Fixteri

Katalonian työnäytös vakuutti: Fixteri on osoittautumassa onnistuneeksi ratkaisuksi metsäpalojen torjuntaan

Suomalainen Fixteri on esitellyt biopolttoraaka-aineen edistyksellisen toimitusketjun menestyksekkäästi Espanjassa. Tuottavuusloikan lisäksi erityistä kiinnostusta herätti Fixterin tarjoama ratkaisu palonarkojen metsien harventamiseen. Työnäytöstä seurasi toista sataa metsä- ja bioalan asiantuntijaa Brasiliaa myöten sekä paikallisia viranomaisia.
Fixteri tekee tehokasta jälkeä myös Kataloniassa. Kuvassa Fixterin Minna Lappalainen ja Juha Tapanen sekä paalainta Kataloniassa operoiva Forest-Linnan Vesa Kärkkäinen. Kuva: Fixteri Group Oy

Lehdistötiedote 1.2.2018

Fixterin kyky harventaa tehokkaasti pienpuuta kiinnostaa kovasti Katalonian viranomaisia, sillä hoitamaton metsä altistaa metsäpaloille erityisesti Etelä-Euroopan kuivassa ilmastossa. Fixteri-paalaimen valjastaminen metsäpalojen torjuntaa nähtiin suurena mahdollisuutena. Samalla osallistujat vakuuttuivat koko toimitusketjun tehokkuudesta.

”Näimme elävästi, kuinka paljon Fixteristä on hyötyä sekä täällä Kataloniassa että kotona Brasiliassa. Metsäpalojen torjunnan ohella kävi ilmeiseksi, että Fixterin koko toimitusketju harvennuksesta valmiiksi biopolttoraaka-aineeksi tarjoaa todellisen tuottavuusloikan kaikissa olosuhteissa”, kertoo brasilialaisen Grupo Semil -yhtiön toimitusjohtaja Lucas Cavalcanti. Grupo Semil on 150 koneen laivastollaan Brasilian suurin puunkorjuuyritys.

Työnäytös eteni eilen metsän harvennuksesta ja paalausprosessista puuaineksen varastointiin ja haketukseen sekä logistiikan jatkumiseen kohti bioenergialaitosta. Myös paalien siirron ja hakkurin ennätystahti oli monelle yllätys.

”Olemme testanneet Fixterin toimitusketjua Katalonian kastanja- ja mäntymetsissä ja Lignia Biomassa on toimittanut haketta ranskalaiselle voimalaitokselle viime marraskuusta alkaen. On mahtavaa nähdä, että Fixteri tekee täällä yhtä selvää jälkeä kuin kotona Keski-Suomessa”, kertoo Fixteri Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Minna Lappalainen.

”Uskommekin, että työnäytös todisti paikalle olleille, miten pienpuuta voidaan hyödyntää kestävästi ja tuottavasti. Samalla Fixteri on erinomainen työkalu metsäpalojen torjuntaan. Tästä on hyvä jatkaa”, toteaa Lappalainen.

Metsäkoneen lisälaitteena toimiva Fixteri-paalain korjaa ja paalaa pienpuun kustannustehokkaammin kuin mikään muu teknologia. Fixterin merkittävästi parempi teho harvennuksen ja uudistushakkuun yhteydessä on todennettu useissa suomalaisissa ja kansainvälisissä tutkimuksissa, joihin voi tutustua Fixterin verkkosivuilla: www.fixteri.fi.

Ilman hoitavaa harvennusta nuoren metsän puut eivät kasva kunnolla ja pienpuu jää käyttämättä. Ekologinen harventaminen Fixterillä tukee metsäteollisuuden tavoitteita ja tekee metsänhoidosta kannattavampaa. Samalla Fixteri luo maaperää puun monipuolistuvalle käytölle ja hiilineutraalille yhteiskunnalle.

Lisätietoja:

Suomessa:

partneri Minna Lappalainen, 040 705 4395, minna.lappalainen@fixteri.fi

partneri Juha Tapanen, 040 678 9482, juha.tapanen@fixteri.fi

Espanjassa:

Timo Meriläinen, +34 609 88 7648, timo@tmforest.com

Jesus Martinez Ben, +34 622 390297, jesus.martinez@fmc-galicia.com

Kuvat

Fixteri
Lokakyläntie 223
43300 Kannonkoski

+358 40 705 4395https://fixteri.fi

Fixteri on älykäs suomalainen ratkaisu hoitaa ja käyttää metsiä kestävästi ja tuottavasti. Se on myös hyvä työkalu metsäpalojen torjuntaan. Ainutlaatuinen teknologia paalaa pienpuun valmiiksi harvennuksen ja uudistushakkuun yhteydessä. Metsäkoneen lisälaitteena toimivan Fixteri-paalaimen tehokkuus on verifioitu ylivertaiseksi pieniläpimittaisten puiden korjuussa. Fixing forests: www.fixteri.fiFacebook, TwitterYouTube.

Fixteri is an intelligent Finnish solution for treating and using forests sustainably and productively. It is also a good tool to prevent forest fires. Unique technology bundles the small trees during thinning and is used together with regeneration felling. The efficiency of the Fixteri bundler which is used as an attachment to forestry machinery has been verified as superior in the harvesting of small diameter trees. Fixing forests: www.fixteri.fiFacebookTwitterYouTube.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Fixteri