KaPA-programmet underskred budgeten - Suomi.fi-tjänsterna färdiga inom utsatta tiden
KaPA-programmet har enligt den färska utvärderingen lyckats inleda en omfattande förändring av verksamhetskulturen som berör hela den offentliga förvaltningen, och som underlättar kundorienterad verksamhet samt koncentrering av stödtjänster. Programmet har även öppnat nya möjligheter för samarbetet mellan staten och kommunerna.
Målet med programmet som inleddes 2014 har bland annat varit att förenkla och underlätta medborgarnas, företagens och samfundens myndighetskommunikation. Ett annat mål har varit att förbättra samutnyttjandet av information samt att främja företagens affärsverksamhetsmöjligheter med den offentliga förvaltningen. Programmålen har enligt utvärderingen varit ”korrekta, eller åtminstone sådana att det styr åt rätt håll”. Skapandet av affärsverksamhetsmöjligheter åt företag har enligt utvärderingen dock spelat en mindre viktig roll i målsättningarna.
Programmet får beröm för att tidsplanen hållit streck. Modellen för smidigt utvecklande har understött uppnåendet av målsättningar på ett särskilt sätt. Den engagerade och kompetenta personalen både inom styrningen och i det operativa arbetet betraktas som en starkhet.
”Det är fint att KaPA-programmet ses som en betydande reformatör av handlingssätten inom den offentliga förvaltningen. Vi har utnyttjat nya slags rutiner, vilket för sin del hjälpt att uppnå programmålsättningarna”, säger chefen för finansministeriets enhet för digitalisering, informationsförvaltningsrådet Maria Nikkilä.
KaPA-lagen har påskyndat ibruktagandet
Största delen av Suomi.fi-tjänsterna som producerats inom KaPA-programmet har enligt rapporten blivit färdiga inom utsatt tid, och stora statliga organisationer har engagerats med framgång. Utmaningen med ibruktagandena är att organisationerna nog upplever Suomi.fi-tjänsterna som nyttiga för den offentliga förvaltningen, men kanske inte för den egna verksamheten. Den s.k. KaPA-lag som trädde i kraft i juni 2016 har på ett betydande sätt förstärkt betydelsen och ibruktagandet av tjänster som produceras inom programmet. Även om lagen påskyndat ibruktaganden, har organisationerna hoppats på ännu mera kundorienterade ibruktaganden och tjänster.
KaPA-programmets interna kommunikation mellan nyckelpersonerna har enligt slutrapporten fungerat väl. Belåtenheten har varit stor med olika kommunikationsformer till exempel på nätet, men å andra sidan har man upplevt att informationen är för utspridd på olika platser. Rapporten rekommenderar att organisationerna som tar i bruk Suomi.fi-tjänster informeras på ett proaktivt och pragmatiskt sätt i fortsättningen. Det är enligt utvärderingen viktigt att medborgarkommunikationen som inleddes i höstas lyckas, så att programmets genomslagskraft ska kunna kommuniceras vidare.
Suomi.fi-Tjänsterna färdiga - Identifieringen och fullmakterna i aktivt bruk
KaPA-programmet har förverkligat fyra projekt: Serviceledet, Servicevyerna, Elektronisk identifiering samt Roller och fullmakter. De tekniska lösningarna för samtliga tjänster har blivit färdiga under programperiodens gång.
Suomi.fi-serviceledet och Suomi.fi-identifieringen har enligt utvärderingen uppnått största delen av sina målsättningar. Suomi.fi-fullmakttjänsten har också kommit i gång på ett ”övertygande sätt”, eftersom ärendehanteringen på någon annans vägnar översteg en miljon transaktioner hösten 2017.
Servicevyerna-projektet omfattar Suomi.fi-nättjänsten, Suomi.fi-servicedatalagret och införingen av registeruppgifter i nättjänsten. Suomi.fi erbjuder enligt utvärderingen endast få nya tjänster, och webbplatsen är fortfarande delvis ofullständig. Ibruktagandena av servicedatalagren har skett bättre än väntat, medan registeruppgifter däremot införts i Suomi.fi i mindre omfattning än vad som varit målet.
"Ibruktagandet och utvecklandet av Suomi.fi-tjänsterna slutar inte här. Befolkningsregistercentralen kommer även i fortsättningen att spela en allt viktigare roll i egenskap av främjare av digitaliseringen. Kundorienterade tjänster både för medborgare och för organisationer utgör hörnstenarna för vårt arbete är", säger Befolkningsregistercentralens överdirektör Janne Viskari.
