Kasvomaskien hintoja lasketaan S-ruokakaupoissa

Kasvomaskien kysyntä on tällä hetkellä suurta, mutta saatavuus paranee jatkuvasti. Tämä mahdollistaa suosituimpien kasvomaskien hinnan laskemisen S-ruokakaupoissa. Esimerkiksi 50 kappaleen kertakäyttöisen kasvomaskipakkauksen hinta laskee alle puoleen alkuperäisestä.

Kasvomaskeja Prismassa. Kuva: SOK/Tor Åhl

Kasvomaskien hintoja pystytään laskemaan, koska tuotanto on lisääntynyt kesän aikana merkittävästi Euroopassa ja Amerikoissa. Vielä keväällä maskien tuotanto oli keskittynyt Kiinaan ja muihin Aasian maihin. Edelleen valtaosa Suomessakin myytävistä kasvomaskeista tehdään Kiinassa. S-ryhmällä on suorat hankintakanavat lääketieteellisiä tarvikkeita valmistaviin tehtaisiin Kiinassa, ja hyvä yhteistyö Finnairin kanssa mahdollistaa edullisten maskien tuomisen myyntiin Suomeen S-ryhmän myymälöihin.

- Näimme jo keväällä tärkeäksi tuoda kansanmaskeja myyntiin ja hinnoitella ne hyvinkin pienillä katteilla. Parantunut saatavuus ja isommat hankintaerät mahdollistavat nyt selkeästi entistä edullisemman hinnoittelun. Laskimme jo toissaviikolla 50 kappaleen kansanmaskipaketin hinnan 59,90 eurosta kahdella kympillä alaspäin ja nyt edelleen hintaan 19,90 euroa. Myös 25 kappaleen paketin hinta laskee 11,90 euroon. Näin pystymme osaltamme myös tekemään viranomaisten suositusten noudattamisen asiakkaillemme entistäkin helpommaksi, kertoo valikoimajohtaja Janne Paananen S-ryhmän marketkaupasta.

Valikoima täydentyy nyt kirurgisilla suu-nenäsuojaimilla

S-ruokakaupoissa on myynnissä laaja valikoima erilaisia kasvomaskeja. Parantuneen saatavuuden myötä myyntiin saadaan nyt myös sertifioituja kirurgisia suu-nenäsuojaimia kahdelta eri toimittajalta. Valikoimissa jatkavat myös kertakäyttöiset ns. kansanmaskit, joista kotimainen Sievi-maski on paikoin kysytympi kuin mihin rajallinen kotimainen tuotanto riittää. Prisman ja Sokoksen valikoimiin kuuluu myös pestäviä kangasmaskeja.

- Kasvomaskien myynti suorastaan pomppasi viisinkertaiseksi muutama viikko sitten eikä hidastumista näy. Kertakäyttöisiä kansanmaskeja myydään selvästi enemmän kuin pestäviä kangasmaskeja, mutta kertakäyttömaskeja luonnollisesti tarvitaankin arjessa enemmän. Koko vuotta katsottaessa 80 % kertakäyttömaskien myynnistä on tapahtunut viimeisen kahden viikon aikana. Joissakin tuotteissa saatavuus ei aivan vielä ole ehtinyt samaan tahtiin kysynnän kanssa ja valitettavasti hetkellisiä tuotepuutteita voi myymälässä näkyä. Saatavuus kuitenkin paranee jatkuvasti ja täydennämme hyllyjä päivittäin, Paananen vakuuttaa.

Kaikkien kasvomaskien käytössä on syytä seurata käyttöohjeita ja esimerkiksi vaihtaa maskia riittävän usein sekä välttää koskettelemasta kasvoja. Kasvomaskit eivät korvaa muita varotoimia kuten käsien pesua ja turvavälejä. On tärkeää noudattaa Suomen terveysviranomaisten ohjeita kaikissa tilanteissa.

Faktaboksi: Maskit S-ryhmän valikoimissa

Kirurgiset suu-nenäsuojaimet (tyyppi I, tyyppi II ja tyyppi IIR)

• Kirurgiset suu-nenäsuojaimet ovat lääkinnällisiä laitteita, joille on tarkat luokittelut.
  • S-ruokakauppojen valikoimiin on lisätty luokiteltuja kirurginmaskeja kahdelta toimittajalta Medkit Finland (merkillä Kingfa) ja Elers Medical Finland. Tuotteet ovat CE-merkittyjä, luokiteltuja lääkinnällisiä laitteita ja niihin on kiinnitetty asianmukaiset merkinnät.

Kertakäyttöiset kansanmaskit

• ”Kansanmaskeille” ei ole olemassa omia virallisia standardeja suojaavuuden suhteen, mutta ne saattavat vähentää pisaroiden leviämistä ympäristöön esimerkiksi yskäisyn yhteydessä.
  • S-ruokakauppojen valikoimissa on nyt kotimaisia TehoFilterin Sievi-maskeja sekä Foodiqin kertakäyttöisiä maskeja.
  • Sokoksen valikoimista löytyy Naturel Finland -merkkinen kertakäyttöinen kasvomaski ja valikoimiin saadaan lähiaikoina myös kotimainen Sievi-maski.

Pestävät kangasmaskit

• Prisman valikoimissa on useampia kotimaisten valmistajien, Globe Hopen, Finlaysonin, M.A.S.I:n ja Tam-Silkin pestäviä ja uudelleenkäytettäviä kangasmaskeja.
  • Sokoksen valikoimista löytyy kotimaisen PureWasten kierrätysmateriaalista valmistettu kangasmaski.

Hengityssuojaimet

• Prismassa on yleensäkin rakentamisen ja remontoinnin valikoimissa varsinaisia hengityssuojaimia, jotka suojaavat luokituksensa mukaan käyttäjäänsä esimerkiksi pölyltä tai pärskeiltä.
  • Hengityssuojainten saatavuus on ollut haasteellista. Prismaan ja Kodin Terraan saadaan näinä päivinä kattavammin FFP2-luokan suojaimia myyntiin.

Janne Paananen, valikoimajohtaja, S-ryhmän Marketkauppa, janne.paananen@sok.fi, 010 768 0902

Kasvomaskeja Prismassa. Kuva: SOK/Tor Åhl

S-ryhmä julkaisi ruokaostosten personal trainerin14.9.2020 08:18:32 EESTTiedote

Menevätkö sokerin lähteet vaihtoon kauppalistalla? Värähtääkö suolamittari punaiselle? Mistä saisi enemmän kuituja? S-mobiilin Omat ostot -palvelun uuden Ravintolaskurin avulla voi tarkastella ruokaostosten terveellisyyttä ja tehdä viisaampia valintoja ruokakaupassa. Yhteistyössä Suomen johtavien ravitsemustieteilijöiden kanssa kehitetty laskuri auttaa ruokaostosten laadun seuraamisessa ja paljastaa mm. tyydyttyneen rasvan, kuidun, suolan ja sokerin lähteet.

Ravintola 10. Kerros tarjoaa maiseman, jonka jokainen haluaa nähdä. Funkkisklassikko helsinkiläishotelli Vaakunan katolla päivitettiin uuteen loistoon.11.9.2020 08:30:00 EESTTiedote

Helsingin parhaalla paikalla sijaitseva ravintola 10. Kerros avautuu 12. syyskuuta. Tilat on uudistettu funkkiksen hengessä talon uniikkia, alkuperäistä tunnelmaa kunnioittaen. Kaupungin keskustaan avautuvia näköaloja on avattu entisestään, ja uusi ruokalista nostaa aidot maut esiin. Uudistuksen myötä kävijä voi nauttia yhdellä kertaa ajattomasta designista, upeista näkymistä, laadukkaasta ruoasta ja lämpimästä vieraanvaraisuudesta. Ravintolan muotokielen on päivittänyt palkittu sisustusarkkitehtitoimisto Fyra Oy.