin vauhdittanut käyttöönottoja, organisaatiot ovat toivoneet käyttöönotoilta ja palveluilta vielä enemmän asiakaslähtöisyyttä.

Loppuraportin mukaan KaPA-ohjelman sisäinen viestintä on toiminut avainhenkilöiden välillä hyvin. Eri viestintämuotoihin esimerkiksi verkossa ja tapahtumissa on oltu tyytyväisiä, mutta toisaalta tietoa on koettu olevan liiankin monessa paikassa. Raportti suosittaa, että Suomi.fi-palveluja käyttöönottaville organisaatioille tulisi viestiä jatkossa ennakoivasti ja käytännönläheisesti. Arvioinnin mukaan nyt syksyllä alkaneen kansalaisviestinnän onnistuminen on tärkeää, jotta ohjelman vaikuttavuutta saadaan viestittyä eteenpäin.

Suomi.fi-palvelut valmiita – Suomi.fi-tunnistus ja -valtuudet aktiivisesti käytössä

KaPA-ohjelmassa on toteutettu neljä hanketta: Palveluväylä, Sähköinen tunnistus, Roolit ja valtuutukset sekä Palvelunäkymät. Kaikki Suomi.fi-palvelut ovat valmistuneet teknisiltä ratkaisuiltaan ohjelmakauden aikana.
Arvion mukaan Suomi.fi-palveluväylä ja Suomi.fi-tunnistus ovat yltäneet suurimpaan osaan tavoitteistaan. Myös Suomi.fi-valtuuksissa on luotu ”vakuuttava startti”, sillä toisen puolesta asiointien määrä ylitti syksyllä 2017 yli miljoonan rajapyykin.
 
Palvelunäkymät-hankkeeseen kuuluvat Suomi.fi-verkkopalvelu, Suomi.fi-palvelutietovaranto ja rekisteritietojen tuominen verkkopalveluun. Arvion mukaan Suomi.fi tarjoaa vasta vähän uusia palveluita ja sivusto on edelleen osittain kehitysvaiheessa. Palvelutietovarannon käyttöönotot ovat sujuneet ennakoitua paremmin, kun taas rekisteritietoja on tuotu Suomi.fihin tavoiteltua vähemmän.
”Suomi.fi-palveluiden käyttöönotot ja kehittäminen eivät suinkaan pääty tähän. Väestörekisterikeskuksella tulee jatkossa olemaan yhä vahvempi rooli digitalisoinnin edistäjänä. Työmme kulmakivenä ovat digitaaliset asiakaslähtöiset palvelut sekä kansalaisille että organisaatioille”, sanoo Väestörekisterikeskuksen ylijohtaja Janne Viskari.

Arviointi suosittaa, että valtiovarainministeriö varmistaa jatkossa riittävän resursoinnin ja ohjauksen Suomi.fi-palveluiden käyttöönotolle. Ohjelman päättyessä toimintamallin on oltava selkeä, jotta palveluiden jatkuvuus voidaan taata. Palveluiden jatkokehittämisessä ja viestinnässä tulee huomioida organisaatioiden ja loppukäyttäjien näkökulmat.

Arviointiraportti kansallisen palveluarkkitehtuurin -sivulla 

OwalGroupin riippumaton loppuarviointi perustuu aineistoanalyyseihin, haastatteluihin, virastoille ja ministeriöille sekä kunnille teetettyyn sähköiseen kyselyyn sekä case-analyyseihin. KaPA-ohjelmaa on arvioitu myös syksyllä ja keväällä 2016.

Lisätietoja:

Valtiovarainminsteriö, digitalisaatioyksikön johtaja, tietohallintoneuvos Maria Nikkilä, p. 0295 530 514, maria.nikkila(at)vm.fi

Väestörekisterikeskus, ylijohtaja Janne Viskari, p. 0295 535 022, janne.viskari(at)vrk.fi
 

Tietoja julkaisijasta

Väestörekisterikeskus
Väestörekisterikeskus
Lintulahdenkuja 4
00530 HELSINKI

0295 535 001http://www.vrk.fi

Väestörekisterikeskus toteuttaa yhdessä valtiovarainministeriön kanssa kansallista palveluarkkitehtuuria. Viraston tehtävänä on edistää digitaalista yhteiskuntaa tuottamalla ja kehittämällä sähköisen asioinnin tukipalveluja kansalaisten ja julkisen hallinnon käyttöön. Lisäksi Väestörekisterikeskus on yhdessä maistraattien kanssa väestötietojärjestelmän rekisterinpitäjä. Virasto ylläpitää ja kehittää väestötietojärjestelmää, sen tietoja ja tietojen laatua sekä varmennettua sähköistä asiointia. Väestörekisterikeskus tarjoaa väestötietojärjestelmän tietopalveluja ja varmennepalveluja sekä hoitaa vaalitehtäviä. www.vrk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista jo ennen kuin ne uutisoidaan? Kun tilaat tiedotteemme tältä julkaisijalta, saat ne sähköpostiisi yhtä aikaa suomalaisen median kanssa. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Väestörekisterikeskus

Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Södra Savolax först att gå med: Finland det första landet som inför elektronisk ärendehantering på annan persons vägnar5.12.2017 13:59Tiedote

Finland är det första landet i världen som gjort det möjligt för en vuxen att ge en annan person en elektronisk fullmakt att hantera ärenden på sina vägnar i social- och hälsovårdsfrågor. Ärendehantering på annan persons vägnar förutsätter att man ger en fullmakt för elektronisk ärendehantering inom hälsovården i Suomi.fi-nättjänsten. Samkommunen för social- och hälsovårdstjänster i Södra Savolax (Essote) är den första organisationen som introducerat den här möjligheten.

KaPA-programmet underskred budgeten - Suomi.fi-tjänsterna färdiga inom utsatta tiden28.11.2017 14:46Tiedote

OwalGroups oavhängiga slutbedömning av programmet för genomföring av en nationell servicearkitektur (KaPA) är färdig. Programmet anses ha varit framgångsrikt bland annat i fråga om realistiska målsättningar, tidsplanen och resurserna. Programmet genomfördes till ett lägre pris än vad som budgeterats och Suomi.fi-tjänsterna som skapats inom programmet blev färdiga inom den utsatta tiden.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme