Kasvisten osuus ostoskoreissa laskee – Prismoista ja S-marketeista hedelmiä ja vihanneksia alle eurolla

Kasvisten osuus suomalaisten ostoskorissa on vähentynyt viime syksynä inflaation aiheuttamien kustannusten nousun vuoksi. S-ryhmässä halutaan kannustaa ihmisiä lisäämään kasvisten osuutta arkiruokailussa ja edistää ravitsemussuositusten mukaista syömistä. Tätä tukemaan Prismoissa ja S-marketeissa nostetaan sydäntalven ajan esille alle euron hedelmiä, vihanneksia ja juureksia.

S-ryhmä kannustaa lisäämään kasviksia ostoskoreihin.

S-ryhmän myyntidatan mukaan kasvisten eli hedelmien, vihannesten, marjojen ja juuresten osuus asiakkaiden elintarvikeostoista laski loppuvuonna 2022. Alkuvuodesta 2022 elintarvikkeiden ostoista (kg) noin 17 % tuli hevi-tuotteista, elo-marraskuussa sama osuus oli noin 15 %. Alkuvuonna joka toisesta ostokuitista löytyi vihanneksia, hedelmiä, marjoja ja juureksia ja loppuvuonna niitä löytyi noin 46 prosentista ostokuiteista.

Hedelmä- ja vihannestuotteiden kulutus on vähentynyt kaikissa asiakassegmenteissä. Suurimpia hevin kuluttajia ovat ruoanlaittoa harrastavat sekä vastuullisuutta arvostavat kuluttajat, jotka noudattavat usein kasvisruokavaliota tai fleksaavat eli syövät välillä kasvisruokia ja joskus sekaruokaa. Näillä kuluttajaryhmillä hevin osuus elintarvikkeista on ollut vajaa neljännes ja on syksyn aikana laskenut noin viidennekseen.

Pienintä osuus on lapsiperheiden asiakassegmenteissä sekä kuluttajilla, joille hinnalla on suuri merkitys. Näissä segmenteissä hevin osuus elintarvikeostoista kiloissa on ollut reilusti yli kymmenesosa ja loppuvuonna osuus on vähentynyt pari prosenttiyksikköä.

– Me suomalaiset emme ole aikaisemminkaan syöneet tarpeeksi kasviksia. Niiden väheneminen ruokalautasilta syksyn aikana yhä enemmän on huono suunta ja haluamme osaltamme yrittää muuttaa tätä. Kannustamme ihmisiä lisäämään kasvisten osuutta ruokavaliossaan auttamalla heitä löytämään hevi-osaston edulliset vaihtoehdot. Suositusten mukaanhan meidän pitäisi syödä vähintään puoli kiloa kasviksia päivässä, hevi-tuotteiden myyntipäällikkö Katarina Vikman S-ryhmän päivittäistavarakaupasta kertoo.

Työtä kasvisten suosimisen eteen on S-ryhmässä tehty vuosia myös muun muassa Satokausi-konseptilla. Oman ruokakunnan hedelmien ja vihannesten kulutusta voi tarkastella S-mobiilissa. Sovelluksesta löytyy muun muassa ravintolaskuri, joka koosta ostosten ravintoarvot yhteen näkymään.

Edullisia aineksia välipaloihin ja helppoihin arkiruokiin

S-ryhmässä tahtotila on palauttaa kasvikset ihmisten ostoslistalle. Tammikuun toisella viikolla Prismoissa ja S-marketeissa alkaa Alle euron hevi -kampanja, jonka tuotteet maksavat alle euron joko kilohinnaltaan, per rasia, pussi tai kappale.

Prismoissa ja S-marketeissa nostetaan esiin esimerkiksi porkkanaa, parsakaalia, paprikaa, appelsiineja, päärynää tai kirsikkatomaatteja. Kampanjatuotteisiin on valittu monipuolisesti hedelmiä, kasviksia ja juureksia, jotka ovat suomalaisille tuttuja.

