Kauppakeskusten kolmannen vuosineljänneksen kokonaismyynti nousi 1,7 prosenttia viime vuodesta
Eri toimialojen myynti kehittyi eri suuntiin
Eri toimialoista suurimpia myynnin kasvulukuja kirjattiin kauneuden ja hyvinvoinnin tuotteissa ja palveluissa sekä sisustamisessa ja kodintarvikkeissa. Myös päivittäistavaran sekä kahviloiden ja ravintoloiden myynti nousi lähes neljä prosenttia vuoden 2020 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Muotia ja asusteita myytiin kauppakeskuksissa heinä-syyskuussa hienoisesti edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa vähemmän. Koronarajoitukset ovat vaikuttaneet erityisesti viihde- ja vapaa-ajan palveluihin, joiden myynti laski edelleen.
Päivittäistavaraa myyty enemmän kuin vuonna 2019
Koronapandemiaa edeltäviin aikoihin verrattuna toimialojen väliset erot korostuvat entisestään. Päivittäistavaran ja tavaratalokaupan myynti on kuluvan vuoden heinä-syyskuussa ollut 2,7 prosenttia korkeampi kuin vuoden 2019 vastaavana ajanjaksona. Vielä suurempi kasvu, yli 20 prosenttia, on nähty kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myynnissä. Kahviloiden ja ravintoloiden sekä muodin ja asusteiden myynnin osalta ollaan jäljessä vuoden 2019 lukuja.
Kauppakeskusten käyttöasteet pysyttelevät korkeina
Kauppakeskusten käyttöasteet ovat pitäneet pintansa erittäin hyvin. Syyskuun lopussa koko Suomen kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli hivenen alle 94 prosenttia, ja lukema on pysytellyt ennallaan käytännössä vuoden 2018 lopulta lähtien. Pääkaupunkiseudun kauppakeskusten käyttöaste pysytteli vakaana 95 prosentissa.
”Kauppakeskuksissa on tehty koko pandemia-ajan aktiivista yhteistyötä vuokralaisten kanssa ja löydetty ratkaisuja, joilla on varmistettu vuokralaisten selviytyminen. Toisaalta olemme nähneet myös ilahduttavan monia uusia tulokkaita. Erilaisia kiinnostavia myymälä- ja palvelukonsepteja on avattu kauppakeskuksiin myös poikkeusaikana”, kertoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Terhi Sell.
Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 47 kauppakeskusta.
Lisätietoja:
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, RAKLI / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269
Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Pikkulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Hertsi, Itis, Kaari, Kaivopiha, Kamppi, Kämp Galleria, REDI, Ristikko, Ruoholahti, Saari, Tripla VANTAA Jumbo-Flamingo, Myyrmanni
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä, KEMPELE Zeppelin, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, RAISIO Mylly, TAMPERE Duo, Koskikeskus, Ratina TURKU Hansa, Skanssi, YLÖJÄRVI Elo
Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, KERAVA Karuselli, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TORNIO Rajalla På Gränsen, VAASA Espen
* vertailukelpoisesta, ns. like-for-like -indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko ÖstringJohtaja, toimitilat RAKLI / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys
Puh:+358 50 3018933mikko.ostring@rakli.fiHanna KalevaToimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto
Puh:040 555 5269Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut, alan asiantuntijat ja kauppakeskusjohto kohtaavat. Järjestön jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten myynti kasvoi yli kuusi prosenttia vuonna 202223.2.2023 05:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi nimellisesti 6,7 prosenttia vuonna 2022 verrattuna edelliseen vuoteen. Kauppakeskusten kävijämäärä nousi yli 16 prosenttia koronarajoitusten runtelemaa vuotta 2021 korkeammaksi. Vuoden viimeisen vuosineljänneksen myynti oli nimellisesti 3,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa korkeampi. Kävijöitä oli loka-joulukuussa vajaat kymmenen prosenttia edellistä vuotta enemmän. Vertailussa on nyt tarkasteltu ensimmäistä kertaa myös inflaatiokorjattua kokonaismyynnin muutosta. Kuluttajahintojen noususta puhdistettu myynti kauppakeskuksissa jäi 0,4 prosenttia edellistä vuotta matalammaksi. Kahviloiden ja ravintoloiden vahva kasvu jatkui viimeisellä vuosineljänneksellä Kauppakeskuksissa toimivien kahviloiden ja ravintoloiden myynti nousi lähes 29 prosenttia edellistä vuotta korkeammaksi vuonna 2022. Myynnin kasvu jatkui myös vuoden viimeisellä neljänneksellä, jolloin kahviloiden ja ravintoloiden myynti oli reilut 11 prosenttia edellis
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärien kasvu jatkui kolmannella neljänneksellä16.11.2022 05:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi heinä-syyskuussa keskimäärin 4,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu oli ripeintä syyskuussa, jossa vertailulukua painoivat vuoden 2021 syyskuun kiristyneet koronarajoitukset. Kävijöitä keskuksissa oli 13,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden kolmannella neljänneksellä. Kuluvan vuoden tammi-syyskuun kokonaismyynti on reilut kahdeksan, ja kävijämäärä yli 18 prosenttia suurempi kuin vuoden 2021 vastaavalla ajanjaksolla.
Asiakkaat palasivat kaupunkikeskustojen kauppakeskuksiin26.8.2022 01:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät jatkoivat reipasta kasvuaan kuluvan vuoden toisella neljänneksellä. Huhti-kesäkuun kokonaismyynti oli 11 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa suurempi, ja kävijöitä oli 25 prosenttia enemmän. Vuoden 2021 matalasta vertailuluvusta johtuen huhtikuun myynti kasvoi peräti 20 prosenttia, kun taas kesäkuussa kokonaismyynti oli alle viisi prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Huhti-kesäkuun kokonaismyynti ylitti jo pandemiaa edeltäneen ajan neljällä prosentilla, ja koko alkuvuoden myyntikin jäi vain 1,6 prosenttia vuoden 2019 tasosta. Kävijämäärissä oltiin vielä 16 prosenttia jäljessä alkuvuotta 2019, mutta kesäkuussa ero oli enää 5,7 prosenttia.
Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi lähes yhdeksän prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä11.5.2022 01:00:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät kasvoivat reippaasti vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä. Kokonaismyyntiä kertyi 8,6 prosenttia vuoden 2021 vastaavaa ajanjaksoa enemmän, ja kävijämäärä kasvoi peräti 16,6 prosenttia. Kasvu kiihtyi etenkin maaliskuussa, jolloin kävijämäärä kasvoi yli 40 prosenttia ja kokonaismyynti yli 20 prosenttia verrattuna pandemiarajoitusten runtelemaan vuoden 2021 vastaavaan ajanjaksoon. Kävijämäärät ja myynnit kasvoivat pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa hieman muuta maata enemmän.
Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi viisi prosenttia vuonna 202123.2.2022 01:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät kasvoivat vuonna 2021 edelliseen vuoteen verrattuna: kokonaismyynti kasvoi reilut viisi prosenttia, ja kävijöitä oli vajaan prosentin verran enemmän kuin 2020. Kasvu kiihtyi viimeisellä vuosineljänneksellä, kun kävijöitä oli 14,3 % ja myyntiä 8,5 % enemmän kuin edellisenä vuonna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme