Kauppa muuttuu yhä datavetoisemmaksi – osuvimmat palvelut kehitetään tarkan tiedon pohjalta

Kuinka paljon kasviksia meillä syödään? Mikä on ruokaostosteni kotimaisuusaste, entä hiilijalanjälki? Sähköinen takuukuitti löytyy vuosienkin jälkeen tallesta. Ruoan verkkokaupassa älykäs ostoslista suosittelee usein ostamiani tuotteita ja muistuttaa ruokatarvikkeista, joita saatan tällä kertaa tarvita.
Nämä ovat esimerkkejä arkea helpottavista palveluista, joita S-ryhmässä on kehitetty asiakkaiden ostodataa hyödyntäen. S-ryhmä kerää S-Etukorttia käyttävien asiakasomistajien ostotietoja, joita käytetään Bonuksen ja muiden etujen laskemiseen ja maksamiseen sekä myymälöiden valikoimien ja digipalveluiden kehittämiseen.
Syyskuun alusta alkaen ostotietojen käsittelyaika pitenee nykyisestä kahdesta vuodesta. Tietoja säilytetään käyttötarkoituksen mukaan niin kauan kuin on tarvetta, kuitenkin korkeintaan viisi vuotta. Käsittelyaika vastaa kaupan alan yleistä käytäntöä. Tarvittava säilytysajan pituus arvioidaan vuosittain.
Vuoden 2021 alusta S-ryhmä ryhtyy keräämään myös majoitus- ja ravitsemistoimialan palveluiden ostotietoja tuotetasolla, kun tähän asti tietoja on kerätty vain ostosten loppusummien tasolla. Myös hotellit ja ravintolat haluavat palvella erilaisia asiakkaita yksilöllisemmin. Ostotietojen hyödyntäminen antaa mahdollisuuden huomioida paremmin asiakkaiden totutut tavat ja toiveet myös digipalveluissa. Esimerkiksi, millaiset ravintola-annokset tai hotellihuoneen varustelut voisivat olla asiakkaan mieleen tai missä kerroksessa lempihuone sijaitsee.
”Tiedon avulla ymmärrämme asiakkaitamme paremmin. Ostotietojen säilyttämisen pidentämisen tavoitteena on ennen kaikkea tuoda lisää elämää helpottavia palveluita asiakasomistajille ja kehittää valikoimaamme mahdollisimman osuvaksi”, sanoo asiakkuusjohtaja Pekka Litmanen S-ryhmästä.
Omia ostojaan seuraa jo 380 000 käyttäjää – puolet kertoo tiedon vaikuttavan kulutuspäätöksiin
Jo 380 000 käyttäjää seuraa kulutustaan S-mobiilin Omat ostot -palvelulla. Käyttäjistä puolet kertoo, että palvelu on vaikuttanut heidän ostokäyttäytymiseensä*.
Palvelu tukee sekä taloustarkkaa että arvopohjaista kuluttamista. Suosituimpia toiminnallisuuksia on omien ostotietojen seuranta, kasvisten kulutuksen seuranta sekä kotimaisuuslaskuri. Uusin ominaisuus on perhejako, jonka avulla samaan asiakasomistajatalouteen kuuluvat voivat halutessaan tarkastella myös koko talouden ostoksia. Syksyllä palveluun tuodaan myös tietoa ruokaostosten terveellisyydestä ja ravitsemuksesta.
”Omat ostot -palvelu on esimerkki asiakasomistajiemme arvostamasta palvelusta, joka antaa käyttäjälleen omasta ostodatasta arvokasta tietoa takaisin. Kattava ostokäyttäytymisen seuranta on osalle asiakasomistajistamme yksi merkittävimpiä syitä käyttää S-ryhmän palveluita”, asiakkuusjohtaja Pekka Litmanen kertoo.
Asiakkaat ovat yhä tietoisempia asiakastietojen käsittelystä
Omien ostotietojen käyttöä hyödyllisenä pitävien osuus on kasvanut. Asiakkaat ovat myös yhä tietoisempia siitä, että voivat itse ohjata asiakastietojensa käyttöä, osoittaa S-ryhmän asiakkailleen tekemä kyselytutkimus**.
”Läpinäkyvyys asiakastietojen käsittelyssä on meille erittäin tärkeää. Asiakkaat ovat yhä tietoisempia, mutta edelleenkään kaikki eivät tunne oikeuksiaan riittävän hyvin ja aktiivinen viestintä asiakkaille on tässä tärkeää”, sanoo asiakkuusjohtaja Pekka Litmanen.
Selvä enemmistö vastaajista pitää ostotietojen käyttämistä erilaisiin kehitystoimiin, viestinnän kohdentamiseen ja palvelujen kehittämiseen hyödyllisenä. Hyödyllisimpänä pidetään myymälöiden valikoiman kehittämistä (82 % vastaajista). Kolme neljästä pitää hyödyllisenä ostodatan hyödyntämistä ja kulutustrendien tunnistamista uusien palveluiden kehittämiseen. 70 prosenttia vastaajista kokee Omat ostot -palvelun kaltaisten palvelujen kehittämisen hyödylliseksi.
