Kauppakamarien vientijohtajakysely: Geopoliittinen epävarmuus syö yritysten kannattavuutta – vetäytyminen Venäjältä kesken 17 prosentilla yrityksistä

Geopoliittinen epävarmuus ja siitä johtuvat laaja-alaiset häiriöt syövät nyt voimakkaasti yritysten kannattavuutta. Kauppakamarien vientijohtajakyselyn mukaan ne vaikuttavat jollain tavoin peräti 95 prosenttiin suomalaisista vientiyrityksistä. Yritysten vientinäkymiä heikentävät kyselyn mukaan erityisesti Venäjän sota ja pakotteet, logistiset häiriöt, kohonneet kustannukset ja ongelmat raaka-aineiden saatavuudessa. Myös sisäänpäin sulkeutuvan Kiinan tiukat koronasulut hyydyttävät yritysten toimintaa ja heikentävät vientinäkymiä.

Keskuskauppakamarin johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Liisa Takala

Jopa 95 prosenttia kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi geopoliittisen epävarmuuden ja siitä johtuvien häiriöiden vaikuttavan yrityksen kannattavuuteen jollain tavoin. Peräti 23 prosenttia vastasi epävarmuuden ja häiriöiden vaikuttavan merkittävästi ja vain 5 prosenttia vastanneista arvioi, ettei niillä ole vaikutusta lainkaan kannattavuuteen.

”Sodan seuraukset konkretisoituvat yrityksissä nyt laajemmin ja maailmankauppa hakee uutta järjestystä. Suomalaisten vientiyritysten kannattavuudelle ja tulevaisuuden näkymille maailmantilanne on tällä hetkellä aiempaa epävarmempi”,sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Kyselyn mukaan vientinäkymiä heikentävät erityisesti Venäjän sota ja pakotteet (59,3%), logistiset häiriöt (55,9%), ongelmat raaka-aineiden saatavuudessa (54,2%) ja kohonneet kustannukset (54,2%).

Kuljetusten ongelmat nostavat yritysten kustannuksia merkittävästi ja Suomen syrjäinen sijainti luo jo valmiiksi monille yrityksille korkeampaa kustannustasoa verrattuna kilpaileviin yrityksiin muissa maissa. Osittain haasteet toimitusketjujen ja kuljetusten osalta johtuvat Venäjän sodasta, mutta Kiinan äärimmäisen tiukat koronatoimet ovat myrkkyä jo ennestään vaikealle tilanteelle.

Vientijohtajilta kysyttiin myös yritysten tilannetta Venäjältä vetäytymisen suhteen. Kyselyn mukaan 16,8 prosentilla vastanneista vientiyrityksistä on vetäytymisprosessi Venäjän markkinoilta kesken.

Yritysten vetäytymispäätöksiin vaikuttavat niin pakotteet, mutta myös arvot ja halu toimia vastuullisesti. Romahtanut Venäjän kauppa ei ole elpymässä hetkeen ja markkinamahdollisuuksia etsitäänkin nyt erityisesti Euroopasta ja Aasiasta”, Toivakka sanoo.

Kiristyvä koronapolitiikka sulkee Kiinan

Kiinan pitkittyvän koronapandemian sekä maan autoritäärisen johdon ennakoimattomien toimien myötä yritysten toimintaympäristön riskit ovat kasvaneet Kiinassa. Kokonaisten kaupunkien ulkonaliikkumiskiellot, yksittäisten tuotantolaitosten sulkemiset, maan sisäiset logistiset ongelmat, ruuhkaiset satamat sekä maan politisoituminen ovat hyydyttäneet suomalaisyritysten toimintaa maassa.

Vientijohtajakyselyyn vastanneista 73 prosenttia arvioi Kiinan koronasulkujen ja maan sulkeutumisen vaikuttavan yrityksen vientinäkymiin jonkin verran.

“Vaikka epävarmuus ja haasteet ovat nopeasti muuttaneet yritysten toimintaympäristöä, osayrityksistänäkee lähitulevaisuuden vientinäkymät positiivisina. Tämä kertoo yritysten varautumisesta ja kyvystä sopeutua muuttuviin olosuhteisiin. Huolimatta Kiinan ja Venäjän aiheuttamista ongelmista yritysten vienti vetää muualla maailmassa. Vientipotentiaalia suomalaisten yritysten osaamiselle on paljon, mutta samaan aikaan kustannuspaineetvientiyrityksissä ovat nyt poikkeuksellisen kovia” sanoo Toivakka.