Utvärderarna rekommenderar att finansministeriet garanterar tillräckliga resurser och tillräcklig styrning för ibruktagandet av Suomi.fi-tjänsterna i fortsättningen. Det är viktigt att man har en tydlig handlingsmodell då programperioden upphör, så att kontinuerlig service ska kunna garanteras. Organisationers och slutanvändarnas aspekter bör tas i beaktande vid den fortsatta beredningen av och kommunikationen om tjänsterna.
Utvärderingsrapporten finns på finansministeriets webbplats för den nationella servicearkitekturen
OwalGroups oavhängiga utvärdering baserar sig på materialanalys, intervjuer, elektroniska enkäter som skickats till ämbetsverk, ministerier och kommuner samt på case-analyser. KaPA-programmet har även utvärderats våren och hösten 2016.
Ytterligare information:
Maria Nikkilä, informationsförvaltningsråd, chef för enheten för digitalisering, finansministeriet, tfn 0295 530 514, maria.nikkila(at)vm.fi
Janne Viskari, överdirektör, Befolkningsregistercentralen, tfn 0295 535 022, janne.viskari(at)vrk.fi
Om
Befolkningsregistercentralen förverkligar en nationella servicearkitektur tillsammans med finansministeriet. Ämbetsverkets uppgift är att främja det digitala samhället genom att producera och utveckla stödtjänster för e-tjänster för medborgare och den offentliga förvaltningen. Dessutom är Befolkningsregistercentralen befolkningsdatasystemets registerförare tillsammans med magistraterna. Ämbetsverket upprätthåller och utvecklar befolkningsdatasystemet, dess uppgifter och uppgifternas riktighet samt den certifierade elektroniska kommunikationen. Befolkningsregistercentralen erbjuder befolkningsdatasystemets informationstjänster och certifikattjänster samt tar hand om valuppgifter. www.vrk.fi
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Suomi.fi-mobilappen förnyas 22.4.2024 – Se hur ändringen påverkar dig!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote
De nya Android- och iOS-versionerna av Suomi.fi-mobilappen publiceras 22.4.2024. I och med förnyelsen förändras appens utseende och funktioner. I den nya Suomi.fi-mobilappen har bland annat appens användbarhet, tillgänglighet och navigationsstruktur förbättrats. När den nya appen har publicerats är det inte längre möjligt att använda gamla versioner av appen.
Suomi.fi-mobiilisovellus uudistuu 22.4.2024 – Katso miten muutos vaikuttaa sinuun!17.4.2024 15:05:00 EEST | Tiedote
Suomi.fi-mobiilisovelluksen uudet Android- ja iOS-versiot julkaistaan 22.4.2024. Uudistuksen myötä sovelluksen ulkonäkö ja toiminnallisuudet uudistuvat. Uudessa Suomi.fi-mobiilisovelluksessa on parannettu muun muassa sovelluksen käytettävyyttä, saavutettavuutta ja navigaatiorakennetta. Kun uusi sovellus on julkaistu, vanhojen sovellusversioiden käyttäminen ei ole enää mahdollista.
The new versions of Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024: See how the change affects you!17.4.2024 15:05:00 EEST | Press release
The new Android and iOS versions of the Suomi.fi mobile application will be launched 22.4.2024. As a result of the update, the appearance and functionalities of the application will change. The new application has improved usability, accessibility and navigation structure. Once the new application is published, it will no longer be possible to use older versions of the application.
Aino ja Eino uudet lasten suosikkinimet16.4.2024 09:29:34 EEST | Tiedote
Vuonna 2023 Suomessa syntyneiden lasten suosituimmat ensimmäiset etunimet olivat suomenkielisillä lapsilla Aino ja Eino. Kaksi vuotta putkeen suosituimman lasten nimen titteliä hallinneet Olivia ja Leo joutuivat viime vuonna väistymään kärkipaikalta. Ruotsinkielisillä lapsilla ykköspaikkaa pitävät Ellen ja Liam ja muunkielisillä lapsilla Sofia ja Adam.
Digihumaus-rapporten 2024: Åldrande och mångfald driver på förvaltningen, men man måste satsa mer på digital infrastruktur än i nuläget11.4.2024 12:15:00 EEST | Tiedote
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har idag publicerat en ny Digihumaus-rapport. I rapporten analyseras förändringar i Finlands befolkning och deras betydelse för den offentliga förvaltningen. Rapporten är en fortsättning på Digihumaus-rapporterna som publicerats under de fyra senaste åren. I rapporten har temat delats in i fyra undertrender: åldrande, invandring, differentiering av områden och mångfald.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum