Kattava historiikki metallimusiikin hyökyaallosta 1980-luvun Suomeen

Mikael Huhtamäen tietokirja Scream for me Finland! tarjoaa elävän kuvan kansainvälisten hevibändien keikoista Suomessa 1980-luvun aikana. Silminnäkijöiden tarinoihin ja monipuoliseen arkistomateriaaliin pohjautuva kirja kertoo keikkojen tapahtumista ja yhtyeiden vastaanotosta myös pienemmillä paikkakunnilla.

Kansikuva (kannen suunnittelu: Jussi Karjalainen)

1980-luvun Suomi eli tasaisen harmaata yhtenäiskulttuurin aikaa kylmän sodan varjostamassa maailmassa. Onneksi jähmeään tunnelmaan toivat piristystä metallimusiikin uudet tuulahdukset ulkomailta.

Scream for me Finland! kertoo hevimusiikin hyökyaallon iskemisestä Suomeen. Vuosina 1980–1991 täällä ehtivät vierailla mm. Iron Maiden, Rainbow, Motörhead, Whitesnake, Ozzy Osbourne, Scorpions, Black Sabbath, Dio, KISS, W.A.S.P., Mötley Crüe, Metallica, Bon Jovi, AC/DC, Judas Priest, Deep Purple, Megadeth, David Lee Roth, Alice Cooper ja Guns N' Roses. Nämä sittemmin maailmanmaineeseen nousseet yhtyeet esiintyivät kiertueillaan Suomessa jäähallien ja urheilutalojen lisäksi myös pienemmillä lavoilla mm. Himangalla, Lappajärvellä ja Nivalassa.

Kirja vie lavalle ja sen taakse kertoessaan, kuinka suomalaiset tuolloin lämpenivät näille myöhemmin legendoiksi muodostuneille yhtyeille. Teatraaliset konserttikokemukset herättivät pelkoa ja inhoa kriitikkokunnassa ja muissa konservatiivipiireissä, mutta jäähallillinen suomalaisnuoria ei voinut olla väärässä – hevi on paskimmillaankin parasta!

Mikael Huhtamäki (s. 1971) on entinen teinihevari, joka on tutkinut rock-konserttien historiaa ja kirjoittanut aiemmin kirjan Live in Finland – Kansainvälistä keikkahistoriaa Suomessa 1955–1979.

Mikael Huhtamäki:
Scream for me Finland! –
Kansainvälistä hevikeikkahistoriaa 1980-luvun Suomessa
368 sivua | Saatavana painettuna kirjana, ilmestyy äänikirjana 2.12.2020

Kansikuva (kannen suunnittelu: Jussi Karjalainen)
Mikael Huhtamäki (kuva: Leni Huhtamäki)

Uusi Hurriganes-kirja kokoaa tarinat suosittujen levyjen ja albumien takaa5.11.2020 10:48:36 EETTiedote

Levymyynnissä mitattuna Hurriganes oli 1970- ja 1980-luvuilla yksi Suomen menestyneimpiä rocknimiä. Tänään ilmestyvä Vesa Kontiaisen tietokirja Hurriganes – Albumit 1973–1988 antaa elävän kuvan siitä, miten yhtyeen ja sen soittajien levyt syntyivät ja millaisen vastaanoton ne saivat. Laajaan haastattelumateriaaliin perustuva kirja on tuhti tietopaketti kaikille Hurriganes-faneille.

Bazarin kevään 2021 kirjakatalogi on ilmestynyt27.10.2020 09:26:26 EETTiedote

Bazar Kustannus Oy:n ensi kevään uutuuskirjat tarjoavat runsaan kattauksen kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjallisuutta. Keväällä menestyskirjailija Lucinda Rileyltä ilmestyy kaksi uutta romaania ja dekkareiden ystävät pääsevät tutustumaan Saksan menestyneimmän jännityskirjailijan Sebastian Fitzekin piinaaviin trillereihin. Kotimaisiin kaunokirjoihin kuuluvat muun muassa uudet dekkarit Christian Rönnbackalta, Kale Puontilta ja Tomas Gadsilta sekä Pirkko Soinisen romaani arkkitehti Wivi Lönnista. Kevään tietokirjat antavat näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin, kuten siihen, miten päästä masennuslääkkeistä eroon, kuinka vastata rasistisiin väitteisiin ja millaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella tulee olemaan Suomen luontoon.

Yuval Noah Hararin maailmanlaajuinen menestysteos Sapiens ilmestyy nyt sarjakuvana7.10.2020 08:25:24 EESTTiedote

Historioitsija Yuval Noah Hararin ihmiskunnan vaiheita luotaava tietokirja Sapiens – Ihmisen lyhyt historia on ollut arvostelu- ja myyntimenestys ympäri maailmaa. Nyt kirjan ensimmäinen osa Kognitiivinen vallankumous on saanut sarjakuvan muodon kirjassa Sapiens – Ihmiskunnan synty, jonka ovat käsikirjoittaneet Harari ja belgialainen David Vandermeulen sekä piirtänyt tunnettu ranskalaispiirtäjä Daniel Casanave.