Kauppakamarien vientijohtajakysely: Geopoliittinen epävarmuus syö yritysten kannattavuutta – vetäytyminen Venäjältä kesken 17 prosentilla yrityksistä

Geopoliittinen epävarmuus ja siitä johtuvat laaja-alaiset häiriöt syövät nyt voimakkaasti yritysten kannattavuutta. Kauppakamarien vientijohtajakyselyn mukaan ne vaikuttavat jollain tavoin peräti 95 prosenttiin suomalaisista vientiyrityksistä. Yritysten vientinäkymiä heikentävät kyselyn mukaan erityisesti Venäjän sota ja pakotteet, logistiset häiriöt, kohonneet kustannukset ja ongelmat raaka-aineiden saatavuudessa. Myös sisäänpäin sulkeutuvan Kiinan tiukat koronasulut hyydyttävät yritysten toimintaa ja heikentävät vientinäkymiä.

Keskuskauppakamarin johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Liisa Takala

Jopa 95 prosenttia kauppakamarien vientijohtajakyselyyn vastanneista yrityksistä arvioi geopoliittisen epävarmuuden ja siitä johtuvien häiriöiden vaikuttavan yrityksen kannattavuuteen jollain tavoin. Peräti 23 prosenttia vastasi epävarmuuden ja häiriöiden vaikuttavan merkittävästi ja vain 5 prosenttia vastanneista arvioi, ettei niillä ole vaikutusta lainkaan kannattavuuteen.

”Sodan seuraukset konkretisoituvat yrityksissä nyt laajemmin ja maailmankauppa hakee uutta järjestystä. Suomalaisten vientiyritysten kannattavuudelle ja tulevaisuuden näkymille maailmantilanne on tällä hetkellä aiempaa epävarmempi”,sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Lenita Toivakka.

Kyselyn mukaan vientinäkymiä heikentävät erityisesti Venäjän sota ja pakotteet (59,3%), logistiset häiriöt (55,9%), ongelmat raaka-aineiden saatavuudessa (54,2%) ja kohonneet kustannukset (54,2%).

Kuljetusten ongelmat nostavat yritysten kustannuksia merkittävästi ja Suomen syrjäinen sijainti luo jo valmiiksi monille yrityksille korkeampaa kustannustasoa verrattuna kilpaileviin yrityksiin muissa maissa. Osittain haasteet toimitusketjujen ja kuljetusten osalta johtuvat Venäjän sodasta, mutta Kiinan äärimmäisen tiukat koronatoimet ovat myrkkyä jo ennestään vaikealle tilanteelle.

Vientijohtajilta kysyttiin myös yritysten tilannetta Venäjältä vetäytymisen suhteen. Kyselyn mukaan 16,8 prosentilla vastanneista vientiyrityksistä on vetäytymisprosessi Venäjän markkinoilta kesken.

Yritysten vetäytymispäätöksiin vaikuttavat niin pakotteet, mutta myös arvot ja halu toimia vastuullisesti. Romahtanut Venäjän kauppa ei ole elpymässä hetkeen ja markkinamahdollisuuksia etsitäänkin nyt erityisesti Euroopasta ja Aasiasta”, Toivakka sanoo.

Kiristyvä koronapolitiikka sulkee Kiinan

Kiinan pitkittyvän koronapandemian sekä maan autoritäärisen johdon ennakoimattomien toimien myötä yritysten toimintaympäristön riskit ovat kasvaneet Kiinassa. Kokonaisten kaupunkien ulkonaliikkumiskiellot, yksittäisten tuotantolaitosten sulkemiset, maan sisäiset logistiset ongelmat, ruuhkaiset satamat sekä maan politisoituminen ovat hyydyttäneet suomalaisyritysten toimintaa maassa.

Vientijohtajakyselyyn vastanneista 73 prosenttia arvioi Kiinan koronasulkujen ja maan sulkeutumisen vaikuttavan yrityksen vientinäkymiin jonkin verran.

“Vaikka epävarmuus ja haasteet ovat nopeasti muuttaneet yritysten toimintaympäristöä, osayrityksistänäkee lähitulevaisuuden vientinäkymät positiivisina. Tämä kertoo yritysten varautumisesta ja kyvystä sopeutua muuttuviin olosuhteisiin. Huolimatta Kiinan ja Venäjän aiheuttamista ongelmista yritysten vienti vetää muualla maailmassa. Vientipotentiaalia suomalaisten yritysten osaamiselle on paljon, mutta samaan aikaan kustannuspaineetvientiyrityksissä ovat nyt poikkeuksellisen kovia” sanoo Toivakka.

