Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.
Yli miljoona suomalaista kärsii vehnäyliherkkyydestä. Fazer etsii vatsaystävällisiä tuotteita korkealuokkaisella tutkimuksella, jossa on mukana mm. kiinalainen tohtori Xin Huang PoDoCo-ohjelman kautta. Kuva: Verna Heikkilä, Fazer.

Lehdistötiedote 11.3.2019

Kaikkien tuntema suomalainen perheyritys Fazer pyrkii kunnianhimoisesti kehittämään tuotteita, jotka vastaavat entistä paremmin terveyteen ja hyvinvointiin liittyviin kuluttajatarpeisiin. Suolistoon liittyvät ongelmat ja sairaudet ovat yleistyneet ja niin ovat myös vehnään liittyvät yliherkkyydet ja allergiat.

Fazerin tutkimusyksikkö tekee pitkän tähtäimen tutkimusta, jonka tavoitteena on kehittää markkinoille mm. vatsaystävällisempiä tuotteita herkkävatsaisille. Siksi Fazerin tutkimusjohtaja Jussi Loponen iloitsee, että yhtiön jo entuudestaan laajaa tutkimustoimintaa pystyttiin vahvistamaan uuden väylän kautta.

”Xin on ensimmäinen PoDoCo-ohjelman kautta Fazerille löytynyt tohtori. On ollut hienoa saada Xin tutkimaan kanssamme Fazerin liiketoiminnan kannalta erittäin tärkeää teemaa. Suosittelen ohjelmaa yrityksille, jotka haluavat löytää uusia keinoja toteuttaa kehitys- ja innovaatiotyötä. Ohjelma toimii loistavana linkkinä yrityksen ja akateemisen tutkimuksen välillä ja olemme päässeet ottamaan huippututkimusta käyttöön Fazerilla,” iloitsee Loponen, joka on kansainvälisesti arvostettu tutkija ja asiantuntija.

Jo satakunta tohtoria on löytänyt tiensä yrityksiin säätiöiden rahoittaman PoDoCo-ohjelman kautta. Ohjelmaan etsitään jälleen uusia tohtoreita ja yrityksiä ja kevään PoDoCo-hakuun ehtii vielä mukaan – hakuaika on 1.3.-15.4.2019!

Vatsaystävällisempien tuotteiden kehittämiseen on suuret mahdollisuudet

Vehnäyliherkkyyksien takia monet kuluttajat välttelevät vehnätuotteita, vaikka heillä ei olisi diagnosoitu keliakiaa.

“Vehnäyliherkkyyden eri piirteitä on tutkittu melko vähän ja lisää tutkimusta tarvitaan. Tapauksissa, joissa keliakia ei aiheuta vehnäyliherkkyyttä, syynä voivat olla vehnän ATI-proteiinit. Tutkimuksessani pyritään selvittämään molekyylitasolla, miten ATI-proteiinien määrää voitaisiin vähentää leipomisprosessin eri vaiheissa”, selittää Xin Huang, nuori lahjakas elintarviketieteen tohtori Helsingin yliopistosta.

Tutkimusjohtaja Loponen uskoo, että vehnäyliherkille erittäin merkittävä tutkimus poikii tuloksia.

“Tutkimus on Fazerille tärkeää, koska viljojen aiheuttamat vatsavaivat tarkoittavat sitä, että noin viidennes kuluttajista välttää Fazerin tuotteita vehnän takia eli kyseessä on liiketoiminnallisesti tärkeä alue. Xinin tutkimus edistää olennaisesti vehnäyliherkkyyden ymmärrystä ja uskon, että pitkällä tähtäimellä tulee ratkaisuja, joita voidaan hyödyntää tuotekehityksessä”, toteaa Loponen.

Yhteistyö tiedemaailman ja yritysmaailman välillä tärkeää

Sekä Loposelle että Xinille osallistuminen PoDoCo-ohjelmaan korostaa tiedemaailman ja yritysmaailman yhteistyön merkitystä.

“Olen ylpeä, että Fazer panostaa tutkimukseen ja arvostaa tiedettä. Monella Fazerin työntekijällä, itseni mukaan lukien, on vahva akateeminen tausta ja Fazerilla ymmärretään, että sitä kautta saadaan osaamista taloon”, Loponen kiittelee työnantajaansa.

“Suosittelen PoDoCo-ohjelmaa nuorille tohtoreille. Akateemisessa maailmassa keskitytään tutkimaan yhtä aihetta yksityiskohtaisesti ja usein unohdetaan miten nämä asiat liittyvät isoon kuvaan. Tietoa on tärkeä päästä soveltamaan käytäntöön”, huomauttaa Xin.

PoDoCon hyödyt ovat kiinalaistohtorin mukaan laajat.

“Ohjelman kautta tutkijat pääsevät työskentelemään monitieteellisessä ympäristössä, jossa yhteistyö- ja kommunikaatiotaidot kehittyvät. Fazerilla on myös laajat kontaktit maailman parhaisiin tutkijoihin, joten minulla on nyt enemmän resursseja käytössä tulevissa tutkimuksissa”, Xin iloitsee.

PoDoCo-ohjelman apurahahakukierros on meneillään 15.4.2019 asti!

Ohjelmaan voi osallistua toimialasta riippumatta mikä tahansa yritys ja kuka tahansa väitöskirjan vastikään tehnyt tai lähiaikana väittelevä henkilö: https://www.podoco.fi

PoDoCo-ohjelmaa rahoittavat Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Maa- ja vesitekniikan tuki ry, Svenska Kulturfonden, Tekniikan edistämissäätiö, KAUTE-säätiö, Liikesivistysrahasto, Maj ja Tor Nesslingin säätiö ja Paulon säätiö sijoittaen yhteensä ohjelmaan vuosittain lähes miljoona euroa. Tämä mahdollistaa arviolta 35 kokovuosiapurahan myöntämisen vuosittain.

PoDoCo-ohjelmaa organisoi DIMECC Oy, joka on Suomen teollisuuden johtava innovaatioalusta. DIMECCin omistavat Suomen johtavat valmistavan ja digitaalisen teollisuuden yritykset, yliopistot ja tutkimuslaitokset. Yli 2000 teollisuuden ja tutkimuksen huippuammattilaista on mukana DIMECCin innovointityössä.

Arto Nieminen, Ohjelmapäällikkö, DIMECC Oy, arto.nieminen@dimecc.com, 040 099 1226

Åkerlundinkatu 8

Pole Position of Data Economy at Sight for Manufacturing Companies - The Intelligent Industry Ecosystem to Create the World's Smartest Industrial System7.1.2020 11:00:00 EET | Press release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies intends to make Finland the global leader of intelligent industrial solutions. Cooperation is the foundation for solutions since no single company alone can deliver top results at the system level. Intelligent Industry aims to create the world's most advanced intelligent autonomous systems, amongst other top objectives, with new joint financing from the participating companies and Business Finland.

Suomea ajetaan datatalouden paalupaikalle: Intelligent Industry -ekosysteemin tavoitteena maailman älykkäin teollisuusjärjestelmä20.12.2019 10:24:20 EET | Tiedote

Suomalaisten kärkiyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi aikoo tehdä Suomesta globaalin johtajan älykkäiden teollisten ratkaisujen kehittäjänä. Ratkaisut syntyvät ekosysteemityönä, koska mikään yksittäinen yritys ei yksin pysty huipputuloksiin järjestelmätasolla. Intelligent Industry tähtää mm. maailman edistyksellisimpiin älykkäisiin autonomisiin järjestelmiin yritysten ja Business Finlandin uudella yhteisellä rahoituksella.

Finland’s Top Industry Strives to be the Global Leader in Utilizing Data10.9.2019 16:45:03 EEST | Press release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies pursues growth through better utilization of data and AI, leading to tens of thousands of new jobs. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto and SSAB, among others, launched today the new InDEx Programme, financed by Business Finland and the companies themselves. Opportunities for SME’s and startups are huge, assesses the Programme Facilitator, DIMECC Ltd.

Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen – syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa10.9.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten huippuyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi tavoittelee kymmeniin tuhansiin uusiin työpaikkoihin johtavaa kasvua datan ja tekoälyn hyödyntämisellä. Mm. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto ja SSAB käynnistävät tänään Business Finlandin ja yritysten itsensä rahoittaman InDEx-ohjelman. InDExin mahdollisuudet pk-yrityksille ja startupeille ovat valtavat, arvioi ohjelmaa johtava DIMECC Oy.