Kauppakamareiden kyselyn mukaan jopa kaksi kolmesta yrityksestä ilmoittaa, että pula osaavasta työvoimasta on aiheuttanut ongelmia yrityksen liiketoiminnassa. Samassa kyselyssä puolet yrityksistä ilmoittaa, että työvoimakustannusten alentaminen lisäisi työvoiman kysyntää vuonna 2020. Noin puolilla yrityksistä talousnäkymien parantuminen ja epävarmuuden vähentyminen saisi investoinnit kasvuun tulevana vuonna.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

”Työvoimapulasta kärsivien yritysten osuus on poikkeuksellisen suuri. Tämä kielii Suomen kansantalouden rakenteellisista haasteista. Ihmiset eivät ota työtä vastaan niin hanakasti, kun sopisi toivoa. Myös maan sisäinen muuttoliike on liian vähäistä. Parhaassa tapauksessa osaavat kädet ovat jo töissä, eikä tekeviä käsiä yksinkertaisesti löydy, jolloin katse pitäisi suunnata maan rajojen ulkopuolelle”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Lisäksi kyselytutkimuksessa kysyttiin, että palkkaisivatko yritykset lisää työntekijöitä vuoden 2020 aikana, mikäli työvoimakustannuksia kevennettäisiin 10 prosenttia. Puolet yrityksistä vastasi kyllä ja yksi viidestä yrityksestä ei osannut sanoa.

Työvoimakustannusten ja työllisyyden välinen yhteys ei ole yllätys. Sekä maalaisjärki että taloustieteellinen tutkimuskirjallisuus kertovat, että työvoimakustannusten taso vaikuttaa yritysten työvoiman kysyntään. Pitkällä aikavälillä vaikutus korostuu, kun yritykset sopeuttavat toimintaansa esimerkiksi työvoimakustannusten korotuksen tapauksessa korvaamalla ihmistyötä pääomalla eli koneilla, laitteilla ja automatisaatiolla ylipäätänsä”, Kotamäki summaa.

Kauppakamarien jäsenyrityksiltä kysyttiin myös, mikä ensisijaisesti saisi yritykset investoimaan enemmän vuonna 2020. Yli puolet yrityksistä viittasi talousnäkymien parantumiseen ja epävarmuuden vähentymiseen. Muut annetut vastaukset olivat verotuksen alentaminen (15 %), paremmat rahoitusmahdollisuudet (10 %) tai jokin muu syy (13 %). Yrityksistä 10 % ei ollut kiinnostunut tekemään lisäinvestointeja vuonna 2020.

”Kaikenlainen epävarmuus on myrkkyä yrityksille. Epävarmuus aiheuttaa investointiprojektien siirtämistä tulevaisuuteen tai pahimmassa tapauksessa projektien kuoppaamisen”, Kotamäki pohtii.

”Valitettavasti globaali talouspoliittinen epävarmuus on ollut viime vuosina poikkeuksellisen suurta. Kansantaloudet hyötyisivät ilmiselvästi epävarmuuden väistymisestä. Parasta turvaa sekä globaalille epävarmuudelle että suhdannevaihtelulle laajemminkin on se, että talouden instituutiot ja rakenteet ovat kunnossa”, Kotamäki sanoo.

Kauppakamarien kysely yrityksille tehtiin syyskuun lopussa osana eurooppalaisten kauppakamareiden yhteiselin Eurochambresin kyselyä. Kyselyyn vastasi noin 760 eri alojen yritystä ympäri Suomen. Kolmannes yrityksistä oli teollisuuden alan yrityksiä. Puolet vastanneista yrityksistä työllistää 10-49 henkeä, 30 prosenttia vastanneista yrityksistä kuului kokoluokkaan 50-249. Eurochambresin laajempi, Euroopan laajuinen kysely julkaistaan 5.11.2019.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Tietoisuuden puute IPR-oikeuksista on suuri haaste pk-yrityksissä13.11.2019 07:00:00 EETTiedote

Euroopan unionin teollisoikeuksien viraston (EUIPO) tekemän selvityksen mukaan suurin este aineettoman omaisuuden oikeuksien (IPR) rekisteröinnille pk-sektorin yrityksissä on tiedon puute siitä, mitä henkinen omaisuus on ja mitä etua siitä voi olla liiketoiminnalle. Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri painottaa, että tiedossa oleva ongelma on otettava vakavasti myös Suomen tulevan IPR-strategian valmistelussa. Strategian laadinnassa on tärkeää ottaa huomioon myös olemassa oleva tutkimusdata sekä tilastoaineisto IPR-oikeuksien merkityksestä.

EU:n kauppakamari: Suomen ensi vuoden haasteet kotimaisessa kysynnässä ja työvoimapulassa 5.11.2019 13:00:00 EETTiedote

Eurooppalaisten kauppakamareiden yhteenliittymä Eurochambresin kysely luotaa yritysten odotuksia vuodelle 2020. Suurimpia haasteita suomalaisyrityksissä odotetaan olevan kotimainen kysyntätilanne (56 prosenttia), pula osaavasta työvoimasta (46 prosenttia) ja työvoimakustannusten korkea taso (37 prosenttia). Samassa kyselyssä noin 31 prosenttia suomalaisyrityksistä odottaa liiketoiminnan kehittyvän suotuisasti vuonna 2020, 48 prosentilla odottaa tilanteen pysyvät ennallaan ja 21 prosenttia odottaa tilanteensa heikentyvän.

Kauppakamari: Työvoimapula ja talousnäkymien epävarmuus riivaa suomalaisyrityksiä1.11.2019 00:00:00 EETTiedote