Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Kauppakeskusten myynti kasvoi 2,3 % vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä

Jaa

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 2,3 prosenttia vuoden 2018 ensimmäisellä neljänneksellä verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Myynti kasvoi nyt melko tasaisesti eri puolilla Suomea.

Kun vuoden aikana valmistuneet laajennukset otetaan huomioon, kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 6,2 prosenttia ja kävijämäärä 1,2 prosenttia verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kauppakeskuskannan kasvu näkyy etenkin pääkaupunkiseudulla, jossa ensimmäisen vuosineljänneksen kokonaismyynti oli lähes kymmenen prosenttia korkeampi kuin vuonna 2017. Kävijämäärät kasvoivat 1,9 prosenttia, kun laajennukset otetaan huomioon.

Vertailukelpoisen kauppakeskuskannan* kävijämäärä kuitenkin laski ja oli nyt 4,1 prosenttia matalampi kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärien lasku oli voimakkainta pääkaupunkiseudulla.

Kauppakeskusten eri toimialoista voimakkaimmin kasvoi kauneus ja terveys. Etenkin pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa myös päivittäistavaramyynti kasvoi ripeästi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä. Myös kahviloiden ja ravintoloiden kokonaismyynti jatkoi kasvuaan. Ainoana kaupan toimialana negatiivisesti kehittyi pukeutumisen myynti.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen julkaisemaan myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Kuukausitason myyntejä ja kävijätietoja on seurattu neljännesvuosittain vuodesta 2011 lähtien. Myynti- ja kävijäindekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 39 kauppakeskusta, mikä kattaa noin 80 prosenttia koko toimialan kokonaismyynneistä sekä liiketilaneliöistä ja antaa siten kattavan kuvan koko toimialan kehityksestä.

Lisätietoja:

Johanna Aho, toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 040 485 7596
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269

Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Sello, HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Galleria Esplanad, Itis, Kaari, Kamppi, Ristikko, Ruoholahti, VANTAA Jumbo, Myyrmanni
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä, KEMPELE Zeppelin, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, RAISIO Mylly, TAMPERE Duo, Koskikeskus, Tullintori, TURKU Hansa, Skanssi, YLÖJÄRVI Elo
Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, LAPPEENRANTA IsoKristiina, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TORNIO Rajalla På Gränsen

* poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Hanna KalevaToimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto

040 555 5269

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Annankatu 24
00100 HELSINKI

http://www.kauppakeskusyhdistys.fi

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Suomen Kauppakeskusyhdistys ry on kauppa- ja ostoskeskusten järjestö, jonka toiminnassa omistajat, kauppa, palvelut, alan asiantuntijat ja kauppakeskusjohto kohtaavat. Järjestön jäseninä ovat maan merkittävimmät kauppakeskukset ja kauppakeskusomistajat.

http://www.kauppakeskusyhdistys.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi lähes kaksi prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä6.5.2019 09:30:00 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti nousi 1,9 prosenttia vuoden 2019 tammi-maaliskuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Myynnin kasvu oli reippainta maaliskuussa. Ensimmäisen neljänneksen kävijämäärä pysyi täsmälleen edellisen vuoden tasolla. 12 kuukauden rullaavalla tarkastelujaksolla myynti nousi 0,8 prosenttia, mutta kävijämäärä laski 0,6 prosenttia.

Vuoden kauppakeskusteko 2019: Brändi-ilmeen ja arvojen uusiminen nosti kauppakeskus Skanssin uuteen kukoistukseen16.4.2019 15:46:01 EESTTiedote

Kauppakeskus Skanssi on voittanut Suomen Kauppakeskusyhdistyksen järjestämän Vuoden kauppakeskusteko -kilpailun. Turussa sijaitseva kauppakeskus on vuoden 2018 aikana uudistanut johdonmukaisesti brändi-ilmettään, jonka kattoteema on selkeä ja antaa loistavan alustan erilaisille elämyksellisille teoille ja tempauksille ympäri vuoden. Samassa luotiin uusi ”Skanssaus”-kieli mukaan tehosteena markkinointiviestintään.

Kauppakeskusten kokonaismyynti laski hienoisesti vuoden viimeisellä neljänneksellä18.2.2019 09:00:00 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti laski 1,1 prosenttia vuoden 2018 loka-joulukuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Pääkaupunkiseudulla myynti laski 0,5 prosenttia, muilla suurilla kaupunkiseuduilla 2,7 prosenttia ja muualla Suomessa 0,7 prosenttia. Myynnin pudotus oli jyrkintä lokakuussa. Alkuvuoden vahva kasvu nosti koko vuoden kokonaismyynnin tasan prosentin suuremmaksi kuin edellisenä vuonna.

Kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 0,9 % vuoden kolmannella neljänneksellä29.10.2018 08:44:49 EETTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 0,9 prosenttia vuoden 2018 heinä-syyskuussa verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Kolmannen neljänneksen kasvu oli vuoden alkupuoliskoa hitaampaa. Myynti kasvoi selkeästi elokuussa, kun taas heinä- ja syyskuussa myynti oli lähellä vuoden 2017 tasoa. Kokonaismyynti jatkoi kasvuaan pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa. Muualla Suomessa myynti sen sijaan laski edelliseen vuoteen verrattuna.

Kauppakeskusten myynti kasvoi 1,6 % vuoden toisella neljänneksellä20.8.2018 08:14:52 EESTTiedote

Suomalaisten kauppakeskusten vertailukelpoinen* kokonaismyynti kasvoi 1,6 prosenttia vuoden 2018 toisella neljänneksellä verrattuna edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon. Myynti kasvoi pääkaupunkiseudulla ja pääkaupunkiseudun ulkopuolisissa suurissa kaupungeissa, kun taas muualla Suomessa myynti laski hienoisesti. Kauppakeskusten myynnin kehitys on kuluvan vuoden ensimmäisellä puoliskolla ollut vähittäiskaupan yleistä kehitystä maltillisempaa

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme