Kauppakamari: Suomen oltava hereillä Venäjän talouden uudistuessa

Venäjän ja EU:n poliittisista jännitteistä sekä keskinäisistä sanktioista huolimatta Suomen ei pidä nyt unohtaa Venäjän markkinoiden mahdollisuuksia. Venäjän talouden väistämättä edessä oleva modernisaatio kaipaa juuri sellaista osaamista ja teknologiaa, jota Suomella on paljon. Sanktiot koskevat suoraan vain noin 5 prosenttia maiden välisestä kaupankäynnistä. Kansainvälinen kilpailu tai investoinnit eivät ole Venäjän markkinoilta mihinkään kadonneet, mutta kilpailussa pärjääminen vaatii uudenlaista otetta.

Tämä kävi ilmi Venäjän kauppa- ja teollisuuskamarin puheenjohtaja Sergey Katyrinin kanssa käydyissä keskusteluissa. Katyrin vieraili Suomessa 6.-7.2.2019 Keskuskauppakamarin toimitusjohtajan Juho Romakkaniemen kutsusta. Vierailun aikana puheenjohtaja Katyrin tapasi Suomen poliittista johtoa, korkeita virkamiehiä, yrityselämän vaikuttajia sekä vieraili Finnairissa, Fortumissa ja Arctechin Helsingin telakalla.

Keskusteluissa puheenjohtaja Katyrin nosti esille erityisesti teollisuuden digitalisaatioon, yhteiskunnan ympäristöhuoltoon ja arktiseen liiketoimintaan liittyvät mahdollisuudet. Katyrinin mukaan Venäjän markkinat ovat sopeutuneet sanktioihin, kotimaista tuotantoa on lisättyä ja vanhat kansainväliset kauppakumppanit ovat korvautuneet uusilla. Suomalaiselle osaamisille ja teknologialle löytyy aina kysyntää Venäjällä, korosti puheenjohtaja Katyrin.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemen mukaan maiden kauppakamarit pyrkivät omalta osaltaan tukemaan Suomen ja Venäjän välistä kaupankäyntiä ja taloudellista vuorovaikutusta hyvässä yhteistyössä Suomalais-Venäläisen kauppakamarin kanssa. Kauppakamarien vahvuus molemmissa maissa on vahva alueellinen ja paikallinen läsnäolo. Romakkaniemen mukaan maiden kauppakamarit järjestävät jo syksyllä 2019 Helsingissä yhteisen konferenssin, jossa keskustellaan yritysten liiketoimintamahdollisuuksista ja kauppakamarien roolista sen vauhdittamisessa tarkemmin.

Suomen ja Luoteis-Venäjän kauppakamarit ovat järjestäneet vuodesta 1999 joka toinen vuosi kauppasuhteiden kehittämistä pohtivan konferenssin, joista viimeisin pidettiin lokakuussa 2018 Arkangelissa. Nyt tapahtumasta harkitaan tehtävän jokavuotinen.

Kaikkiin näihin konferensseihin ja Katyrinin tapaamiseen osallistunut Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Timo Rautajoki muistuttaa, että Venäjällä kauppa- ja teollisuuskamarilla voi olla keskeinen rooli eri hankkeiden edistäjänä ja oikeiden ovien avaajana. Arktisen liiketoiminnan edistämisessä maiden kauppakamareilla on jo vuosien kokemus tuloksellisesta yhteistyöstä, hän muistuttaa.

Suomessa Venäjän kaupan osaaminen on hiipumassa, varoittaa pitkän linjan Venäjän-kaupan osaaja, Etelä-Pohjanmaan kauppakamarin toimitusjohtaja Pertti Kinnunen, joka myös tapasi Katyrinin Helsingissä. Kinnusen mukaan Venäjän talous vaatii väistämättä uudistumista lähivuosina, eikä Suomen pidä nukkua, kun Venäjä etsii osaamista ja teknologiaa maan teollisuuden modernisaatioon.

Lisätiedot:

Juho Romakkaniemi, toimitusjohtaja, Keskuskauppakamari, p.0400505269

Timo Rautajoki, toimitusjohtaja, Lapin kauppakamari, p. 0405511289

Pertti Kinnunen, toimitusjohtaja, Etelä-Pohjanmaan kauppakamari, p. 040 5340 875

Kauppakamari: Neljäsosa yrityksistä uskoo Brexitin vaikuttavan liiketoimintaan16.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kauppakamareiden tuoreen kyselyn mukaan jopa 26,5 prosenttia suomalaisyrityksistä ilmoittaa Britannian mahdollisen EU-eron vaikuttavan suoraan niiden liiketoimintaan. Vastaavasti 48,4 prosenttia yrityksistä on sitä mieltä, ettei Brexitillä ole vaikutusta niiden toimintaan. Peräti 25,1 prosenttia yrityksistä ei kuitenkaan vielä osaa sanoa, vaikuttaako Brexit niiden liiketoimintaan. Keskuskauppakamari onkin huolestunut epävarmojen yritysten näin suuresta määrästä.

Suomen pitäisi ottaa Virosta mallia startup-yritysten toimintaedellytysten kehittämiseen2.10.2019 10:03:41 EESTTiedote

Startup-yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi Suomi voisi ottaa monessa asiassa esimerkkiä Virosta, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Viro on ollut viime vuosina useissa kansainvälisissä vertailuissa Suomen yläpuolella, kun arvioitavana on ollut, mikä Euroopan maa on paras kasvuyritysten toiminnan näkökulmasta. Ei ole sattumaa, että Viro on kärkisijoilla myös tarkasteltaessa startup-yritysten määrää suhteessa väkilukuun.