Kaupungit haluavat arjen palvelut helposti ja ilmastofiksusti asukkaiden matkan varrelle – tapahtuma pääkaupunkiseudulla, Riihimäellä ja Hämeenlinnassa 13.–18.5.2019

Asemanseudut ovat suurten ihmisvirtojen, asumisen ja liikkumisen keskittymiä, joilla on potentiaalia erilaisille palveluratkaisuille. Fiksu Assa -hankkeessa on tavoitteena parantaa juna- ja metroasemien palveluntarjontaa ja sitä kautta sujuvoittaa kaupunkilaisten arkea ja kannustaa vähähiiliseen liikkumiseen. HSY ja kaupungit järjestävät 13.–18.5.2019 Malmin, Myyrmäen, Riihimäen ja Hämeenlinnan juna-asemilla sekä Aalto-yliopiston metroasemalla Fiksu Assa -tapahtuman, jossa esitellään uusia, ilmastofiksuja arjen palveluja.

Ilmastofiksut palvelut tuottavat vähän ilmastopäästöjä

- Kun päivittäiset arjen palvelut sijoittuvat lähelle juna- ja metroasemia, se vähentää ihmisten matkustustarvetta ja samalla liikkumisesta aiheutuvia päästöjä. Tämä lisää junien ja metron käyttöä, kertoo projektisuunnittelija Aino Hatakka HSY:stä.

Aidosti ilmastofiksut palvelut ja tuotteet aiheuttavat vain vähän kasvihuonekaasupäästöjä, ja niiden liikeidea perustuu vähähiilisen elämäntavan tukemiseen. Ilmastofiksut arjen palvelut voivat kohdistua esimerkiksi liikkumiseen, jolloin palvelut helpottavat matkaa asemalle tai asemalta matkustuskohteeseen. Vähähiilisiä palveluita ovat myös mm. jakamis-, vuokraus-, leasing- ja lainauspalvelut, kiertotalouden ja kierrätyksen palvelut sekä tuotteiden elinkaarta lisäävät huolto- ja korjauspalvelut. Lähituotteiden ja erityisesti lähiruoan etuina ovat myös puhtaus, pakkausjätteiden vähäisempi määrä ja paikallinen kierrätettävyys.

- Asukkaat ovat toivoneet asemille mm. yhteiskäyttöpyöriä ja pyörien vuokrausta, pyörien pysäköinti- ja säilytyspaikkoja, sähköautojen latauspistettä, yhteiskäyttöautoja, matkatavaroiden säilytyspistettä, ruoan noutopalveluja, etätyötiloja ja liikuntapalveluja, Hatakka kuvailee.

Keskeinen sijainti luo hyvät edellytykset kaupallisille toimijoille asemanseuduilla

Fiksu Assa -hankkeessa on selvitetty, millaiset edellytykset asemanseuduilla on vähähiiliselle tai vähähiilistä arkea palvelevalle liiketoiminnalle. Selvityksen toteutti WSP Finland.

- Tällä hetkellä asemat ovat läpikulkupaikkoja. Jotta asemalle saataisiin kannattavaa liiketoimintaa, tarvitaan aseman lähelle asutusta. Asumisen määrä lähiympäristössä vaikuttaa suoraan sekä matkustajamääriin että myös palveluiden asiakasmääriin. Yritysten toimintaedellytyksiin vaikuttavat oleellisesti myös yrityksen sijainti suhteessa asemaan, asukkaiden kulkureitteihin, julkisen liikenteen pysäkkeihin ja liityntäliikenteeseen sekä muihin palveluihin, selvityksen tehnyt projektipäällikkö Katja Koskela WSP:stä toteaa.

- Asemanseutujen tiivistäminen on tärkeässä roolissa tulevaisuudessa, jotta kasvatamme kaupunkia siellä, mistä ihmiset pääsevät ilmastoystävällisesti liikkumaan. Tämä vaatii uudenlaisen otteen asemanseutujen kehittämiseen ja lisää kysyntää myös uusille asemille sijoittuville palveluille, erityisasiantuntija Laura Yrjänä Helsingin kaupungilta kertoo.

Tutustu ja ideoi uusia palveluja Fiksu Assa -tapahtumassa 13.–18.5.2019

Yritykset esittelevät palvelujaan kaupunkien mahdollistamassa tapahtumassa viidellä asemalla. Luvassa on mm. pyöräpysäköintiratkaisuja, sähköpyörän testausta, pyörähuoltopalveluja, yhteiskäyttöautoja, yhteistyötiloja, kierrätyspalveluja, aurinkoenergiaratkaisuja ja kestävää ruokaa.

• Riihimäen rautatieasema, ma–ti 13.–14.5.
  • Hämeenlinnan rautatieasema, ma–ti 13.–14.5.
  • Aalto-yliopiston metroasema, ma–pe 13.–17.5.
  • Myyrmäen rautatieasema, ke–la 15.–18.5.
  • Malmin rautatieasema, to–la 16.–18.5.

