Kauppakeskus Lohi on S-ryhmän ensimmäinen hiilinegatiivinen kiinteistö

Lohjalla sijaitseva kauppakeskus Lohi on S-ryhmän ensimmäinen hiilinegatiivinen kiinteistö. Kauppakeskus on monilla eri toimenpiteillä onnistunut vähentämään ilmastopäästönsä lähelle nollatasoa, ja jäljelle jääneen pienen päästöosuuden ja reippaasti ylikin kiinteistö kuittaa tehokkaaksi todetuilla metsityshankkeilla.

Kauppakeskus Lohi Lohjalla.

S-ryhmä julkisti keväällä 2020 hyvin kunnianhimoiset päästötavoitteensa, joiden mukaan ryhmä pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

- Olen iloinen siitä, että ensimmäinen S-ryhmän kiinteistö yltää nyt hiilinegatiivisuuteen. Suur-Seudun Osuuskaupan kauppakeskus Lohi on koko ryhmälle innostava esimerkki siitä, miten etenemme askel askeleelta kohti ilmastotavoitteitamme. Uskon, että saamme vastaavia uutisia myös jatkossa, SOK:n pääjohtaja Taavi Heikkilä kiittelee.

Päästöt kuriin jo suunnittelussa

Kauppakeskus Lohessa ilmastopäästöjen pienentäminen on alkanut jo kiinteistön suunnitteluvaiheessa, Suur-Seudun Osuuskaupan toimitusjohtaja Tapio Finér kertoo.

- Kauppakeskusten päästöt syntyvät pääosin käytetystä sähköstä ja kaukolämmöstä. Lohessa merkittävät vähennykset on saatu aikaan käyttämällä aurinko- ja tuulivoimalla tuotettua uusiutuvaa sähköä, hyödyntämällä lämmityksessä myymälöiden kylmälaitteiden hukkalämpö ja valaisemalla kiinteistö led-lampuilla.

Ilmastopäästöjen minimoinnin jälkeen kauppakeskuksesta syntyy hiilipäästöjä enää kaukolämmöstä. Siitä syntyvät päästöt kompensoidaan hyödyntämällä tehokkaaksi todettuja metsityshankkeita. Niiden määrä on sovittu niin korkealle tasolle, että kauppakeskus varmasti sitoo niiden avulla hiiltä ilmakehästä selvästi enemmän kuin sitä tuottaa.

Metsityshankkeet kolmannen osapuolen varmentamia

- Metsityshankkeissa ei ole kyse mistään viherpesusta, sillä nämä hankkeet on tieteellisesti arvioitu toimivaksi tavaksi sitoa hiiltä pois ilmakehästä. Käyttämämme hankkeet ovat aina myös kolmannen osapuolen varmentamia ja niitä voi olla eri puolilla maailmaa, sillä ilmastonmuutos ei tunne rajoja, Finér muistuttaa.

Kauppakeskus Lohi tekee myös yhteistyötä 4H-järjestön kanssa Taimiteko-hankkeessa. Lohi tukee järjestöä palkkaamaan nuoria taimien istuttamiseen ja auttaa näin sitomaan ilmakehästä hiiltä saman määrän kuin kauppakeskuksen S-marketin ruokahävikki sitä tuottaa.

Suur-Seudun Osuuskauppa SSO, liikepaikkapäällikkö Mika Tolppola, 050 466 8252
SOK, vastuullisuusjohtaja Nina Elomaa, 010 76 80803

Kauppakeskus Lohi Lohjalla.
Kauppakeskus Lohi lohjalla.

Tamperelainen maamerkki Original Sokos Hotel Ilves sulkeutuu uudistustöiden ajaksi1.12.2020 07:30:00 EETTiedote

S-ryhmän hotelleja Suomen suurimmissa kaupungeissa sekä Tallinnassa ja Pietarissa operoiva Sokotel Oy uudistaa nyt tamperelaisen maamerkin Original Sokos Hotel Ilveksen. Hotelli sulkeutuu noin vuoden kestävien uudistustöiden vuoksi 13. joulukuuta. Peruskorjauksen ohella kaikki talon hotellihuoneet sekä aula-, kokous- ja ravintolatilat uudistetaan. Työt valmistuvat arvion mukaan joulukuussa 2021.

Suomalainen Retki kauppaan -ruokakasvatusmalli viedään nyt Eurooppaan19.11.2020 08:21:54 EETTiedote

Koululaisille opetetaan arjen ruokataitoja ja fiksua kuluttamista uusilla innostavilla tavoilla. S-ryhmän yhdessä Ruokatiedon kanssa ideoima Retki kauppaan -ruokakasvatusmalli kiinnostaa nyt kansainvälisesti. Suomalainen idea viedään muihin Euroopan maihin osana EU-rahoitteista ruokakasvatushanketta. Menetelmän vaikuttavuutta tutkitaan parhaillaan Helsingin yliopiston vetämässä tutkimushankkeessa.