Kauppakeskusten myynti kasvoi 10 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä
Kahviloiden ja ravintoloiden vahva kasvu jatkui ensimmäisellä vuosineljänneksellä
 
Kauppakeskuksissa toimivien kahviloiden ja ravintoloiden myynti oli tammi-maaliskuussa yli 27 prosenttia vuoden 2022 vastaavaa ajanjaksoa korkeampi. Tammikuussa myynti kasvoi lähes 60 prosenttia edellistä vuotta korkeammaksi, kun taas maaliskuussa kasvu jäi reiluun kahdeksaan prosenttiin. Koronarajoitusten parina edellisenä vuonna runtelemien viihde- ja vapaa-ajan palvelujen myynti kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä peräti 58 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.
Muodin ja asusteiden myynti nousi tammi-maaliskuussa kauppakeskuksissa 14 prosenttia vuoden 2022 ensimmäistä neljännestä korkeammaksi. Myös muodin myynnin kasvu oli ripeintä tammikuussa, kun taas maaliskuun myynti oli lähes samalla tasolla kuin vuonna 2022. Sekä kauneuden ja terveyden tuotteiden että kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myynti kasvoi reilulla 10 prosentilla viime vuoteen verrattuna.
Kauppakeskusten suurimman toimialan, päivittäistavaroiden ja tavaratalokaupan, nimellisen myynnin kasvu ylitti hienoisesti inflaatiovauhdin ja oli 8,8 prosenttia. Päivittäistavaroiden ja tavaratalokaupan osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä oli 42 prosenttia.
”Käänne positiiviseen suuntaan on selvästi tapahtunut ja toipuminen raskaasta korona-ajasta on käynnissä. Toivottavasti kuluttajan luottamus omaan talouteen, johon inflaatio ja energiakustannukset ovat vaikuttaneet, toipuu pikavauhtia ja toimiala saavuttaa vuoden 2019 inflaatiokorjatun myynnin tason mahdollisimman pian”, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Mika Ohenoja.
Suurten kaupunkien kauppakeskusten käyttöasteet pysyvät korkeina
 
Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste oli kuluvan vuoden maaliskuun lopussa koko maassa keskimäärin 95,3 prosenttia. Käyttöasteiden maantieteelliset erot kasvoivat hieman tammi-maaliskuussa, kun pääkaupunkiseudun ja muiden suurten kaupunkien kauppakeskusten käyttöaste nousi 96 prosentin tuntumaan ja muun Suomen keskusten käyttöaste puolestaan hieman heikkeni vuoden 2022 lopun tilanteeseen verrattuna.
Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 51 kauppakeskusta. Vertailukelpoisesta, ns. like-for-like-indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit.
Lisätietoja:
Hanna Kaleva, toimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269
 Mikko Östring, johtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry, puh. 050 3018 933
Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Lippulaiva, Niitty, Sello HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Hertsi, Itis, Kaari, Kaivopiha, Kamppi, Kämp Galleria, REDI, Ristikko, Ruoholahti, Saari, Tripla KAUNIAINEN Grani VANTAA Jumbo-Flamingo, Myyrmanni 
 Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä KEMPELE Zeppelin KUOPIO Matkus LAHTI Karisma, Trio RAISIO Mylly TAMPERE Duo, Koskikeskus, Ratina TURKU Hansa, Skanssi YLÖJÄRVI Elo 
 Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa HÄMEENLINNA Goodman KERAVA Karuselli KOTKA Pasaati KOUVOLA Veturi LAPPEENRANTA IsoKristiina LOHJA Lohi MIKKELI Stella PORI IsoKarhu, Puuvilla ROVANIEMI Revontuli, Sampokeskus SALO Plaza TORNIO Rajalla På Gränsen VAASA Espen 
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Hanna KalevaToimitusjohtaja, KTI Kiinteistötieto
Puh:040 555 5269Mikko ÖstringJohtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry
Puh:+358 50 3018933mikko.ostring@rakli.fiTietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry kokoaa maan merkittävimmät kaupalliset keskukset. Toiminnassa kohtaavat kiinteistönomistajat, kauppakeskusjohto, kauppa, palvelut ja alan asiantuntijat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
AINOA houkutteli somettajat, Willa pölyttäjät ja Espen lapset – kuka tekee vuoden kauppakeskusteon 2025?23.10.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Suomen Kauppakeskusyhdistyksen järjestämä Vuoden kauppakeskusteko 2025 -kilpailu nostaa jälleen esiin kauppakeskusalan vaikuttavimpia tekoja ympäri Suomen. Kilpailuun osallistui tänä vuonna 21 tekoa neljässä eri kategoriassa. Monia niitä yhdistää se, että ne ovat helposti monistettavia ja toteutettavissa kauppakeskuksissa ympäri maan.
Kauppakeskusten myynti ja kävijämäärä kasvoivat vuoden toisella neljänneksellä27.8.2025 08:05:00 EEST | Tiedote
Kauppakeskusten kokonaismyynti kääntyi nimellisesti 1,6 prosentin kasvuun vuoden toisella neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Inflaatiokorjattuna myynti kasvoi 1,2 prosenttia. Kasvu oli ripeintä huhtikuussa, mutta myös touko- ja kesäkuun kokonaismyynti ylitti vuoden 2024 vastaavien kuukausien tason. Myynti kasvoi eniten, 2,1 prosenttia, pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa, kun taas muualla Suomessa myynnin muutos jäi alle prosenttiin. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli 0,4 prosenttia edellistä vuotta korkeampi.
Kauppakeskusten myynti laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä - käyttöasteet säilyivät korkeina koko maassa22.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti laski 0,9 prosenttia vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammikuussa myynti oli hieman suurempaa kuin viime vuonna, mutta helmi-maaliskuussa jäätiin vuoden 2024 tasosta. Kauppakeskusten kävijämäärän kasvu jatkui, mutta huomattavasti viime aikoja maltillisempana. Tammi-maaliskuussa kävijöitä oli kauppakeskuksissa tasan prosentin enemmän kuin vuonna 2024. Kävijöiden määrä kasvoi pääkaupunkiseudulla noin kaksi prosenttia, mutta muun Suomen kauppakeskuksissa kävijämäärä laski. ”Kauppakeskukset eivät ole immuuneita vähittäiskaupan kasvun hiljentymiselle, sillä myös kauppakeskuksissa asioivat kuluttajat ovat varovaisia rahankäytössään. Myyntien odotetaan kuitenkin tasaantuvan loppuvuotta kohden muun muassa palkankorotusten, korkojen laskun ja puoliväliriihen veronalennusten myötä”, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Vakula. Päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myynti pienen
Kauppakeskusten myynti kasvoi vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä12.3.2025 11:07:07 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 1,1 prosenttia vuoden 2024 loka-joulukuussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli 4,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Viimeisen vuosineljänneksen volyymejä nosti etenkin vilkas marraskuu, jolloin myynti nousi 3,3 prosenttia ja kävijöitä oli yli kuusi prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudulla huomattavasti muuta maata enemmän.
Yhtenäinen malli kauppakeskusten hiilijalanjäljen vertailuun3.2.2025 08:15:00 EET | Tiedote
Suomen Kauppakeskusyhdistys on kehittänyt syksyn 2024 aikana mallin, jolla voidaan vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme