Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi lähes yhdeksän prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät kasvoivat reippaasti vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Kokonaismyyntiä kertyi 8,6 prosenttia vuoden 2021 vastaavaa ajanjaksoa enemmän, ja kävijämäärä kasvoi peräti 16,6 prosenttia. Kasvu kiihtyi etenkin maaliskuussa, jolloin kävijämäärä kasvoi yli 40 prosenttia ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia verrattuna pandemiarajoitusten runtelemaan vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon. Kävijämäärät ja myynnit kasvoivat pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa hieman muuta maata enemmän.
Monien toimialojen myynnissä selkeää kasvua
Kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen myynnin kehityksessä oli suuria eroja eri vuokralaistoimialojen välillä. Suurimpia kasvulukuja osoittivat pandemiasta pahiten kärsineet viihde- ja vapaa-ajanpalvelut, joiden myynti oli yli 2,5-kertainen vuoden 2021 ennätysmataliin lukuihin verrattuna. Toimialan osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä on edelleen varsin pieni, ja kasvaneetkin luvut jäävät vielä pandemiaa edeltävästä tasostaan.
Isommista toimialoista parhaita kasvulukuja osoittivat kahvilat ja ravintolat, joiden myynti kasvoi noin kolmanneksen. Myös muodin ja asusteiden, kauneuden ja terveyden tuotteiden sekä sisustamisen ja kodin tarvikkeiden kasvuluvut kipusivat 20 prosentin tuntumaan. Vapaa-ajan tuotteiden sekä kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myynti sen sijaan laski edelliseen vuoteen verrattuna huolimatta maaliskuun positiivista myyntiluvuista. Kauppakeskusten suurimman toimialan, päivittäistavaran ja tavaratalokaupan myynti kasvoi 3,5 prosenttia.
”Kauppakeskustoimiala on toipumassa koronakaudesta. Kauppakeskuksissa tehdään jatkuvasti määrätietoista työtä asiointikokemuksen parantamiseksi ja hyvät kasvuluvut osoittavat, että olemme oikealla polulla”, kertoo Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Terhi Sell.
Pandemiaa edeltävään tasoon vielä matkaa
Vaikka kauppakeskusten toipuminen oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä ripeää, oli vertailukelpoinen kokonaismyynti noin kahdeksan prosenttia pandemiaa edeltäneen vuoden 2019 myyntiä pienempi. Kävijämäärissä oltiin lähes 25 prosenttia vuotta 2019 jäljessä.
Eri toimialoista vain päivittäistavaran ja tavaratalokaupan, kauneus- ja hyvinvointipalvelujen sekä kauneuden ja terveyden tuotteiden myynti oli vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä korkeampi kuin kolmea vuotta aiemmin.
Vaikka ensimmäisen vuosineljänneksen kasvuluvut olivat ihmisten liikkumisen lisääntymisen myötä kaupunkikeskustoissa sijaitsevissa kauppakeskuksissa muita ripeämpiä, on niiden myynti- ja kävijäluvuissa edelleen huomattavasti enemmän kirittävää kuin kaupunkikeskustojen ulkopuolisissa keskuksissa, joiden myyntilukemat ovat jo hyvin lähellä pandemiaa edeltävää tasoa.
Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste edelleen korkea
Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste on pysytellyt varsin korkeana läpi koko pandemian, ja oli yli 94 prosenttia maaliskuun lopun tilanteessa. Liiketilojen käyttöaste notkahti hienoisesti pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa, mutta vastaavasti nousi muun Suomen kauppakeskuksissa.
Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 48 kauppakeskusta.
Lisätietoja:
Olli-Pekka Pajala, Rakli, puh. 050 5169 243
Hanna Kaleva, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269
Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Pikkulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Hertsi, Itis, Kaari, Kaivopiha, Kamppi, Kämp Galleria, REDI, Ristikko, Ruoholahti, Saari, Tripla VANTAA Jumbo-Flamingo, Myyrmanni
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä, KEMPELE Zeppelin, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, RAISIO Mylly, TAMPERE Duo, Koskikeskus, Ratina TURKU Hansa, Skanssi, YLÖJÄRVI Elo
Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, KERAVA Karuselli, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, LAPPEENRANTA IsoKristiina, LOHJA Lohi, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TORNIO Rajalla På Gränsen, VAASA Espen
* vertailukelpoisesta, ns. like-for-like -indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut, alan asiantuntijat ja kauppakeskusjohto kohtaavat. Järjestön jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi viisi prosenttia vuonna 202123.2.2022 01:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät kasvoivat vuonna 2021 edelliseen vuoteen verrattuna: kokonaismyynti kasvoi reilut viisi prosenttia, ja kävijöitä oli vajaan prosentin verran enemmän kuin 2020. Kasvu kiihtyi viimeisellä vuosineljänneksellä, kun kävijöitä oli 14,3 % ja myyntiä 8,5 % enemmän kuin edellisenä vuonna.
Kauppakeskusten kolmannen vuosineljänneksen kokonaismyynti nousi 1,7 prosenttia viime vuodesta8.11.2021 01:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten myynneissä toisella vuosineljänneksellä nähty reipas kasvu tasaantui heinä-syyskuussa. Koko maan kauppakeskusten vertailukelpoinen myynti kasvoi 1,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli lähes saman verran kuin vuoden 2020 kolmannella vuosineljänneksellä.
Vuoden kauppakeskusteko 2021: Mall of Tripla voittoon innovatiivisella verkkokaupalla4.11.2021 11:59:34 EET | Tiedote
Mall of Triplan Badeli-kauppakeskusverkkokauppa on voittanut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen vuoden kauppakeskusteko -kilpailun. Rohkea ja innovatiivinen uuden liiketoimintamallin pilotointi koronapandemian tuomien rajoitusten keskellä oli tuomariston mielestä osoitus siitä, että kauppakeskus pystyy vastaamaan nopeasti koronapandemian tuomiin haasteisiin.
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät piristyivät selkeästi toisella vuosineljänneksellä24.8.2021 06:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärissä tapahtui huhti-kesäkuussa selkeä käänne parempaan. Vuoden 2020 vastaavan ajankohdan lukemiin verrattuna kävijämäärä nousi jopa 24 ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia. Kasvu oli vahvinta huhti- ja toukokuussa, mutta myös kesäkuussa myynti nousi yli 8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli noin neljä prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Myös kauppakeskusten kaikkien toimialojen myynti piristyi selkeästi. Kauppakeskusten käyttöaste on nyt hyvin samalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa.
Päivittäistavarakaupan merkitys korostuu kauppakeskuksissa12.5.2021 10:00:00 EEST | Tiedote
Vuoden 2021 ensimmäinen neljännes sinetöi kauppakeskusten kokonaisen koronavuoden. Tammi- ja helmikuun myynnit olivat vuotta 2020 matalampia, mutta maaliskuussa myynti nousi vajaat kolme prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Koko vuosineljänneksen vertailukelpoinen kokonaismyynti oli 10 prosenttia ja kävijämäärä yli 26 prosenttia matalampi kuin tammi-maaliskuussa 2020.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme