Kauppakeskusten kolmannen vuosineljänneksen kokonaismyynti nousi 1,7 prosenttia viime vuodesta

Kauppakeskusten myynneissä toisella vuosineljänneksellä nähty reipas kasvu tasaantui heinä-syyskuussa. Koko maan kauppakeskusten vertailukelpoinen myynti kasvoi 1,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli lähes saman verran kuin vuoden 2020 kolmannella vuosineljänneksellä.

Eri toimialojen myynti kehittyi eri suuntiin

Eri toimialoista suurimpia myynnin kasvulukuja kirjattiin kauneuden ja hyvinvoinnin tuotteissa ja palveluissa sekä sisustamisessa ja kodintarvikkeissa. Myös päivittäistavaran sekä kahviloiden ja ravintoloiden myynti nousi lähes neljä prosenttia vuoden 2020 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Muotia ja asusteita myytiin kauppakeskuksissa heinä-syyskuussa hienoisesti edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa vähemmän. Koronarajoitukset ovat vaikuttaneet erityisesti viihde- ja vapaa-ajan palveluihin, joiden myynti laski edelleen.

Päivittäistavaraa myyty enemmän kuin vuonna 2019

Koronapandemiaa edeltäviin aikoihin verrattuna toimialojen väliset erot korostuvat entisestään. Päivittäistavaran ja tavaratalokaupan myynti on kuluvan vuoden heinä-syyskuussa ollut 2,7 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2019 vastaavana ajanjaksona. Vielä suurempi kasvu, yli 20 prosenttia, on nähty kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myynnissä. Kahviloiden ja ravintoloiden sekä muodin ja asusteiden myynnin osalta ollaan jäljessä vuoden 2019 lukuja.

Kauppakeskusten käyttöasteet pysyttelevät korkeina

Kauppakeskusten käyttöasteet ovat pitäneet pintansa erittäin hyvin. Syyskuun lopussa koko Suomen kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli hivenen alle 94 prosenttia, ja lukema on pysytellyt ennallaan käytännössä vuoden 2018 lopulta lähtien. Pääkaupunkiseudun kauppakeskusten käyttöaste pysytteli vakaana 95 prosentissa.

”Kauppakeskuksissa on tehty koko pandemia-ajan aktiivista yhteistyötä vuokralaisten kanssa ja löydetty ratkaisuja, joilla on varmistettu vuokralaisten selviytyminen. Toisaalta olemme nähneet myös ilahduttavan monia uusia tulokkaita. Erilaisia kiinnostavia myymälä- ja palvelukonsepteja on avattu kauppakeskuksiin myös poikkeusaikana”, kertoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Terhi Sell.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 47 kauppakeskusta.

Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269

Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Pikkulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Hertsi, Itis, Kaari, Kaivopiha, Kamppi, Kämp Galleria, REDI, Ristikko, Ruoholahti, Saari, Tripla VANTAA Jumbo-Flamingo, Myyrmanni
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä, KEMPELE Zeppelin, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, RAISIO Mylly, TAMPERE Duo, Koskikeskus, Ratina TURKU Hansa, Skanssi, YLÖJÄRVI Elo
Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, KERAVA Karuselli, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TORNIO Rajalla På Gränsen, VAASA Espen

* vertailukelpoisesta, ns. like-for-like -indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit

Puh:040 555 5269

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät piristyivät selkeästi toisella vuosineljänneksellä24.8.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärissä tapahtui huhti-kesäkuussa selkeä käänne parempaan. Vuoden 2020 vastaavan ajankohdan lukemiin verrattuna kävijämäärä nousi jopa 24 ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia. Kasvu oli vahvinta huhti- ja toukokuussa, mutta myös kesäkuussa myynti nousi yli 8 prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli noin neljä prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Myös kauppakeskusten kaikkien toimialojen myynti piristyi selkeästi. Kauppakeskusten käyttöaste on nyt hyvin samalla tasolla kuin ennen koronapandemiaa.

Kävijämäärät putosivat mutta keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa – poikkeuksellinen vuosi toi kauppakeskuksiin runsaasti uusia palveluja5.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

Vuosi 2020 oli kauppakeskuksille haastava. Kauppakeskusten yhteenlaskettu myynti laski yli 10 prosenttia ja kävijämäärät yli 20 prosenttia. Keskiostos kauppakeskuksissa kuitenkin kasvoi. Ydinkeskustojen kauppakeskusten kasvu pysähtyi, kun ihmiset siirtyivät käyttämään paikallisten ja alueellisten kauppakeskusten palveluita. Poikkeusvuosi toi kauppakeskuksiin myös runsaasti uusia palveluita.

Poikkeusvuonna keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa4.3.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Korona-ajan suositukset ja rajoitukset vaikuttivat selkeästi kauppakeskusten kävijämääriin ja myynteihin vuonna 2020. Kävijämäärät vähenivät 23,4 prosenttia 43 kauppakeskuksen vertailuaineistossa. Aika on ollut haastava usealle toimialalle ja kokonaismyynti väheni 11,6 prosenttia. Käytännössä kauppakeskuksiin tultiin asioimaan harvemmin ja ostettiin kerralla enemmän. Keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa 19,2 prosenttia. Kauppakeskuskohtaiset erot ovat merkittäviä niin myyntien kuin kävijöiden osalta. Vaikutukset ovat olleet selkeästi lievempiä keskuksissa, joissa päivittäistavarat ovat vahvasti edustettuina.