Helsingin seudun kauppakamari

Kaupallistamisen tila 2022: Kansainvälisesti menestyneet yritykset satsaavat kumppanuuksiin enemmän kuin kotimarkkinayritykset

Jaa
Verkostoihin kytkeytyvä strategia-ajattelu jakaa suomalaisyritykset kahteen leiriin: kumppanuuksien hyödyntäjiin ja niihin, jotka eivät koe verkostoja toiminnalleen strategisesti oleellisiksi. Lähes 50 % suomalaisyrityksistä pitää verkostoitumista yhä vaikeana selviää Helsingin seudun kauppakamarin ja Proof Advisory Oy:n Kaupallistamisen tila 2022 -tutkimuksesta.
Proofin Senior Advisor Tommi Pelkonen: " Osaajapula kansainvälisesti kokeneista johtajista on tunnistettu yrityksissä kaupallista kasvua ja kumppanuuksia rajoittavaksi tekijäksi."
Proofin Senior Advisor Tommi Pelkonen: " Osaajapula kansainvälisesti kokeneista johtajista on tunnistettu yrityksissä kaupallista kasvua ja kumppanuuksia rajoittavaksi tekijäksi."

Kumppanuuksien kehittäminen vaatii yrityksissä pitkäjänteistä työtä ja vahvaa ylimmän johdon sitoutumista. Menestyvät yritykset nostavat vuosi toisensa perään verkostojen rakentamisen onnistuneen liiketoiminnan avainasiaksi.

”Koronapandemia ja Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan vaikuttavat yritysten liiketoimintaan, mutta kaupalliset lainalaisuudet eivät silti ole muuttuneet: liiketoimintaa ja tuotekehitystä tehdään verkostoissa toisten yritysten, korkeakoulujen ja muiden aluekehittäjien kanssa - ihmisiltä ihmisille. Yritysten kannattaa panostaa verkostoyhteistyöhön entistä enemmän, sillä niistä löytyvät eväät uuden liiketoiminnan kehittämiseen ja sopeutumiskyky nopeasti muuttuviin tilanteisiin”, painottaa Helsingin seudun kauppakamarin johtaja Markku Lahtinen.

Jopa puolet suomalaisyrityksistä kipuilee kumppanuuksien kanssa

Proof Advisory Oy:n toimitusjohtaja Lassi Kurkijärven mukaan yritysten on vaikea mitata ja osoittaa verkostoitumisen suoraa taloudellista arvoa. ”Lähes 50 prosenttia yrityksistä kokee verkostoitumisen vaikeaksi. Erityisesti kumppanuuksien luomisen alkuvaiheet ja verkostojen syventäminen aiheuttaa yrityksissä päänvaivaa”, Kurkijärvi sanoo.

Kurkijärven mukaan kaupallisten selvitysten yhtenä johtopäätöksenä on ollut jo vuosikymmenien ajan se, että verkostoituminen ja kumppanuudet ovat tärkeää ja oleellista toimintaa yrityksissä.

”Tänä vuonna toteutettu Kaupallistamisen tila 2022 -tutkimus kurottautuu kuitenkin syvemmälle yritysten verkottumisen tapaan ja pyrkii myös jäsentämään keinoja verkostojen tehokkaampaan hyödyntämiseen yrityksissä”, kertoo Kurkijärvi. ”Pääsy oikeille pelipaikoille ja riskien jakaminen vetävät yrityksiä verkostoitumaan”, Kurkijärvi korostaa.

Proofin Senior Advisor Tommi Pelkosen mukaan osaajapula kansainvälisesti kokeneista johtajista on jo nyt tunnistettu yrityksissä kaupallista kasvua ja kumppanuuksia rajoittavaksi tekijäksi. Myös verkostoissa toimimisen käytäntöihin ja osaamiseen tarvittaisiin lisää sujuvuutta. ”Tärkein tekijä kumppanuuksissa on henkilökohtaiset suhteet, niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Niiden kehittämiseen tulee investoida merkittävästi aikaa, työpanosta ja omaa sitoutumista”, toteaa Pelkonen.

Yritysten verkostot painottuvat materiaali- ja tavarantoimittajiin

Tutkimuksen vastaajayritykset arvioivat tärkeimmiksi kumppanuusmuodoiksi materiaali- ja tavarantoimittajat, jakelu- ja kanavapartnerit sekä myyntikumppanuudet asiakkaiden kanssa. Suomalaisyritysten verkostoissa korostuvatkin rakenteelliset muodot.

”Yrityksissä panostetaan määrällisesti eniten rakenteellisiin muotoihin kuin muihin verkostomaisen toiminnan tapoihin. Varsin vähän hyödynnetään esimerkiksi alliansseja, yhteisyrityksiä tai yrityshautomoverkostoja”, Pelkonen arvioi. ”Teknologia-yritysten ja teollisuusyritysten verkostoitumisaktiivisuus jopa ylikorostuu, kun vertaa niitä muihin suomalaisyrityksiin. Pk-yrityksissä verkostoriippuvuus kasvoi pandemia-aikana”, hän luonnehtii.

Kansainvälisistä verkostoista lisämyyntiä ja kasvua

Kansainvälisesti menestyneet yritykset satsaavat kumppanuuksiin enemmän kuin kotimarkkinayritykset. Kauppakamarin Lahtisen mukaan kumppanuuksien kehittäminen vaatii yrityksiltä pitkäjänteisyyttä, strategisuutta ja ylimmän johdon vahvaa sitoutumista.