Haastavasta tilanteesta huolimatta 50 prosenttia vastanneista yrityksistä arvioi vientinsä kasvavan jonkin verran tai merkittävästi loppuvuoden aikana verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Kauppakamarien vientiyritysten johtajille suunnattu kysely tehtiin 18-20.5.2022. Siihen vastasi 119 yritystä. Vastanneet yritykset olivat työnantajayrityksiä.

Liite: Vientijohtajakyselyn tulokset

Keskuskauppakamarin johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari: Kaikki WTO:n jäsenmaat pääsivät sopuun yhteisistä tavoitteista – ”sopu tuli tärkeällä hetkellä”1.7.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Geopoliittisen epävarmuuden keskellä maailmankaupassa otettiin kesäkuun puolessa välissä yllättäviä, mutta positiivisia askelia. Maailman Kauppajärjestö WTO:n (World Trade Organisation) ministerikokouksessa sovittiin kaikkien 164 jäsenmaan, mukaan lukien Yhdysvallat, Kiina, Venäjä, Intia, kesken Geneven Paketista, joka tuo maailmankauppaan hieman lisää ennakoitavuutta ja ratkaisuja muutamiin pitkään hiertäneisiin ongelmiin.

Keskuskauppakamari: Keskuskauppakamarin Ilmoituskanava-palvelu käyttöön myös Belgiassa27.6.2022 13:24:37 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari on aloittanut belgialaisten kauppakamareiden kanssa yhteistyön, jonka kautta suomalainen Ilmoituskanava-palvelu saatetaan myös Belgiassa toimivien organisaatioiden käyttöön. EU:n whistleblowing-direktiivi tulee velvoittamaan kaikkia yli 50 henkilöä työllistäviä yrityksiä kautta Euroopan ottamaan käyttöön ilmoituskanavan. Ilmoituskanavan kautta voi ilmoittaa havaitsemistaan väärinkäytöksistä organisaation toiminnassa.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Työllisyysaste jatkoi nousussa – pitkäaikaistyöttömät vaarassa pudota työmarkkinoilta21.6.2022 11:17:02 EEST | Tiedote

Työllisyysaste on pinnistänyt entistäkin korkeammalle ja työttömyyden trendilukema sivuaa jo 2000-luvun ennätystä. Pitkäaikaistyöttömyyden aleneminen etenee kuitenkin yhä tuskastuttavan hitaasti. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist varoittaa, että Suomen suhdannetilanteen heikkeneminen jarruttaa ennen pitkää myös työmarkkinoita. Vaarana on, että hyvä työllisyyskehitys pysähtyy ennen kuin pitkäaikaistyöttömät ovat ehtineet töihin, mikä pitkittäisi työttömyysjaksoja entisestään ja pahimmillaan pudottaisi pitkäaikaistyöttömiä työmarkkinoilta.

EMBARGO 21.6.2022 klo 00.01 - Kauppakamarikysely: Sodan vaikutukset jakavat yritykset voittajiin ja häviäjiin – joka kolmannes ilmoitti kannattavuutensa heikkenevän tänä vuonna21.6.2022 00:01:00 EEST | Tiedote

EMBARGO 21.6.2022 klo 00.01. Ukrainassa käytävä sota nostaa yritysten kustannuksia ja heikentää kannattavuutta, mutta keskimäärin tunnelmat ovat säilyneet kohtalaisen vireinä, selviää kauppakamarien talouskyselystä. Inflaatiopaineet jatkuvat, sillä yli 72 prosenttia vastanneista yrityksistä suunnittelee nostavansa myyntihintojaan seuraavan neljän kuukauden aikana. Palkansaajien ostovoiman supistuminen näyttää väistämättömältä. Vaikka keskimäärin yritysten näkymät ovat jopa parantuneet verrattuna maaliskuussa tehtyyn kauppakamarikyselyyn, vaihtelevat arviot ratkaisevasti eri toimialoilla. Rakennusalalla peräti 40 prosenttia luonnehtii tunnelmia pessimistiseksi. Sen sijaan palvelutoimialoilla näkymät ovat tuntuvasti valoisammat koronarajoituksien jäätyä taakse.