Joukosta löytyy välipalaksi sopivia tuotteita sekä aineksia edullisiin ja helppoihin arkiruokiin. Kampanjatuotteiden valintaan vaikuttaa myös se, mitä tuotteita on hyvin saatavilla.

– Tavoitteenamme on, että ihmiset huomaisivat, että hevi-osastolta voi myös sydäntalvella ja kohonneista hinnoista huolimatta löytää edullisia vaihtoehtoja. Toivon myös, että kampanja aidosti helpottaisi kasvisten valintaa ja innostaisi lisäämään niitä arkiruokaan, Vikman painottaa.

Katarina Vikman, hevi-tuotteiden myyntipäällikkö, S-ryhmän päivittäistavarakauppa, katarina.vikman@sok.fi, 010 768 6020

S-ryhmä kannustaa lisäämään kasviksia ostoskoreihin.

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,7 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

Savuisa Smokehouse-valmisruoka on Suomalainen menestysresepti 2023 – perheyrityksen oivallus pääsee nyt koko maan ruokakauppojen hyllylle1.2.2023 21:00:00 EET | Tiedote

Ylöjärveläisen perheyrityksen Mattila Brosin laadukkaat, savustetut BBQ- ja smokehouse-tyyppiset annosateriat vakuuttivat kilpailun tuomarit ja pääsevät nyt laajaan levitykseen S-ryhmän kaupoissa. Suomalainen menestysresepti -kilpailussa etsitään suomalaisia ruokainnovaatioita – aiemmilta kausilta menestykseen ovat nousseet Boltsi, Rostis ja Fallero.

Pohjoiskarjalainen kylpylähotelli Bomba laajenee ja uudistuu. Vuonna 2024 avautuu täysin uusi hotellisiipi, kesäksi 2023 uudistuvat karjalaiskylän huoneet.30.1.2023 09:00:00 EET | Tiedote

Nurmeksessa sijaitsevan kylpylähotelli Break Sokos Hotel Bomban yhteyteen aletaan keväällä rakentaa odotettua laajennusosaa järvinäköalahuoneineen. Kesäksi 2024 valmistuva uudisrakennus sijoittuu Pielisen rantamaisemaan nykyisen kylpylähotellin jatkeeksi. Myös Bomban karjalaiskylän hirsirivitalojen huoneet uudistetaan. Pohjois-Karjalan Osuuskauppa investoi Break Sokos Hotel Bomban kehitykseen 21,2 miljoonaa euroa ja karjalaiskylän huoneuudistukseen 550 000 euroa.

S-ryhmä tutki: Irtonamut maistuvat suomalaisille – viime vuonna tehtiin myyntiennätys30.1.2023 08:31:16 EET | Tiedote

Yleisestä hintojen noususta huolimatta suomalaiset ostivat S-ryhmästä makeisia vuonna 2022 kilomääräisesti mitattuna lähes seitsemän prosenttia edellisvuotta enemmän. Ylivoimaisesti suosituin tuote ovat irtokarkit, joiden myynti kasvoi 28,5 % prosenttia. Makeisten kulutuksessa on nähtävissä hieman alueellisia eroja, ja S-ryhmän ostodata näyttää, että eniten ne maistuvat pohjalaisille.

Kolille kesällä 2023 avautuvan Break Sokos Hotel Koli Kylän huoneet ovat nyt varattavissa. Polar Adventures toteuttaa ohjelmapalveluja ja välinevuokrausta.25.1.2023 07:50:00 EET | Tiedote

Juhannukseksi 2023 avautuvan lämminhenkisen Break Sokos Hotel Koli Kylän huoneet ovat nyt varattavissa Sokos Hotellien varauskanavien kautta. Hotellin tiloissa aloittava Polar Adventures tarjoaa vieraille valmiita retkiä ja välinevuokrausta. Break Sokos Hotel Koli Kylä sijaitsee Kolin elämänmakuisen kylän keskellä, kansallispuiston luonnon äärellä. Retkeilypolut alkavat aivan hotellin pihapiiristä.