Kauppakamari: Työvoimapula ja talousnäkymien epävarmuus riivaa suomalaisyrityksiä

Kauppakamareiden kyselyn mukaan jopa kaksi kolmesta yrityksestä ilmoittaa, että pula osaavasta työvoimasta on aiheuttanut ongelmia yrityksen liiketoiminnassa. Samassa kyselyssä puolet yrityksistä ilmoittaa, että työvoimakustannusten alentaminen lisäisi työvoiman kysyntää vuonna 2020. Noin puolilla yrityksistä talousnäkymien parantuminen ja epävarmuuden vähentyminen saisi investoinnit kasvuun tulevana vuonna.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

”Työvoimapulasta kärsivien yritysten osuus on poikkeuksellisen suuri. Tämä kielii Suomen kansantalouden rakenteellisista haasteista. Ihmiset eivät ota työtä vastaan niin hanakasti, kun sopisi toivoa. Myös maan sisäinen muuttoliike on liian vähäistä. Parhaassa tapauksessa osaavat kädet ovat jo töissä, eikä tekeviä käsiä yksinkertaisesti löydy, jolloin katse pitäisi suunnata maan rajojen ulkopuolelle”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo.

Lisäksi kyselytutkimuksessa kysyttiin, että palkkaisivatko yritykset lisää työntekijöitä vuoden 2020 aikana, mikäli työvoimakustannuksia kevennettäisiin 10 prosenttia. Puolet yrityksistä vastasi kyllä ja yksi viidestä yrityksestä ei osannut sanoa.

Työvoimakustannusten ja työllisyyden välinen yhteys ei ole yllätys. Sekä maalaisjärki että taloustieteellinen tutkimuskirjallisuus kertovat, että työvoimakustannusten taso vaikuttaa yritysten työvoiman kysyntään. Pitkällä aikavälillä vaikutus korostuu, kun yritykset sopeuttavat toimintaansa esimerkiksi työvoimakustannusten korotuksen tapauksessa korvaamalla ihmistyötä pääomalla eli koneilla, laitteilla ja automatisaatiolla ylipäätänsä”, Kotamäki summaa.

Kauppakamarien jäsenyrityksiltä kysyttiin myös, mikä ensisijaisesti saisi yritykset investoimaan enemmän vuonna 2020. Yli puolet yrityksistä viittasi talousnäkymien parantumiseen ja epävarmuuden vähentymiseen. Muut annetut vastaukset olivat verotuksen alentaminen (15 %), paremmat rahoitusmahdollisuudet (10 %) tai jokin muu syy (13 %). Yrityksistä 10 % ei ollut kiinnostunut tekemään lisäinvestointeja vuonna 2020.

”Kaikenlainen epävarmuus on myrkkyä yrityksille. Epävarmuus aiheuttaa investointiprojektien siirtämistä tulevaisuuteen tai pahimmassa tapauksessa projektien kuoppaamisen”, Kotamäki pohtii.

”Valitettavasti globaali talouspoliittinen epävarmuus on ollut viime vuosina poikkeuksellisen suurta. Kansantaloudet hyötyisivät ilmiselvästi epävarmuuden väistymisestä. Parasta turvaa sekä globaalille epävarmuudelle että suhdannevaihtelulle laajemminkin on se, että talouden instituutiot ja rakenteet ovat kunnossa”, Kotamäki sanoo.

Kauppakamarien kysely yrityksille tehtiin syyskuun lopussa osana eurooppalaisten kauppakamareiden yhteiselin Eurochambresin kyselyä. Kyselyyn vastasi noin 760 eri alojen yritystä ympäri Suomen. Kolmannes yrityksistä oli teollisuuden alan yrityksiä. Puolet vastanneista yrityksistä työllistää 10-49 henkeä, 30 prosenttia vastanneista yrityksistä kuului kokoluokkaan 50-249. Eurochambresin laajempi, Euroopan laajuinen kysely julkaistaan 5.11.2019.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki. Kuva: Kimmo Penttinen.

Ennätysmäärä ulkomaisia opiskelijoita haluaa Suomeen – Keskuskauppakamari patistaa hallitusta sujuvoittamaan lupaprosessia28.1.2020 15:14:48 EETTiedote

Keskuskauppakamari kehottaa hallitusta varautumaan kasvavaan opiskelijoiden oleskelulupahakemusten määrään ja turvaamaan Maahanmuuttoviraston resurssit oleskelulupien sujuvan käsittelyn varmistamiseksi. Samalla on syytä käydä oleskelulupaprosessi tarkalla kammalla läpi ja ottaa käyttöön kaikki keinot prosessin nopeuttamiseksi.

Hyviä uutisia työmarkkinoilta: Työllisyysaste nousi 73 prosenttiin24.1.2020 09:02:18 EETTiedote

Työllisyys on 55 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luku käy ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan hallituksen työllisyystavoitteen etenemistä. Työllisyysasteen kehitystä voi seurata osoitteessa www.tyollisyystavoite.fi. Sivustolla pidetään myös kirjaa päätösperäisistä työllisyystoimista ja niiden työllisyysvaikutuksista.

Keskuskauppakamari: Nuoret ensin ulos työpaikoilta -ehdotus on syrjintää ja jäykentäisi työmarkkinoita entisestään17.1.2020 11:16:45 EETTiedote

Helsingin Sanomat nosti 16.1.2020 esiin mahdollisen listan hallituksen keinoista parantaa työllisyyttä. Jutussa kerrotaan SDP:n ja SAK:n kannattavan uudistusta, jonka seurauksena työnantaja joutuisi irtisanomistilanteessa antamaan potkut ensin nuoremmille työntekijöille. Kyse on ns. LiFo eli Last In First Out -periaatteesta, jota sovelletaan Ruotsissa. ”Kyseessä ei olisi suoranaisesti työllisyystoimi, vaan ennemminkin tapa syrjiä nuorempia työntekijöitä. Edellä kuvattu jo nykyään vahvan irtisanomissuojan tiukennus jäykentäisi Suomen työmarkkinoita entisestään”, Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki sanoo. Kansainvälisissä vertailuissa Suomi sijoittuu nykyäänkin melko huonosti työmarkkinoiden joustavuutta kuvaavissa indekseissä, Kotamäki muistuttaa. Asiakokonaisuus ei ole pelkästään mielipideasia, vaan Ruotsin LiFo-järjestelmästä on julkaistu tutkimuksia taloustieteen parhaissa lehdissä. ”Erityisen tutkittua on 2000-luvun alussa Ruotsissa säädetty uudistus, jossa alle 11 henk