Fiksu Assa – Asemanseudut uusien vähähiilisten liiketoimintakonseptien kehitysalustana -hankkeen tavoitteena on tuoda uusia vähähiilisiä palveluita asemille. Hanke on kaksivuotinen ja kestää 31.8.2020 asti. Koordinoijana toimii Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja toteuttajina ovat Helsingin kaupunki, Espoon kaupunki, Vantaan kaupunki, Hämeenlinnan kaupunki ja Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy. Hanke toimii tiiviissä yhteistyössä Suomen Kasvukäytävä -verkoston kanssa. Hanke toteutetaan yhteistyössä asemanseutujen kehittämisverkoston kanssa, johon kuuluu ympäristöministeriö, Liikennevirasto, MAL-verkosto, Sitra, HSL ja muita toimijoita. Hanke saa ylimaakunnallista rahoitusta EAKR-ohjelmasta. Rahoittajana toimii Uudenmaan liitto. Hanke on osa HSY:n vähähiilisten asemanseutujen kehittämistä ja yhteiseurooppalaisen SMART-MR -hankkeen toteuttamista.

• Fiksu Assa -tapahtuman aikataulut eri asemilla: www.fiksuassa.com
  • Fiksu Assa -tapahtuma Facebookissa: https://www.facebook.com/events/273528676881418/
  • Analyysi asemaseutujen kehittämisestä liikepaikkoina erityisesti vähähiiliselle liiketoiminnalle (pdf)
  • HSY: Aino Hatakka, projektisuunnittelija, puh. 046 921 1737, aino.hatakka(at)hsy.fi
  • Helsingin kaupunki: Laura Yrjänä, erityisasiantuntija, puh. 040 194 159, laura.yrjana(at)hel.fi
  • Espoon kaupunki: Sanna Rönkkönen, suunnittelija, puh. 040 645 8877, sanna.ronkkonen(at)espoo.fi
  • Vantaan kaupunki: Kalle Kekomäki, projektipäällikkö, puh. 040 537 3221, kalle.kekomaki(at)vantaa.fi
  • Hämeenlinnan kaupunki: Ismo Hannula, vs. strategiapäällikkö, puh. (03) 621 2018, ismo.hannula(at)hameenlinna.fi
  • Riihimäen Tilat ja Kehitys Oy:
    Mika Herpiö, toimitusjohtaja, kaupungin elinkeinojohtaja, puh. 040 5003 345, mika.herpio(at)riihimaki.fi
  • WSP: Katja Koskela, projektipäällikkö, puh 040 5698 223, katja.koskela(at)wsp.com
  • Suomen kasvukäytävä -verkosto: Outi Myllymaa, viestintä- ja kehittämisasiantuntija, 050 5116 702, outi.myllymaa(at)hameenlinna.fi

Haku HSY:n toimitusjohtajan virkaan päättyi23.6.2021 11:10:50 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden toimitusjohtajan virkaan on hakenut 36 henkilöä. Hakijat: Fred Tommi Hahtala Riitta-Liisa Herlevi Kari Hietala Kimmo Karjalainen Irma Kokkonen Kasper Kouvo Petri Kuokkanen Joni Kuusisto Kari Lievonen Kirsi-Marja Loppi-Hakamäki Tuija Martiskainen Timo Peltomaa Jouni Pääkkönen Satu Tanska Harri Tikkanen Niko Vahala Riku 19 hakijaa oli esittänyt toiveen, ettei nimeä julkisteta. Toimitusjohtajan valitsee HSY:n hallitus kokouksessaan 27.8.2021. Nykyinen toimitusjohtaja Raimo Inkinen eroaa tehtävästään 1.10.2021 alkaen. Lisätiedot: vs. toimitusjohtaja Pekka Hänninen, puh. 0400 877 935, pekka.hanninen@hsy.fi.

HSY uudistaa Esplanadin alueen vesihuollon 35,2 miljoonalla eurolla18.6.2021 10:27:27 EEST | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY saneeraa Esplanadin ja Etelärannan alueen runkovesijohdot ja -viemärit sekä rakentaa alueelle hulevesiviemäriverkoston. Tavoitteena on varmentaa vedenjakelua sekä saada rankkasateiden aiheuttamat jäteveden ylivuodot hallintaan mm. luomalla mahdollisuudet sekaviemäröinnin eriyttämiseen. Rakennustyöt sovitetaan yhteen Helsingin kaupungin sekä muiden kuntateknisiä palveluja tuottavien tahojen saneeraustarpeiden kanssa työmaan haittojen minimoimiseksi.

HSY:n hallituksen päätökset 18.6.202118.6.2021 10:25:58 EEST | Tiedote

Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnon Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta HSY:n alustavaan toiminta- ja taloussuunnitelmaan vuosille 2022 - 2024. Hallitus päätti myös ottaa talousarviolainan ja hyväksyä HSY:n alueen vesihuollon kehittämissuunnitelman vuosille 2021 - 2030. Hallitus päätti tilata jätteiden keräys ja kuljetuspalveluita vuosille 2022 - 28 seuraavasti: - sekajätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Helsingin kantakaupungissa kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä sekä Itä-Helsingissä neljälle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä, yhdelle Urbaser Oy:ltä ja yhdelle Remeo Oy:ltä - biojätteen keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kahdelle urakka-alueelle L&T Ympäristöpalvelut Oy:ltä ja yhdelle Auriga Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut takakuormaustyönä Itä-Helsingissä kolmelle urakka-alueelle Remeo Oy:ltä - kartongin keräys- ja kuljetuspalvelut nosturiautotyönä Itä-Helsingin urakka