Kasvomaskien hintoja lasketaan S-ruokakaupoissa

Kasvomaskien hintoja pystytään laskemaan, koska tuotanto on lisääntynyt kesän aikana merkittävästi Euroopassa ja Amerikoissa. Vielä keväällä maskien tuotanto oli keskittynyt Kiinaan ja muihin Aasian maihin. Edelleen valtaosa Suomessakin myytävistä kasvomaskeista tehdään Kiinassa. S-ryhmällä on suorat hankintakanavat lääketieteellisiä tarvikkeita valmistaviin tehtaisiin Kiinassa, ja hyvä yhteistyö Finnairin kanssa mahdollistaa edullisten maskien tuomisen myyntiin Suomeen S-ryhmän myymälöihin.
- Näimme jo keväällä tärkeäksi tuoda kansanmaskeja myyntiin ja hinnoitella ne hyvinkin pienillä katteilla. Parantunut saatavuus ja isommat hankintaerät mahdollistavat nyt selkeästi entistä edullisemman hinnoittelun. Laskimme jo toissaviikolla 50 kappaleen kansanmaskipaketin hinnan 59,90 eurosta kahdella kympillä alaspäin ja nyt edelleen hintaan 19,90 euroa. Myös 25 kappaleen paketin hinta laskee 11,90 euroon. Näin pystymme osaltamme myös tekemään viranomaisten suositusten noudattamisen asiakkaillemme entistäkin helpommaksi, kertoo valikoimajohtaja Janne Paananen S-ryhmän marketkaupasta.
Valikoima täydentyy nyt kirurgisilla suu-nenäsuojaimilla
S-ruokakaupoissa on myynnissä laaja valikoima erilaisia kasvomaskeja. Parantuneen saatavuuden myötä myyntiin saadaan nyt myös sertifioituja kirurgisia suu-nenäsuojaimia kahdelta eri toimittajalta. Valikoimissa jatkavat myös kertakäyttöiset ns. kansanmaskit, joista kotimainen Sievi-maski on paikoin kysytympi kuin mihin rajallinen kotimainen tuotanto riittää. Prisman ja Sokoksen valikoimiin kuuluu myös pestäviä kangasmaskeja.
- Kasvomaskien myynti suorastaan pomppasi viisinkertaiseksi muutama viikko sitten eikä hidastumista näy. Kertakäyttöisiä kansanmaskeja myydään selvästi enemmän kuin pestäviä kangasmaskeja, mutta kertakäyttömaskeja luonnollisesti tarvitaankin arjessa enemmän. Koko vuotta katsottaessa 80 % kertakäyttömaskien myynnistä on tapahtunut viimeisen kahden viikon aikana. Joissakin tuotteissa saatavuus ei aivan vielä ole ehtinyt samaan tahtiin kysynnän kanssa ja valitettavasti hetkellisiä tuotepuutteita voi myymälässä näkyä. Saatavuus kuitenkin paranee jatkuvasti ja täydennämme hyllyjä päivittäin, Paananen vakuuttaa.
Kaikkien kasvomaskien käytössä on syytä seurata käyttöohjeita ja esimerkiksi vaihtaa maskia riittävän usein sekä välttää koskettelemasta kasvoja. Kasvomaskit eivät korvaa muita varotoimia kuten käsien pesua ja turvavälejä. On tärkeää noudattaa Suomen terveysviranomaisten ohjeita kaikissa tilanteissa.
Faktaboksi: Maskit S-ryhmän valikoimissa
Kirurgiset suu-nenäsuojaimet (tyyppi I, tyyppi II ja tyyppi IIR)
- Kirurgiset suu-nenäsuojaimet ovat lääkinnällisiä laitteita, joille on tarkat luokittelut.
- S-ruokakauppojen valikoimiin on lisätty luokiteltuja kirurginmaskeja kahdelta toimittajalta Medkit Finland (merkillä Kingfa) ja Elers Medical Finland. Tuotteet ovat CE-merkittyjä, luokiteltuja lääkinnällisiä laitteita ja niihin on kiinnitetty asianmukaiset merkinnät.
Kertakäyttöiset kansanmaskit
- ”Kansanmaskeille” ei ole olemassa omia virallisia standardeja suojaavuuden suhteen, mutta ne saattavat vähentää pisaroiden leviämistä ympäristöön esimerkiksi yskäisyn yhteydessä.
- S-ruokakauppojen valikoimissa on nyt kotimaisia TehoFilterin Sievi-maskeja sekä Foodiqin kertakäyttöisiä maskeja.
- Sokoksen valikoimista löytyy Naturel Finland -merkkinen kertakäyttöinen kasvomaski ja valikoimiin saadaan lähiaikoina myös kotimainen Sievi-maski.
Pestävät kangasmaskit
- Prisman valikoimissa on useampia kotimaisten valmistajien, Globe Hopen, Finlaysonin, M.A.S.I:n ja Tam-Silkin pestäviä ja uudelleenkäytettäviä kangasmaskeja.
- Sokoksen valikoimista löytyy kotimaisen PureWasten kierrätysmateriaalista valmistettu kangasmaski.
Hengityssuojaimet
- Prismassa on yleensäkin rakentamisen ja remontoinnin valikoimissa varsinaisia hengityssuojaimia, jotka suojaavat luokituksensa mukaan käyttäjäänsä esimerkiksi pölyltä tai pärskeiltä.
- Hengityssuojainten saatavuus on ollut haasteellista. Prismaan ja Kodin Terraan saadaan näinä päivinä kattavammin FFP2-luokan suojaimia myyntiin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Janne Paananen, valikoimajohtaja, S-ryhmän Marketkauppa, janne.paananen@sok.fi, 010 768 0902
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
