HSYHSYHSY

Kasviportaat, sienipeti ja salaattibaari – uudenlainen kaupunkiviljely valtaa talojen pihoja

Pientalojen pihoilla pienviljelmät ovat kaupunkikuvassa tuttu näky, mutta useimmilla kerrostalopihoilla sellaisia ei vielä näy. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY toimii koordinaattorina 6Aika: CircularHoodFood -hankkeessa, jossa kannustetaan kaupunkilaisia viljelemään ruokaa taloyhtiöiden pihoilla. Kaupunkiviljely lisää parhaimmillaan asumismukavuutta, yhteisöllisyyttä ja maisema-arvoja. Kerrostalo voi erottautua edukseen ympäristöasioiden suunnannäyttäjänä.

Timo Koljonen iFarmilta esittelee Cropper-salaattibaaria vantaalaisen taloyhtiön asukkaille. Salaattibaarissa kasvaa tällä hetkellä makeaa friseesalaattia, jäävuorisalaattia, persiljaa ja tilliä. Tämä on ensimmäinen kerta, kun Cropper on sijoitettu asuintaloon. Tähän mennessä niitä on käytetty lähinnä marketeissa ja ravintoloissa. Kuva: Markku Laine

Kaupunkiviljelyllä tarkoitetaan kaikkea kaupungissa tuotettua ruokaa, esimerkiksi yrttien, salaattien, sienien tai marjojen viljelyä. Perinteisen ulkoviljelyn rinnalle on noussut mitä innoittavampia sisäviljelyratkaisuja, joita voidaan toteuttaa muun muassa taloyhtiön yhteisissä ja vähäisellä käytöllä olevissa tiloissa.

Helsingissä lauttasaarelainen asunto-osakeyhtiö ja Vantaan Hakunilassa VAV:n vuokrataloyhtiö tarttuivat tarjoukseen saada 6Aika: CircularHoodFood -hankkeen avulla erilaisia kaupunkiviljelyalustoja käyttöönsä.

– Taloyhtiömme lähti innolla mukaan pilottihankkeeseen. Kaupunkiviljelyn mahdollistaminen kiinnostuneille asukkaille kerrostalomme pihalla on taloyhtiön kannalta fiksua toimintaa, koska se lisää pihan käyttöarvoa ja asumisviihtyisyyttä. On myös mielenkiintoista päästä näkemään miten sisäviljelyratkaisu käytännössä toimii, kertoo taloyhtiön hallituksen edustaja Hanna Rekola.

Viljelykokeilut aloitettiin asukkaiden yhteisillä viljelypäivillä

Pilottikokeiluun valitut viljely-yritykset toivat taloyhtiöille uudenlaisia viljelyratkaisuja, kuten kasviportaat, sienipedin ja salaattibaarin.

– Äiti, saanko minäkin porata tuollaisen sienipölkyn? kuiskaa seitsenvuotias Kuisma äidilleen.
– Tervetuloa muutkin tekemään itsellenne siitakesieniä kasvattava sienipölkky, kutsuu Helsieni-yrityksen Chris Holtslag pilottitaloyhtiön asukkaita rakentamaan pensaiden juureen korttelin yhteistä sienipetiä pihatilaisuudessa. Osterivinokkaiden kasvattamisen lisäksi kokeiluun osallistuvilla kerrostalopihoilla päästään kesän aikana testaamaan syötävien kukkien, salaattien ja koisokasvien viljelyä sisä- ja ulkotiloissa.

Hankkeen projektipäällikkö Roosa Halonen HSY:ltä odottaa innolla, millaisia kokemuksia viljelystä kertyy.

– Toivomme tietenkin, että pilottikokeilun parhaat puolet leviävät ja yleistyvät muillakin kaupunkipihoilla, hän summaa.

Viljelykokeilut toteutetaan yhdessä alan pioneeriyritysten kanssa: Blokgarden Oy, Kasviportaat Oy, Intellectual Farms Oy (iFarm) ja Helsieni Oy tekevät viljelystä helppoa ja palkitsevaa. Asukkaiden tukena on myös uudenlaisia digitaalisia neuvontapalveluita.

– Me tarjoamme kaupunkilaisille valmiiksi istutettuja viljelylaatikoita. Lähdimme tähän kokeiluun mukaan, koska haluamme oppia lisää siitä, miten voimme lisätä asukkaiden välistä yhteisöllisyyttä. Jaamme asukkaille tietoa sovelluksen avulla ja kannustamme heitä hoitamaan taimia yhdessä. Kun sato alkaa kypsyä, asukkaat voivat valmistaa vaikkapa kesäistä keittoa ja syödä yhdessä pihalla, kertoo Blokgarden-yrityksen Tuomas Ilander.

Viljelykokeilun edistymistä voi seurata kesän aikana mm. Ilmastoinfon Facebookissa, Twitterissä ja Instagramissa @ilmastoinfo sekä HSY:n verkkosivustolla 6Aika: CircularHoodFood. Kesän aikana syntyvät opit tullaan kokoamaan kaikille taloyhtiöille tarkoitettuun neuvontaoppaaseen.

Roosa Halonen
HSY:n projektipäällikkö
roosa.halonen@hsy.fi
puh. +358 505 347 200

6Aika: CircularHoodFood Kiertotalous kaupunkikortteleissa – ruoan vähähiilisyys, urbaani tuotanto ja biojätteen kierto -hanke on osa Suomen kuuden suurimman kaupungin 6Aika-strategiaa ja saa rahoitusta Euroopan aluekehitysrahastolta (EAKR). Hanke edistää hiilineutraalin kaupunkiympäristön ja kestävän ruokajärjestelmän syntymistä, ruoan hiilijalanjäljen pienenemistä sekä vauhdittaa aiheeseen liittyvän uuden liiketoiminnan, yhteistyön ja ratkaisujen syntymistä. Hanke kestää vuoden 2021 loppuun asti. Helsingin seudun ympäristöpalvelut - HSY toimii hankkeen koordinaattorina. Hanke toteutetaan yhdessä Vantaan kaupungin, Metropolian ja Helsingin Yliopiston kanssa. Hanke kestää vuoden 2021 loppuun asti.

Lapset koristelivat Blokgarden Oy:n yhteisöviljelmälaatikoita lauttasaarelaisen taloyhtiön pihalla. Kokeilun ajan asukkaat saavat neuvoja viljelyyn palveluun kuuluvan sovelluksen avulla. Yhteispihalla myös naapuritalon asukkaat pääsevät kesän aikana osallistumaan viljelyyn. Kuva: Markku Laine
Vantaan Hakunilassa vuokrataloyhtiön asukkaat aloittivat kaupunkiviljelyn yhteisessä pihatapahtumassa. Kuva: Markku Laine
Monica Saxén, pilottitaloyhtiön hallituksen jäsen, aikoo osallistua kesän aikana kotitalossa toteutettavaan viljelykokeiluun. Kuvassa osterivinokas, jota kasvatetaan kesän mittaan olkipedillä takapihan varjoisessa nurkassa. Kuva: Markku Laine

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka