Kaukolämpöverkon valvontajärjestelmä startup-yritysten Älykäs energia -kilpailun voittajaksi Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella

Salossa toimiva ohjelmistoyritys Soficta on voittanut Aistio District Monitoring -ratkaisullaan Business Finlandin, World Energy Council Finlandin ja Expomarkin startup-yrityksille järjestämän älykäs energia -aiheisen kilpailun. Kilpailulla on haluttu nostaa esiin startup-yrityksiä, joilla on kasvupotentiaalia ja uutta tarjottavaa ripeästi uudistuvalle energia-alalle. Kisa ratkesi raadin valitseman kärkiviisikon pitchausten jälkeen yleisöäänestyksellä Energiamessuilla Tampereella torstaina 25.10.2018.

Helena Kivi-Koskinen, Word Energy Council Finland,
Pia Salokoski, Business Finland ja
Juha Nyholm, Expomark Oy. Kuva: Heikki Jokinen
Älykäs energia -kilpailun voittaja sai 10 000 euroa. Voittaneen Aistio District Monitoring -järjestelmän edustajina vasemmalla Timo Rannikko ja oikealla Sami Metsänperä ohjelmistoyritys Sofictasta. Keskellä palkinnon luovuttajien edustajat Helena Kivi-Koskinen, Word Energy Council Finland, Pia Salokoski, Business Finland ja Juha Nyholm, Expomark Oy. Kuva: Heikki Jokinen

Sofictan Aistio DM on älykäs kaukolämpöverkon ylläpito- ja valvontajärjestelmä, jolla seurataan kaukolämpöverkon kaivojen olosuhteita reaaliajassa. Toimitusjohtaja Sami Metsänperä kertoo järjestelmän syntyneen vastauksena yrityksen asiakkaan Turku Energian tarpeisiin. Mukana ovat olleet myös Salon kaukolämpö sekä Porin ja Rauman energiayhtiöt.

– Mielellään osallistumme kilpailuihin, jotka tuovat ratkaisuillemme näkyvyyttä. Pystymme myös tarvittaessa hyvin vastaamaan kasvavaan kysyntään, Sami Metsänperä sanoo.

Kilpailun 10 000 euron palkkion rahoittivat Suomen messusäätiö ja WEC Finland. Kaikki kilpailuun osallistuneet pääsevät ehdolle huhtikuussa 2019 Berliinissä järjestettävään Start Up Energy Transition -kilpailuun. Loppukilpailu on World Energy Councilin 24. maailman energiakongressissa Abu Dhabissa syyskuussa 2019.

– WEC haluaa myös startupien kautta nostaa esiin innovatiivisia ratkaisuja yhteisiin haasteisiin, kilpailua Suomessa tukevan WEC Finlandin toiminnanjohtaja Helena Kivi-Koskinen toteaa.

Uusia ratkaisuja haettiin esimerkiksi energiatehokkuuteen, älykkääseen kotien energianhallintaan, kuluttajan roolin muutokseen, kysyntäjoustoon, sähköisen liikenteen ratkaisuihin, hajautettuun uusiutuvan energian tuotantoon, älykkäisiin lämmitys- ja jäähdytysratkaisuihin, energian varastointiin ja älykkäisiin sähköverkkoihin.

Energia 2018 tarjosi 23.–24.10.edustavan näkymän niin toimialan käytännön ratkaisuihin kuin meneillään olevan energiamurroksen hallintaan ja tulevaisuuden mahdollisuuksiin. Runsas ohjelmasisältö käsitteli voimakkaasti kehittyvää toimialaa ja parhaita keinoja ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Joka toinen vuosi järjestettävä energia-ammattilaisten ja päättäjien tapahtuma toi Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen kolmen päivän ajaksi   361 näytteilleasettajaa. Messuilla, kongresseissa ja seminaareissa kävi yhteensä noin 7000 henkilöä.

Tapahtuman järjestäjä, erikoismessujen kotimainen edelläkävijä Expomark juhlisti samalla omaa 30-vuotista toimintaansa. Yritys järjestää valtakunnallisia teollisuuden ja hyvinvointialan ammattilaistapahtumia yhdessä näiden alojen parhaiden asiantuntijaorganisaatioiden kanssa.

Juha Nyholm
Tuoteryhmäpäällikkö, teollisuus
juha.nyholm (at) expomark.fi

Helena Kivi-Koskinen, Word Energy Council Finland,
Pia Salokoski, Business Finland ja
Juha Nyholm, Expomark Oy. Kuva: Heikki Jokinen
Energiamessuilla Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa  361 näytteilleasettajaa esitteli ratkaisuja alan haasteisiin.
Energiamessuilla Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa 361 näytteilleasettajaa esitteli ratkaisuja alan haasteisiin.

Expomark Oy on järjestänyt teollisuuden ja terveyden alan messutapahtumia vuodesta 1988. Olemme Suomen Messujen tytäryhtiö. 9 hengen tiimimme toimipaikkana on Jyväskylä.

Tapahtumiamme ovat mm. Pohjoinen Teollisuus Oulussa, Hyvä Ikä ja Fysioterapia & Kuntoutus Helsingissä, Energia-messut sekä Apuväline-messut Tampereella.

WEC Finlandin Energiapäivä 23.10. Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella: Suomella ja Euroopalla vielä paljon tehtävää maailman energiakäänteessä24.10.2018 02:27Tiedote

Suomella ja Euroopalla on vielä paljon tehtävää maailmanlaajuisen ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Uusia ratkaisuja ja teknologioita tarvitaan, sillä toistaiseksi sovituilla toimenpiteillä päästään vain 40–45 % päästövähennyksiin vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas kehottaa kohdistamaan katseet jo vuoteen 2050, sillä toistaiseksi sovituilla toimenpiteillä saavutetaan siihen mennessä vasta 60% tavoitteeksi asetetun 80-95% vähennysten sijasta. EU:n energiapolitiikan päätavoitteet liittyvät kestävän kehityksen lisäksi energian toimitusvarmuuteen ja kilpailukykyyn. - Meidän on tehtävä paljon enemmän ja katsottava vuoden 2030 jälkeen, jotta Eurooppa voi päästä Pariisin sopimuksen tavoitteeseen. Tämä edellyttää peräti 200 miljardin vuotuisia investointeja pääosin yksityisin varoin. Investointeja varten on luotava vakaa sääntely-ympäristö ja rahoitusmahdollisuuksia, Thomas totesi. Hän muistutti Euroopan oleva

Suomen ja Euroopan rooli maailman energiakäänteessä16.10.2018 07:59Tiedote

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma Energia 2018 kokoaa Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen 23.–25.10. energia-alan keskeiset vaikuttajat, päättäjät ja eri teknologioiden edustajat. Tapahtuman aloittaa World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostama Energiapäivä, jossa edustava joukko asiantuntijoita hakee ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raportin sähköistämässä ilmapiirissä.

Fysioterapia & Kuntoutus 2018: Ennakoiva itsehoito ylläpitää terveyttä – apuna uudenlaisia laitteita4.10.2018 14:43Tiedote

Erilaiset seuranta- ja mittauslaitteet, unen monitorointi, sykkeen ja palautumisen seuranta, kirkasvalolasit, anturat, syke- ja unimittarit, ovat biohakkeri Teemu Arinan välineitä huolehtia omasta hyvinvoinnistaan. Loppuun palamisen ja vatsahaavan kokenut Arina on tehnyt seurantalaitteista ja niiden hyödyntämisestä itselleen sekä oman hyvinvoinnin välineen että työn. Arina puhui torstaina päättyneillä Fysioterapia&Kuntoutus-messuilla Helsingissä.