Katarina Murto Akavan työmarkkinajohtajaksi

Akavan työmarkkinajohtajaksi on valittu Katarina Murto. Oikeustieteen kandidaatti, varatuomari sekä tanssitaiteen maisteri Murto aloittaa Akavassa tammikuussa.

Työmarkkinajohtajan vastuualueeseen yhdessä asiantuntijoiden kanssa kuuluu työelämälainsäädäntö, työmarkkinajärjestelmän kehittäminen, eläkepolitiikka sekä sosiaali- ja työttömyysturva. Työtehtävä on Akavassa uusi.

– Akava on osoittanut olevansa uudistumiskykyinen ja rakentava työmarkkinakeskusjärjestö. Akavan painoarvo edunvalvojana ja yhteiskunnallisena vaikuttajana vahvistuu jatkossa koulutuksen kasvun myötä. Olen erittäin motivoitunut ja innostunut tekemään Akavan työmarkkinatoiminnasta ja edunvalvonnasta entistä tehokkaampaa, vaikuttavampaa ja näkyvämpää, sanoo Katarina Murto.

Työmarkkinoilla sekä sopimus- ja neuvottelutoiminnassa on käynnissä merkittäviä muutoksia.

– Muutoksessa mukana oleminen edellyttää uudenlaista otetta työmarkkinatoiminnassa ja edunvalvonnassa. Katarinalla on pitkä kokemus, vahva osaaminen ja halua rakentaa uutta. Olen vakuuttunut, että hän vahvistaa Akavan osaamista tilanteessa, jossa moni asia työmarkkinoilla muuttuu tulevaisuudessa, jatkaa Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Murto siirtyy Akavaan STTK:sta, jossa hän toimii edunvalvonnan johtajana.

Lisätietoja:

Katarina Murto, puh. 050 568 9188

Sture Fjäder, puh. 040 060 9717

Hallituksen ja työmarkkinakeskusjärjestöjen samapalkkaisuusohjelma on julkaistu18.12.2020 10:00:16 EETTiedote

Hallitus ja työmarkkinakeskusjärjestöt ovat neuvotelleet yhteiset samapalkkatoimenpiteet vuosille 2020–2023. Samapalkkaohjelman tavoitteena on naisten ja miesten keskimääräisen palkkaeron kaventaminen. Tavoitteeseen pyritään muun muassa palkka- ja sopimuspolitiikalla, palkkausjärjestelmien kehittämisellä, työn ja perhe-elämän yhteensovittamisella sekä purkamalla työelämän sukupuolen mukaista eriytymistä.