Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Kasvuyrityskentän kuumin trendi on nyt vaikuttavuus

Jaa

Yhä useampi kasvuyritys tähtää liiketoiminnassaan pelkkää tuloksentekoa merkityksellisempään tavoitteeseen. Yhteiskunnallisesti tai ympäristöön vaikuttavien kasvuyritysten määrä Pohjoismaissa on kahden vuoden aikana yli kolminkertaistunut ja vaikuttavuusyritykset nähdään myös yhä houkuttelevampana sijoituskohteena, kertoo Danske Bankin State of Nordic Impact Start-ups -raportti.

Eräs tämän hetken voimakkaimmista startup- ja kasvuyrityskentän kehityskuluista on vaikuttavuusyrittäjyyden nousu. Tämä käy ilmi Danske Bankin vuosittain tekemästä Pohjoismaiden vaikuttavuusyritysten kenttää tutkivasta State of Nordic Impact Start-ups -raportista. Sen mukaan vaikuttavuusyritysten määrä kasvaa vauhdikkaasti, sillä vuonna 2018 pohjoismaisia toimijoita tunnistettiin 317, vuonna 2019 yrityksiä oli 647 kappaletta ja nyt vaikuttamaan pyrkiviä kasvuyrityksiä löytyi 1018.

Vaikuttavuusyritykset keskittyvät hyvinvointiyhteiskuntien haasteisiin

Vaikuttavuusyrittäjyyteen liitetään usein vahvoja mielikuvia. Tuoreessa raportissa on pyritty pureutumaan näihin oletuksiin esimerkiksi vaikuttavuusyritysten kohdemarkkinoihin, liiketoimintamalleihin ja niiden skaalattavuuteen, yrittäjäkunnan rakenteeseen sekä vaikuttavuussijoittamiseen liittyen.

”Vaikuttavuusyritysten toimintaa jäsennetään usein YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden avulla. Nämä 17 tavoitetta kattavat ympäristöä ja yhteiskuntaa koskevat keskeiset globaalit haasteet. Pohjoismaiset vaikuttavuusyritykset keskittyvät ennen kaikkea terveyden ja hyvinvoinnin (21 % yrityksistä), vastuullisen kuluttamisen (21 %) sekä puhtaan energian (11 %) teemoihin”, kertoo Teppo Havo, Danske Bank Suomen kasvuyritysliiketoiminnasta sekä vastuullisuushankkeista vastaava johtaja.

”Vaikuttavuuteen liitetään usein ajatus siitä, että yritykset suuntaavat toimintansa kehittyville markkinoille. Raportistamme käy kuitenkin ilmi, että peräti 77 % pohjoismaisista yrityksistä kohdentaa liiketoimintansa selkeästi kehittyneisiin talouksiin, erityisesti Eurooppaan ja Pohjois-Amerikkaan. Pohjoismaisten vaikuttavuusyritysten liiketoiminnan pohja lepää siis vahvasti hyvinvointiyhteiskunnille tyypillisten ongelmien ratkaisemisessa: ikääntyvä väestö, eettisempien tuotteiden kasvava kysyntä ja tarve vaihtoehtoisille energiaratkaisuille luovat mahdollisuuksia uuden tyyppiselle liiketoiminnalle.”

Vaikuttavuustuotteita ja -palveluja tarjotaan ennen kaikkea yrityksille

Mielenkiintoinen havainto tutkimuksessa on myös se, että valtaosa vaikuttavuusyrityksistä keskittyy tarjoamaan tuotteitaan ja palvelujaan ennen kaikkea toisille yrityksille.

”Lähes puolet (48 %) tutkituista vaikuttavuusyrityksistä kohdentaa palvelunsa ensisijaisesti yritysmarkkinalle, ja vain 15 % tähtää suoraan kuluttajamarkkinalle. Osa toimijoista tarjoaa tuotteitaan molemmille kohderyhmille, mutta trendinä yrityssegmenttiin keskittyminen on selvä. Noin 80 % tutkituista yrityksistä on myös vahvasti teknologiavetoisia, ja perustaa liiketoimintansa esimerkiksi ohjelmistojen, applikaatioiden, digitaalisten alustojen tai sensoriteknologian kaupallistamiseen. Tämä kertoo osaltaan vaikuttavuusyrityskentän liiketoimintamallien kypsymisestä sekä siitä, että se lähestyy tavanomaista kasvuyrityskenttää – monissa tapauksissa teknologiapohjaisten yrityspalveluiden tarjoaminen on lähtökohtaisesti helpommin skaalattavissa kuin kuluttajamarkkinan valloittaminen.”

Vaikuttavuudesta rahoituskelpoista – Suomi jälkijunassa

Vaikuttavuusyrityssegmentin nopeaa kasvua selittää hyvinvointiyhteiskunnissa kasvavan kysynnän lisäksi myös pääomasijoituskentän asennemuutos.
”Pitkään vallalla ollut näkemys siitä, että vaikuttavuusyritysten kasvu- ja tuottopotentiaali on väistämättä tavanomaisia startupeja matalampi, on hiljalleen väistymässä. Yhä useammat pääomasijoittajat ovat kiinnostuneet yhteiskunnallisesti tiedostavista vaikuttavuusyrityksistä. Sijoittajien kiinnostus myös osaltaan ohjaa vaikuttavuusyritysten toiminnan kohdentumista: kehittyneillä markkinoilla tuote-ja palvelumyynti on ennakoitavampaa ja sijoittajien huomion kohteena oleva vaikuttavuuden mittaaminen suhteellisesti helpompaa”, kertoo Havo.

”Suomi on vaikuttavuussijoittamisen mittakaavan osalta merkittävästi jäljessä esimerkiksi Ruotsia, missä vaikuttavuuteen keskittyneet sijoittajat ovat jo pidempään aktiivisesti etsineet ja tukeneet yrityksiä. Suomen markkinalla on kuitenkin tällä saralla otettu merkittäviä askeleita: meillä on jonkin verran erikoistuneita rahastoja ja kotimaiset pääomasijoittajat ovat selkeästi kasvattaneet sijoituksiaan segmenttiin. Lisäksi esimerkiksi Pääomasijoittajat ry ja Finnish Business Angels Network ry ovat nostaneet vaikuttavuussijoittamista aktiivisesti esille.”

State of Nordic Impact Start-ups -raportin taustaa

Danske Bank on kartoittanut State of Nordic Impact Start-ups -raporteissaan Pohjoismaiden vaikuttavuusyritysten kenttää vuodesta 2018 lähtien. Vuoden 2020 kartoituksessa on identifioitu ja analysoitu yli tuhat pohjoismaista yritystä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Vuonna 2020 tarkastelluista yrityksistä 35 % on tanskalaisia, 27 % ruotsalaisia, 21 % suomalaisia ja 16 % norjalaisia.


Koko State of Nordic Impact Start-ups -raportti englanniksi

Lisätietoja:
Teppo Havo, Kasvuyritysliiketoiminnasta ja vastuullisuushankkeista vastaava johtaja, Danske Bank Suomi
p. 050 3798062 / teppo.havo@danskebank.fi

www.danskebank.fi/Growth
www.plusimpact.io
www.thehub.io

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Danske Bank A/S, Suomen sivuliike
Televisiokatu 1
00075 DANSKE BANK

010 546 0000https://danskebank.fi

Danske Bank on Suomen kolmanneksi suurin pankki, joka tarjoaa noin miljoonalle suomalaiselle kotitaloudelle, yritykselle ja instituutiolle palveluita laajan asiantuntemuksen sekä innovatiivisten digitaalisten ratkaisujen avulla. Danske Bank A/S, Suomen sivuliike on osa pohjoismaista Danske Bank -konsernia. www.danskebank.fi

Danske Bank on pohjoismainen yleispankki, jolla on vahvat alueelliset juuret ja tiivis yhteys ympäröivään maailmaan. Olemme yli 145 vuoden ajan auttaneet kotitalouksia ja yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa. Tarjoamme henkilö-, yritys- ja instituutioasiakkaille pankkipalveluiden lisäksi henki- ja eläkevakuutuksia, varainhoitoa, kiinteistönvälitys- ja leasing-palveluita.

Haluamme tuottaa pitkäaikaista arvoa kaikille sidosryhmillemme - asiakkaillemme, sijoittajille sekä yhteisöille joiden osana toimimme – ja tavoitteemme on tulla tunnetuksi luotetuimpana taloudellisena kumppanina, joka auttaa tekemään taloudellisista päätöksistä ja arjen pankkiasioinnista helppoa.

Danske Bank -konsernin pääkonttori sijaitsee Kööpenhaminassa ja yhtiön osake on listattu Nasdaq Kööpenhaminassa. www.danskebank.com

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Danske Bank A/S, Suomen sivuliike

Omistusasujista vanhemmat ikäluokat tietoisempia taloyhtiön asioista – kymmenesosa nuorista asukkaista ei tiedä vastikkeen suuruutta10.7.2020 13:36:33 EESTTutkimus

Oman taloyhtiön asioita tunnetaan pääsääntöisesti varsin hyvin, kertoo Danske Bankin tutkimus. Asioiden tuntemus on kaikkien kysyttyjen asioiden osalta selkeästi heikointa nuorimpien omistusasujien kohdalla. Heistä jopa kolmannes ei tiedä tontin omistusta, kymmenesosa vastikkeen suuruutta ja joka kuudes ei tiedä isännöitsijää.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme