Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.2019

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.

Ilmastofiksut palvelut tuottavat vähän ilmastopäästöjä

- Kun päivittäiset arjen palvelut sijoittuvat lähelle juna- ja metroasemia, se vähentää ihmisten matkustustarvetta ja samalla liikkumisesta aiheutuvia päästöjä. Tämä lisää junien ja metron käyttöä, kertoo projektisuunnittelija Aino Hatakka HSY:stä.

Aidosti ilmastofiksut palvelut ja tuotteet aiheuttavat vain vähän kasvihuonekaasupäästöjä, ja niiden liikeidea perustuu vähähiilisen elämäntavan tukemiseen. Ilmastofiksut arjen palvelut voivat kohdistua esimerkiksi liikkumiseen, jolloin palvelut helpottavat matkaa asemalle tai asemalta matkustuskohteeseen. Vähähiilisiä palveluita ovat myös mm. jakamis-, vuokraus-, leasing- ja lainauspalvelut, kiertotalouden ja kierrätyksen palvelut sekä tuotteiden elinkaarta lisäävät huolto- ja korjauspalvelut. Lähituotteiden ja erityisesti lähiruoan etuina ovat myös puhtaus, pakkausjätteiden vähäisempi määrä ja paikallinen kierrätettävyys.

- Asukkaat ovat toivoneet asemille mm. yhteiskäyttöpyöriä ja pyörien vuokrausta, pyörien pysäköinti- ja säilytyspaikkoja, sähköautojen latauspistettä, yhteiskäyttöautoja, matkatavaroiden säilytyspistettä, ruoan noutopalveluja, etätyötiloja ja liikuntapalveluja, Hatakka kuvailee.

Keskeinen sijainti luo hyvät edellytykset kaupallisille toimijoille asemanseuduilla

Fiksu Assa -hankkeessa on selvitetty, millaiset edellytykset asemanseuduilla on vähähiiliselle tai vähähiilistä arkea palvelevalle liiketoiminnalle. Selvityksen toteutti WSP Finland.

- Tällä hetkellä asemat ovat läpikulkupaikkoja. Jotta asemalle saataisiin kannattavaa liiketoimintaa, tarvitaan aseman lähelle asutusta. Asumisen määrä lähiympäristössä vaikuttaa suoraan sekä matkustajamääriin että myös palveluiden asiakasmääriin. Yritysten toimintaedellytyksiin vaikuttavat oleellisesti myös yrityksen sijainti suhteessa asemaan, asukkaiden kulkureitteihin, julkisen liikenteen pysäkkeihin ja liityntäliikenteeseen sekä muihin palveluihin, selvityksen tehnyt projektipäällikkö Katja Koskela WSP:stä toteaa.

- Asemanseutujen tiivistäminen on tärkeässä roolissa tulevaisuudessa, jotta kasvatamme kaupunkia siellä, mistä ihmiset pääsevät ilmastoystävällisesti liikkumaan. Tämä vaatii uudenlaisen otteen asemanseutujen kehittämiseen ja lisää kysyntää myös uusille asemille sijoittuville palveluille, erityisasiantuntija Laura Yrjänä Helsingin kaupungilta kertoo.

Tutustu ja ideoi uusia palveluja Fiksu Assa -tapahtumassa 13.–18.5.2019

Yritykset esittelevät palvelujaan kaupunkien mahdollistamassa tapahtumassa viidellä asemalla. Luvassa on mm. pyöräpysäköintiratkaisuja, sähköpyörän testausta, pyörähuoltopalveluja, yhteiskäyttöautoja, yhteistyötiloja, kierrätyspalveluja, aurinkoenergiaratkaisuja ja kestävää ruokaa.

• Riihimäen rautatieasema, ma–ti 13.–14.5.
  • Hämeenlinnan rautatieasema, ma–ti 13.–14.5.
  • Aalto-yliopiston metroasema, ma–pe 13.–17.5.
  • Myyrmäen rautatieasema, ke–la 15.–18.5.
  • Malmin rautatieasema, to–la 16.–18.5.

Fiksu Assa – Asemanseudut uusien vähähiilisten liiketoimintakonseptien kehitysalustana -hankkeen tavoitteena on tuoda uusia vähähiilisiä palveluita asemille. Hanke on kaksivuotinen ja kestää 31.8.2020 asti. Koordinoijana toimii Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja toteuttajina ovat Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki, Vantaan kaupunki, Hämeenlinnan kaupunki ja Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy. Hanke toimii tiiviissä yhteistyössä Suomen Kasvukäytävä -verkoston kanssa. Hanke toteutetaan yhteistyössä asemanseutujen kehittämisverkoston kanssa, johon kuuluu ympäristöministeriö, Liikennevirasto, MAL-verkosto, Sitra, HSL ja muita toimijoita. Hanke saa ylimaakunnallista rahoitusta EAKR-ohjelmasta. Rahoittajana toimii Uudenmaan liitto. Hanke on osa HSY:n vähähiilisten asemanseutujen kehittämistä ja yhteiseurooppalaisen SMART-MR -hankkeen toteuttamista.

• Fiksu Assa -tapahtuman aikataulut eri asemilla: www.fiksuassa.com
  • Fiksu Assa -tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/273528676881418/
  • Analyysi asemaseutujen kehittämisestä liikepaikkoina erityisesti vähähiiliselle liiketoiminnalle (pdf)
  • HSY: Aino Hatakka, projektisuunnittelija, puh. 046 921 1737, aino.hatakka(at)hsy.fi
  • Helsingin kaupunki: Laura Yrjänä, erityisasiantuntija, puh. 040 194 159, laura.yrjana(at)hel.fi
  • Espoon kaupunki: Sanna Rönkkönen, suunnittelija, puh. 040 645 8877, sanna.ronkkonen(at)espoo.fi
  • Vantaan kaupunki: Kalle Kekomäki, projektipäällikkö, puh. 040 537 3221, kalle.kekomaki(at)vantaa.fi
  • Hämeenlinnan kaupunki: Ismo Hannula, vs. strategiapäällikkö, puh. (03) 621 2018, ismo.hannula(at)hameenlinna.fi
  • Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy:
    Mika Herpiö, toimitusjohtaja, kaupungin elinkeinojohtaja, puh. 040 5003 345, mika.herpio(at)riihimaki.fi
  • WSP: Katja Koskela, projektipäällikkö, puh 040 5698 223, katja.koskela(at)wsp.com
  • Suomen kasvukäytävä -verkosto: Outi Myllymaa, viestintä- ja kehittämisasiantuntija, 050 5116 702, outi.myllymaa(at)hameenlinna.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti

Pientaloasukkaat testaavat lajittelua monilokeroastioihin sekä vaarallisen jätteen keräystä suoraan kotoa – HSY kehittää palvelujaan uusilla kokeiluilla8.5.2019 10:32:15 EESTTiedote

Reilu tuhat pienkiinteistöä kokeilee lajittelua nelilokeroiseen jäteastiaan ja 180 omakotitaloa testaa vaarallisen jätteen keräystä suoraan kiinteistöltä seuraavan puolentoista vuoden ajan. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tavoittelee 60 prosentin kierrätysastetta vuoteen 2025 mennessä ja kehittää uusia palveluja yltääkseen tavoitteeseen. Kummatkin kokeilut alkavat tällä viikolla.