Katja Syvärinen från FFC föreslår att skattemyndigheten ska få ansvar för att inkassera de fackliga medlemsavgifterna

Skatteförvaltningen kunde få ansvar för att inkassera medlemsavgifterna i arbetslöshetskassor och fackförbund. Det föreslår Katja Syvärinen som är vice ordförande för FFC:s styrelse. Förslaget skulle göra inkasseringen av medlemsavgifter klarare och skulle också ta större hänsyn till arbetstagare som har flera arbetsgivare eller anställningsförhållanden.

I kollektivavtalen har arbetsgivarna och arbetstagarna avtalat om att arbetsgivarna sköter inkasseringen av arbetstagarnas medlemsavgifter i arbetslöshetskassor och fackförbund direkt från lönen. Arbetstagarna kan också välja att själva betala avgifterna.

Representanter för arbetsgivarsidan och företagarorganisationerna har med jämna mellanrum försökt lösgöra sig från de här avtalen – än av den ena, än av den andra anledningen. Senast för några veckor sedan föreslog Mikael Pentikäinen som är vd för Företagarna i Finland, att arbetsgivaren kunde betala arbetstagarnas medlemsavgifter i arbetslöshetskassan YTK.

– Det handlar alltså inte om att det skulle vara för arbetsdrygt att sköta avgiften i samband med löneräkningen, eller att arbetsgivaren inte skulle ha råd att göra det. I stället vill Företagarna i Finland att arbetstagarna endast ska höra till den privata arbetslöshetskassan YTK i stället för att höra till ett fackförbund och den branschvisa arbetslöshetskassan, betonar Katja Syvärinen från FFC.

Information om medlemskap i ett fackförbund omfattas av integritetsskyddet. En del av arbetstagarna vill själva betala sina medlemsavgifter, utan att arbetsgivaren vet vilket fackförbund de hör till. Många andra anser däremot att det inte spelar så stor roll, de upplever att det är en självklarhet att höra till fackförbundet i den egna branschen och därmed omfattas av förbundets intressebevakning och tjänster.

För att saken ska vara enkel för både arbetstagare och arbetsgivare, är det värt att överväga om skattemyndigheten kunde ta över ansvaret för att inkassera medlemsavgifterna i arbetslöshetskassor och fackförbund.

– Skatteförvaltningen kunde automatiskt ta medlemsavgiften i beaktande i beskattningen, enligt samma princip som den nu sköter församlingarnas medlemsavgifter. Vid sidan av det kunde man också bevara möjligheten för arbetstagarna att själva betala sina medlemsavgifter.

Arbetsmarknadsorganisationernas medlemsavgifter är avdragsgilla i beskattningen, eftersom de anses vara en utgift för förvärv av inkomst. Man måste ändå själv meddela och granska uppgifterna om medlemsavgiften. Om man tidigare år har anmält medlemsavgiften, finns den ofta med i den förhandsifyllda skattedeklarationen.

Det skulle vara möjligt att förverkliga den nya modellen till exempel genom att ändra på hur medlemsavgifterna anmäls i inkomstregistret. Uppgifterna skulle gå direkt från inkomstregistret till Skatteförvaltningen, som automatiskt skulle anteckna medlemsavgiften som ett avdrag i skattedeklarationen.

– Den här modellen skulle innebära att arbetsgivarna kan sluta gråta över att systemet är komplicerat. Samtidigt skulle det bli lättare för de arbetstagare som har flera arbetsgivare eller korta anställningsförhållanden att betala sina medlemsavgifter.

Katja Syvärinen höll ett tal på distans i samband med FFC:s regionmöte i Södra Savolax i lördags.

Om

Beställ FFC:s svenskspråkiga nyhetsbrev så får du aktuell information om arbetslivet per e-post varannan vecka: https://www.sak.fi/sv/nyhetsbrev

Finlands Fackförbunds Centralorganisation FFC är förbundens förbund. Vi representerar 17 fackförbund och ungefär 900 000 medlemmar. Kommunala familjedagvårdare, flygvärdinnor, busschaufförer, servitörer, byggnadsarbetare, pappersarbetare och dansare – alla representerar de FFC:s branscher.