Kartongin tuotanto kasvoi alkuvuonna yli kahdeksan prosenttia, paperin tuotanto pienentyi

Metsäteollisuus tuotti kartonkia alkuvuonna 830 000 tonnia. Määrä on 8,4 prosenttia enemmän kuin vuoden 2015 tammi–maaliskuussa. Myös sellun ja havusahatavaran tuotanto kasvoi alkuvuonna. Paperin tuotanto sen sijaan jatkoi pienentymistään. Suomalaiset päättäjät voivat vaikuttaa Metsäteollisuuden toimintaedellytyksiin myös peräänantamattomalla EU-politiikalla.

Metsäteollisuuden tammi–maaliskuun tuotantolukuja piristi erityisesti kartonki, mutta myös sellun tuotanto kehittyi myönteisesti. Yhtiöt tuottivat sellua alkuvuonna 1,9 miljoonaa tonnia eli 4,1 prosenttia enemmän verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon. Uudet investoinnit näkyvät sellun ja kartongin tuotantoluvuissa selvästi.

Havusahatavaran tuotanto puolestaan kasvoi 3,8 prosenttia 2,7 miljoonaan kuutiometriin. Paperin tuotannon pienentyminen kuitenkin jatkui alkuvuonna. Se oli tammi–maaliskuussa 1,8 miljoonaa tonnia, joka on 4,9 prosenttia vähemmän kuin vuoden 2015 ensimmäisellä neljänneksellä.

Suomalainen tuotanto kärsii edelleen tärkeimpiä kilpailijoitaan huonommasta kustannuskilpailukyvystä, joka hidastaa viennin ja työllisyyden elpymistä. Siksi suomalaisten päättäjien pitää huolehtia teollisuuden toimintaedellytyksistä vaikuttamalla myös Euroopan unionin tekemiin päätöksiin. EU edistää parhaillaan useita hankkeita, jotka voivat muuttaa teollisuuden toimintaedellytyksiä huomattavasti. Niin sanotun hiilivuodon – eli tuotannon siirtymisen halvempien kustannustason maihin – riski uhkaa säilyä suurena.

"Syksyllä Suomen edustajien tulee EU-pöydissä pysyä hereillä. EU käsittelee parhaillaan päästökaupan uudistamista, metsiä koskevaa kestävyyspolitiikkaa sekä suurten polttolaitosten ympäristösäädöksiä. Lisäksi pöydällä on metsien rooli ilmastopolitiikassa. Yksin suurten polttolaitosten päästöjä koskeva päätösehdotus voisi nykyisellään lisätä metsäteollisuuden kustannuksia 150–420 miljoonaa euroa", sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

"Komissio käy parhaillaan läpi keinoja, joilla EU haluaisi varmistaa metsäbiomassan kestävän käytön. Työssä pitäisi hyödyntää mahdollisimman pitkälle olemassa olevaa kotimaista ja EU-lainsäädäntöä. Myös vapaaehtoisista työkaluista tulisi ottaa kaikki hyöty irti. Päästökaupan kohdalla tärkeintä on varmistaa, että komission edottamista lähtökohdista pidetään kiinni", Jaatinen jatkaa.

Eurooppalainen toimintaympäristö korostaa kansallisten, kilpailukykyä parantavien päätösten merkitystä.  Siksi hallituksen olisi kehysriihessään pitänyt ottaa niin sanottu päästökauppakompensaatio käyttöön täysimääräisenä.

"Kilpailukyvyn parantaminen edellyttää kunnianhimoisia päätöksiä. Kilpailukykysopimus ei toteutuessaan valitettavasti yllä alkuperäisiin tavoitteisiinsa. Sen mukaiset soveltamisneuvottelut ovat parhaillaan käynnissä ja Metsäteollisuus ry arvioi niiden tulosta toukokuun lopussa", Jaatinen toteaa.

"Samalla tarkastellaan sitä, tyydyttääkö kilpailukykysopimuksen kattavuus myös kuljetusketjun osalta. Metsäteollisuus oli vuonna 2015 Suomen suurin vientiala, ja sen tuotteista 90 prosenttia menee vientiin. Kuljetusketjun toimivuus ja häiriöttömyys ovat metsäteollisuusyrityksille välttämättömyys”, Jaatinen korostaa.

Lisätiedot: Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6600

Metsäteollisuus työllistää suoraan ja välillisesti noin 160 000 suomalaista. Alan kerrannaisvaikutukset ulottuvat laajasti ympäröivään yhteiskuntaan. Suomella on ainutlaatuiset mahdollisuudet nousta biotalouden suunnannäyttäjäksi runsaiden metsävarojensa, kestävän metsätalouden ja koko metsäklusterin eturivin osaamisen ansiosta.

Anne Pirilä, viestintäjohtaja puh. 09 132 6645 tai 050 550 9480

The forest industry directly and indirectly employs approximately 160,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Anne Pirilä, Communications Director, tel. +358 9 132 6645 or mobile +358 50 550 9480

Tuore kysely: Kuntavaaliehdokkaat haluavat kunnan metsiä hoidettavan aktiivisesti, mutta keinot jakavat näkemyksiä puolueittain10.3.2021 09:00:00 EET | Tiedote

Tuoreen kuntavaaliehdokkaiden parissa tehdyn kyselytutkimuksen mukaan kunnanvaltuustoihin pyrkivät haluavat tulevaisuudessa nähdä oman kunnan omistamia metsiä hoidettavan aktiivisesti. Enemmistö ehdokkaista näkee, että kuntien talousmetsissä tulee jatkossakin mahdollistaa uudistushakkuut ja harvennushakkuut, eikä siirtyä kokonaan niin sanottuun jatkuvaan kasvatukseen. Kyselyn mukaan suurin osa kuntavaaliehdokkaista ajattelee, että kunnan ei tule kaavoituksella rajoittaa yksityisten metsänomistajien metsätalouskäytäntöjä. Ehdokkaat ottivat kyselyssä kantaa myös julkiseen puurakentamiseen. Sitä kannatetaan vahvasti yli puoluerajojen. Kyselyyn vastasi 1 737 ehdokasta eduskuntapuolueista.

Käänteen merkkejä metsäteollisuuden tuotannossa12.2.2021 11:20:17 EET | Tiedote

Metsäteollisuuden tuotannossa alkoi näkyä toipumisen merkkejä vuoden 2020 viimeisellä neljänneksellä loka-joulukuussa. Sahatavaran, vanerin ja kartongin tuotanto kääntyi kasvuun, mutta sellun ja paperin tuotanto laahasivat vielä viime vuoden vastaavasta ajankohdasta. Kokonaisuudessaan vaikean vuoden tuotantolukuja painovat ensin raskaat lakot ja sitten korona, näkymät kuitenkin paranivat vuoden loppua kohden.

Sopu uuden FSC-standardin sisällöstä saavutettiin2.2.2021 09:20:32 EET | Tiedote

FSC:n metsänhoidon kansalliset standardineuvottelut on saatu päätökseen vuosien neuvotteluprosessin tuloksena. Metsäteollisuus pitää neuvottelutulosta tärkeänä vietäessä kansainvälisen FSC:n kriteerejä käytäntöön. Metsäteollisuus on korostanut neuvotteluissa ekologisen, sosiaalisen ja taloudellisen kestävyyden yhteensovittamista ja kriteerien käytännön toimivuutta. FSC-sertifioinnin hyödyt syntyvät vain silloin, kun järjestelmällä on käyttäjiä.

Metsien elinvoimaan ja kasvuun on tärkeää panostaa29.1.2021 12:44:48 EET | Tiedote

Maa- ja metsätalousministeriön asettama työryhmä julkaisi tänään esityksensä metsätalouden uudeksi kannustejärjestelmäksi. Metsäteollisuus katsoo, että esitys antaa hyvät lähtökohdat kannustejärjestelmää koskevan lain valmistelulle. Esitys tukee aktiivista ja oikeaan aikaan toteutettua metsänhoitoa, ja yhteensovittaa puuntuotannon tavoitteet hiilensidonnan, luonnon monimuotoisuuden ja vesiensuojelun edistämisen kanssa.