Asiakkailla on aina oikeus halutessaan kieltää tarkan ostotiedon kerääminen. Tällöin ostosten Bonusta kerryttävä loppusumma tallennetaan Bonuksen maksamista varten, mutta tarkkaa ostotietoa tarvitsevia hyötypalveluja, kuten Omat ostot -palvelua tai Älykästä ostoslista ei voi käyttää.
S-ryhmän asiakaskyselyn** mukaan 54 prosenttia vastaajista kokee, että on saanut riittävästi tietoa omien asiakastietojen käsittelyyn liittyen. 59 prosenttia vastaajista tietää, että voi saada kopion asiakasomistarekisteriin tallennetuista tiedoistaan. 52 prosenttia vastaajista tietää, että asiakas voi itse ohjata tietojensa käyttöä lupa- ja kieltotiedoilla.
S-ryhmässä asiakkaille viestitään ostotietojen käsittelyyn liittyvistä oikeuksista eri keinoin muun muassa asiakasviestinnällä, videoin sekä uudistetulla tietosuojasivustolla, jossa tietosuojaan liittyvät asiat on avattu selkokielisesti.
Lisätietoja: https://s-ryhma.fi/ostodata
Sivuston videoilla avataan esimerkein, miten asiakastietoa hyödynnetään asiakkaan eduksi.
Lisätietoja medialle:
Pekka Litmanen, asiakkuusjohtaja, S-ryhmä, pekka.litmanen(at)sok.fi, puh. +358 (0)45 670 0515
*Tieto perustuu Omat ostot -palvelun palautekyselyyn tammikuussa 2020.
**Kyselytutkimukseen vastasi 3316 S-ryhmän asiakasta ja vastaajat edustavat hyvin S-ryhmän asiakasomistaja- ja asiakasrekisteriä. Kysely toteutettiin maaliskuussa 2020.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Nyt se on selvitetty: Näitä joululauluja suomalaiset kuuntelevat autossa mieluiten – ja näiden kohdalla radio menee kiinni saman tien22.12.2025 10:01:27 EET | Tiedote
ABC-ketjun suomalaisille teettämän kyselyn mukaan autoissa kuunnellaan mielellään raskasta joulumusiikkia sekä perinteisiä joululauluja. Sen sijaan yksi laulu nousi selväksi inhokiksi. Kyselyssä vastaajat saivat täysin vapaasti nimetä haluamansa joululaulun.
Tapaninpäivänä arki palaa ostoskoreihin – nuoret haluavat vaihtelua nopeammin22.12.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Jouluna suomalaisten pöydät notkuvat perinteisistä herkuista kuten laatikoista, kinkusta ja rosollista. Tapaninpäivä on kuitenkin käännekohta, jolloin moni alkaa kaivata uusia makuja ja rennompia tarjoiluja jouluklassikoiden rinnalle. Vaihtelunhalu näkyy selkeämmin erityisesti nuorempien ikäryhmien ostoskoreissa.
S-ryhmän ennuste: sunnuntai 21.12. on joulun alla Prismoissa rauhallisin ostospäivä18.12.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Ruokakaupoissa odotetaan tänäkin vuonna vilskettä joulunaluspäivinä. Kaikkien ketjujen myymälät (Prisma, S-market, Sale, Alepa) palvelevat joulua edeltävinä päivinä laajoilla aukioloajoilla, ja monilla paikkakunnilla tarjolla on myös vuorokauden ympäri auki olevia vaihtoehtoja. Aiempien vuosien perusteella luodun ennusteen pohjalta astetta väljempi ostoshetki Prismassa joulun alla on sunnuntaina 21. joulukuuta.
ABC:n kysely: näin suomalaiset aikovat lähteä tien päälle autolla poikkeuksellisen pitkillä jouluvapailla18.12.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna joulupyhät osuvat pitkälti arkipäiville ja monen suomalaisen odotetaan pitävän tavallista pidempiä joululomia. ABC:n teettämän yli 1300 vastaajan kyselyn mukaan tämä ei kuitenkaan tule näkymään kovin paljon joulun menoliikenteessä. Samalla selvisi kuinka usein suomalaiset pitävät taukoja joulun ajan liikenteessä, miten mahdollisiin ruuhkiin varaudutaan ja millaisissa paikoissa taukoja halutaan pitää.
Miljoona toimitusta takana – symppis-ruokarobotit kasvattavat kotiinkuljetuksen suosiota10.12.2025 07:45:00 EET | Tiedote
S-kaupat-palvelun ruokarobotit ovat kuljettaneet miljoona ruokatilausta vajaassa kolmessa vuodessa. Suosion kasvu on viimeisen vuoden aikana ollut huimaa: robokuljetusten osuus kaikista ruoan verkkokaupan tilauksista on peräti 20 prosenttia. Robottiyhtiö Starship Technologiesille operointi pohjoisessa on tarjonnut oppia talviolosuhteissa onnistumiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