”Kansainvälisillä markkinoilla on valtavasti ja jatkuvasti mahdollisuuksia, jotka vaativat kasvunälkää ja uudistumiskykyä. Verkostot ovat avainasemassa, kun yritys haluaa menestyä tuotekehityksessä ja markkina-aseman vahvistamisessa niin kotimaassa kuin ulkomailla”, Lahtinen sanoo.

Kauppakamarin ja Proof Advisory Oy:n Kaupallistamisen tila -tutkimus selvitti nyt jo kolmatta kertaa verkostojen ja kumppanuuksien merkitystä yrityksille. Tutkimus avaa verkostoitumisen muotoja ja kumppanuuksien hyödyntämistä suomalaisissa yrityksissä. Kyselyyn vastasi kevään aikana kattava joukko eri toimialojen ja kokoluokkien yritysten ylintä ja keskijohtoa. Tutkimus toteutettiin laadullisina syvähaastatteluina ja B2B-päättäjäpaneelina suomalaisesta yrityskentästä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Markku Lahtinen, johtaja, Helsingin seudun kauppakamari,
markku.lahtinen@helsinki.chamber.fi, p. 050 571 3564

Lassi Kurkijärvi, toimitusjohtaja, Proof Advisory Oy, lassi.kurkijarvi@proof.fi, p. 044 758 2379


Tommi Pelkonen, Senior Advisor, Proof Advisory Oy, tommi.pelkonen@proof.fi, p. 040 50 50 821

Tiina Tikander, viestintäpäällikkö, Helsingin seudun kauppakamari, tiina.tikander@helsinki.chamber.fi, p. 046 878 7540 

Kuvat

Proofin Senior Advisor Tommi Pelkonen: " Osaajapula kansainvälisesti kokeneista johtajista on tunnistettu yrityksissä kaupallista kasvua ja kumppanuuksia rajoittavaksi tekijäksi."
Proofin Senior Advisor Tommi Pelkonen: " Osaajapula kansainvälisesti kokeneista johtajista on tunnistettu yrityksissä kaupallista kasvua ja kumppanuuksia rajoittavaksi tekijäksi."
Lataa

Liitteet

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin seudun kauppakamari
Helsingin seudun kauppakamari
Kalevankatu 12
00100 Helsinki

http://helsinki.chamber.fi/fi/

Helsingin seudun kauppakamari vahvistaa yritysten menestystä osallistumalla aktiivisesti Helsingin seudun kehittämiseen. Kauppakamariin kuuluu 21 kunnan alueelta yli 7 000 palveluja, kauppaa ja teollisuutta edustavaa yritystä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin seudun kauppakamari

Suhdannepulssi: Helsingin seudun yritysten näkymät yhä heikot – reilu kolmannes arvioi poliittisten lakkojen vähentävän mahdollisuuksiaan tarjota töitä3.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote

Yritykset Helsingin seudulla arvioivat seuraavan kolmen kuukauden suhdannenäkymät heikoiksi. Negatiivisiksi ne arvioivat myös yrityksensä liikevaihdon, kannattavuuden ja työvoimatarpeiden kehityksen seuraavan kolmen kuukauden aikana, käy ilmi Helsingin seudun kauppakamarin Suhdannepulssista. Vaimeat suhdannenäkymät eivät ole kohentuneet joulukuusta. Kyselyyn vastanneista alueen yrityksistä 39 prosenttia arvioi, että poliittisten lakkojen suma vähentää niiden mahdollisuuksia tarjota työpaikkoja vuonna 2024.

Uudellamaalla yhä liian vähän korkeakoulupaikkoja alueen tarpeeseen nähden – ”Uusimaalaiset nuoret selkeästi huonommassa asemassa kuin koko Suomessa keskimäärin”13.3.2024 00:10:00 EET | Tiedote

Suomessa on 0,93 korkeakoulun aloituspaikkaa yhtä toisen asteen tutkinnon suorittanutta kohti. Uudellamaalla suhdeluku on 0,76, selkeästi pienempi kuin suurissa tai keskisuurissa korkeakoulumaakunnissa, selvitti Helsingin seudun kauppakamari. Tilanne ei ole korjaantunut edellisestä selvityksestä vuonna 2022.

Helsingin seudun kauppakamari arvioi: Pääkaupunkiseudulla lopetti viime vuonna ennätysmäärä yrityksiä – ”Kaupan alan yritysten määrän väheneminen huolestuttavaa”21.2.2024 07:00:00 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudulla lopetti toimintansa 9 450 yritystä vuonna 2023, arvioi Helsingin seudun kauppakamari Tilastokeskuksen alkuvuoden lukuihin perustuen. Lopettaneita yrityksiä olisi arvion mukaan 17 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Luvuissa ei ole huomioitu alkutuotantoa ja kiinteistöalan yrityksiä. Kaupan alalla lopettaneiden yritysten määrä on ollut suuri kahtena edellisvuonna. Lopettaneiden kaupan alan yritysten määrä pääkaupunkiseudulla oli suurempi kuin aloittaneiden tammikuusta 2022 syyskuuhun 2023.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye