Kauppakeskusteko 2018: Suomen ensimmäinen pop-up kauppakeskus Pikkulaiva on rohkea kaupallinen innovaatio

Kauppakeskus Pikkulaiva nousi Espoonlahteen heinäkuussa 2017 Suomen ensimmäisenä pop-up kauppakeskuksena. Idean keksi ja toteutti Citycon, joka päätti rakennuttaa omistamansa kauppakeskus Lippulaivan tilalle uuden keskuksen. Lähialueen palvelut ja vuokralaisten liiketoiminnan jatkuvuus haluttiin kuitenkin turvata rakennushankkeen aikana ja näin sai alkunsa Suomessa ennennäkemätön pop-up kauppakeskus. Väliaikainen kauppakeskus Pikkulaiva palvelee siihen saakka, kunnes uusi valmistuu vuonna 2021.

Kuvalähde: Citycon Oyj

Vuoden 2018 kauppakeskusteon valinnut tuomaristo kiitteli erityisesti hankkeen toteuttajien rohkeaa näkemystä ja innovatiivisuutta.

”Väliaikaisen kauppakeskuksen rakentaminen on hieno kaupallinen innovaatio, jossa on oivallisella tavalla turvattu niin palveluiden jatkuvuus kuin edellytykset kaupalliselle menestykselle. Tulemme varmasti näkemään tämänkaltaisia perinteisiä toimintatapoja disruptoivia toteutuksia myös tulevaisuudessa”, kertoo tuomariston puheenjohtaja Pekka Matvejeff.

Onnistuneesta väliaikaisratkaisusta kertoo myös se, että espoolaiset ovat ottaneet Pikkulaivan heti omakseen ja palaute on ollut poikkeuksellisen positiivista niin vuokralaisilta kuin asiakkailta.

Vuokrattavaa pinta-alaa Pikkulaivassa on noin 8 300 neliömetriä ja sinne on sijoittunut yhteensä 23 erilaista myymälää ja palvelua. Kauppakeskus on täyteen vuokrattu.

Tuomaristo kiitteli myös sitä, että vastuullisuus on huomioitu idean toteutuksessa. Rakennuksessa on käytetty helposti irrotettavia puutappiliitoksia, joten kauppakeskus voidaan purkaa osiin ja siirtää rekan lavalla seuraavaan kohteeseen.

Eastonin yhteisölliselle kanta-asiakkuusohjelmalle kunniamaininta

Kilpailun finalisteista kauppakeskus Easton sai kunniamaininnan kekseliäästä ja osallistavasta kanta-asiakkuusohjelmasta. Kilpailun tuomariston mielestä kanta-asiakkuusohjelma on hieno esimerkki siitä, että yhteisöllisyyttä voidaan luoda kauppakeskuksissa monin eri tavoin.

Sitä Itää -ohjelman tarkoituksena on tukea paikallisuutta ja lisätä ihmisten mahdollisuutta vaikuttaa omaan asuinympäristöönsä. Jokainen asiointikerta Eastonissa kampanja-aikana kerryttää sponsorointirahaa, joka luovutetaan yleisöäänestyksessä valituille itähelsinkiläisille tahoille. Yleisö saa myös ehdottaa äänestykseen paikallisia kohennusta kaipaavia kohteita.

Kanta-asiakkuusohjelman kautta on tuettu muun muassa paikallista mielenterveysseuraa, jalkapallojoukkuetta sekä vapaapalokuntaa. Ohjelma käynnistyi syksyllä 2017.

Kauppakeskustekokilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys. Tavoitteena on nostaa esiin hyviä esimerkkejä uusista ideoista, joita toteutetaan suomalaisissa kauppakeskuksissa. Valinnan kriteereitä ovat innovatiivisuus, asiakkaille syntyvä arvo ja teon kaupallinen vaikuttavuus. Kilpailun tuomaristossa vuonna 2018 istuivat Pekka Matvejeff, Hanna Kaleva, Kari Luoto ja Paula Launonen.

Pekka Matvejeff, tuomariston puheenjohtaja, puh. 040 137 2363
Johanna Aho, toiminnanjohtaja, puh. 040 485 7596

Kuvalähde: Citycon Oyj

Kauppakeskusten ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti 13,7 prosenttia edellisvuotta pienempi27.8.2020 08:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli 13,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa matalampi. Koronakriisin vaikutukset näkyivät jyrkkinä etenkin huhti- ja toukokuussa ja kokonaismyynti putosi toisella neljänneksellä yli 21 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kesäkuussa kokonaismyynti jäi enää 5,5 prosenttia vuoden 2019 kesäkuuta pienemmäksi.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia vuonna 201927.2.2020 08:00:00 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 2,2 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vuoden viimeisellä neljänneksellä vertailukelpoinen kokonaismyynti nousi 0,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijämäärässä oli vain hienoista laskua jääden tasan prosentin pienemmäksi kuin edellisen vuoden loka-joulukuussa. Loka- ja marraskuun myynti kasvoi selkeästi edelliseen vuoteen verrattuna. Joulukuun kokonaismyynti pieneni lähes kaikissa keskuksissa, ja jäi 5 prosenttia edellistä vuotta matalammaksi.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 4,4 prosenttia heinä-syyskuussa31.10.2019 09:00:00 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi heinä-syyskuussa 4,4 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kokonaismyynnin kasvu oli vauhdikkainta koko Kauppakeskusyhdistyksen indeksien vuoden 2012 lopulta alkaneessa historiassa. Tilastokeskuksen ennakkotieto osoittaa myös koko vähittäiskaupalle ripeätä, 3,9 prosentin kasvua kolmannella vuosineljänneksellä, mikä sekin on suurin kasvuprosentti sitten vuoden 2012. Kauppakeskusten vilkas kolmas vuosineljännes nosti myös 12 kuukauden liukuvan tarkastelujakson myynnin kasvun 1,6 prosenttiin.

Kauppakeskusbarometri 2019: Kauppakeskusliiketoiminnan toimintaympäristön haasteet kasvattavat keskusten välisiä eroja9.10.2019 09:30:00 EESTTiedote

Toimintaympäristön muutokset haastavat kauppakeskusliiketoimintaa. Tiiviissä kaupunkirakenteessa sijaitsevilla suurilla kauppakeskuksilla arvioidaan olevan parhaat edellytykset vastata tulevaisuuden asiakastarpeisiin. Erilaisten palvelujen merkitys kasvaa vuosi vuodelta kauppakeskusten menestystekijänä ja asiakkaiden houkuttelijana, mikä korostaa kauppakeskusten roolia elämysten tarjoajana ja kohtaamispaikkana. Keskukset vastaavat tulevaisuuden haasteisiin erilaistumisella, liike- ja palvelukonseptien uudistamisella sekä asiakastiedon paremmalla hyödyntämisellä.

Kauppakeskusten huhti-kesäkuun kokonaismyynti kasvoi 1,5 prosenttia edellisestä vuodesta27.8.2019 12:15:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi huhti-kesäkuussa 1,5 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kasvuvauhti hiipui hienoisesti ensimmäiseen vuosineljännekseen verrattuna. Huhtikuun kokonaismyynti laski viime vuoteen verrattuna, kun taas toukokuussa myynti oli selkeästi edellistä vuotta vilkkaampaa. Kauppakeskusten kävijämäärä kääntyi nyt hienoiseen nousuun: vuoden toisella neljänneksellä kävijöitä oli 0,5 prosenttia enemmän kuin vuonna 2018 vastaavalla ajanjaksolla. 12 kuukauden liukuvalla tarkastelujaksolla kokonaismyynti kasvoi 0,7 prosenttia ja kävijämäärän muutos jäi nollaan.