Haastavasta tilanteesta huolimatta 50 prosenttia vastanneista yrityksistä arvioi vientinsä kasvavan jonkin verran tai merkittävästi loppuvuoden aikana verrattuna vastaavaan ajankohtaan 2021.

Kauppakamarien vientiyritysten johtajille suunnattu kysely tehtiin 18-20.5.2022. Siihen vastasi 119 yritystä. Vastanneet yritykset olivat työnantajayrityksiä.

Liite: Vientijohtajakyselyn tulokset

Keskuskauppakamarin johtaja Lenita Toivakka. Kuva: Liisa Takala

Keskuskauppakamari ehdottaa: Oppisopimustuki ratkomaan osaajapulaa9.8.2022 07:00:00 EEST | Tiedote

Hallitus toisensa jälkeen on puhunut oppisopimuskoulutuksen tärkeydestä ja pyrkinyt lisäämään oppisopimuskoulutuksen määrää. Toivottua kasvua ei kuitenkaan tapahtunut ja moni yritys kokee edelleen, että oppisopimuskoulutus ei ole yritykselle toimiva vaihtoehto. Keskuskauppakamari ehdottaa oppisopimuskoulutuksen lisäämiseksi yrityksille suunnattua oppisopimustukea, joka pienenisi porrastetusti oppisopimuskoulutettavan osaamisen karttuessa.

Keskuskauppakamari: Kahden prosenttiyksikön tuloveron alennus kaikille tulotasoille4.8.2022 17:03:48 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari esittää kahden prosenttiyksikön tuloveron alennusta kaikille tulotasoille kustannuspaineiden alentamiseksi ja työnteon kannustimien lisäämiseksi. Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi pitää vain pieni- ja keskituloisille kohdennettua tuloveron alennusta kauniina puheena ja vetoaa, että työn verotuksen alentamisen tulisi olla ensisijainen toimi valtion talouslinjoista päätettäessä. Tuloveroalennusten sitomista palkankorotuksiin Romakkaniemi pitää haitallisena.

Keskuskauppakamari: Uusi raideleveys on Suomelle strategisesti merkittävä ehdotus4.8.2022 11:01:25 EEST | Tiedote

Euroopan komissio on ehdottanut, että eurooppalaiselle liikenneverkolle (TEN-T) rakennettavat uudet yhteydet olisivat yleiseurooppalaisen raideleveyden mukaisia. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood pitää ehdotusta Suomen kannalta merkittävänä, sillä turvallisuuspoliittinen tilanne vaatii Suomen kytkemistä vahvemmin osaksi Eurooppaa ja länttä. Ehdotus toisi mukanaan myös suuremmat mahdollisuudet hyödyntää EU-rahoitusta.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Pitkissä sopimuskorotuspaketeissa iso riski - ”olisi varmin tapa pitää yllä kuluttajahintoja”14.7.2022 11:09:30 EEST | Tiedote

Suomen inflaatio otti kesäkuussa reippaan loikan ylöspäin – edellisen kerran vauhdikkaampaa inflaatiota on mitattu vuoden 1984 maaliskuussa, eli yli 38 vuotta sitten. Kuluttajahinnat nousivat 7,8 prosenttia suhteessa viime vuoteen. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist pitää todennäköisenä, että inflaatiohuippu mitataan vasta syksyllä ja varoittaa, että sumeassa taloustilanteessa pitkiin sopimuskorotuspaketteihin sisältyy iso riski.

Keskuskauppakamari: Tšekin EU-puheenjohtajuuskautta varjostavat Ukrainan tilanne ja hiipuva talouskasvu12.7.2022 05:00:00 EEST | Tiedote

EU:n jäsenmaista koostuvan neuvoston kokousten puheenjohtajuus siirtyi heinäkuun alussa Tšekille. Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood arvioi, että isossa osassa maan puheenjohtajuuskautta tulevat olemaan pakolaiskriisin hallinta, Ukrainan tukeminen ja elpymistoimet sekä EU:n talouden strateginen häiriönsietokyky. Työtä tehdään myös puolustuskyvyn ja kyberturvallisuuden vahvistamiseksi EU:ssa ja energiariippuvuudet Venäjästä halutaan katkaista energiasektoria uudistamalla.