Kaupunkipyöräpalveluun voi nyt rekisteröityä – kausi alkaa Helsingissä 3.4.

Kaupunkipyörät palaavat Helsingin kaduille 3.4. Vapun jälkeen kaupunkipyörillä pääsee polkemaan myös Espoossa ja kahden kaupungin välillä. Rekisteröityminen on nyt avattu koko kauden käyttäjille. Päivän tai viikon käyttöoikeuden voi ostaa 3.4. alkaen. Palvelu löytyy uudistetuilta internetsivuilta hsl.fi/kaupunkipyörät.

Kaupunkipyörien rekisteröiminen koko kaudelle on avattu.

Kaupunkipyöräasemia on Helsingissä tänä kautena 150 ja pyöriä 1 500. Sääolosuhteiden vuoksi asemien asentaminen on ollut haastavaa, minkä vuoksi aivan kaikki asemat eivät ole vielä käytössä 3.4. Asiasta tiedotetaan tarkemmin kauden alkaessa, ja tilanteen voi tarkastaa myös Reittioppaasta.

Espoo saa toukokuussa 70 pyöräasemaa ja 700 pyörää. Myöhemmin kesällä Espooseen asennetaan vielä 35 pyöräasemaa ja pyöriä tulee 350 lisää.

Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräpalvelu toimii yhtenä kokonaisuutena. Asiakas rekisteröityy yhteen järjestelmään ja maksaa yhden kausimaksun. Pyörillä voi toukokuusta alkaen halutessaan ajaa kaupunkien välillä, Espoosta Helsinkiin tai toisinpäin. Kaupunkipyöräpalvelu toimii käyttäjille samoin kuin aiemminkin, mutta entistä laajemmalla alueella.

Vanhat kaupunkipyöräasiakkaat saavat rekisteröinnin avautumisesta uutiskirjeen. Jos maksukortti on vaihtunut viime kaupunkipyöräkauden jälkeen, tulee asiakkaan antaa palveluun uuden kortin tiedot.

Näin käytät kaupunkipyöriä

Mitä maksaa? Maksu koko kaudesta, 3.4.–31.10.2018, on 30 euroa. Viikkomaksu on 10 euroa ja päivämaksu 5 euroa. Kaikkiin vaihtoehtoihin sisältyy rajaton määrä puolen tunnin mittaisia käyttöaikoja. Jos käytät pyörää yhtäjaksoisesti pidempään, käyttömaksua peritään euro kultakin seuraavalta puolelta tunnilta. Kaupunkipyörien maksimikäyttöaika on viisi tuntia.

Miten rekisteröidyt? Rekisteröidy palveluun etukäteen osoitteessa hsl.fi/kaupunkipyörät. Jos rekisteröidyt koko kaudeksi, tarvitset myös HSL-tunnuksen, jolla pääset hallinnoimaan omaa kaupunkipyöräsivuasi. Sieltä näet pyöräilijätunnuksesi ja tilaat tarvittaessa uuden, voit tarkastella ajamiasi matkoja ja suorittamiasi maksuja sekä vaihtaa maksukortin tiedot.

Viisi uutta maksupäätettä päivä- tai viikkokäyttäjille Kaivopuiston, Unioninkadun, Rautatientorin itäpuolen, Kiasman ja Hakaniemen metroaseman pyöräasemilta löytyy nyt maksupääte, jolla voi rekisteröityä päivä- tai viikkokäyttäjäksi. Päiväkäyttäjä voi halutessaan ostaa pyörien käyttöoikeuden itsensä lisäksi myös seurueelleen, enintään neljälle käyttäjälle.

Kaupunkipyörien pyöräilysäännöt Sinun on noudatettava liikennesääntöjä myös kaupunkipyörällä liikkuessasi, esimerkiksi et saa polkea jalkakäytävällä. Palauta kaupunkipyörä aina pyöräasemalle. Voit palauttaa pyörän myös täydelle asemalle. Valitse tällöin pyörän valikosta ”palautus” ja kiepauta ohjaustangosta tuleva vaijeri asemassa olevan pyörän tai muun kiinteän kohteen ympäri ja lukitse takaisin palautettavaan pyörään.

Kaupunkipyörien asiakaspalvelu avautuu 3.4. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 09 4257 8810 ja sähköpostiosoite contact@citybikefinland.fi. Puhelinpalvelun aukioloajat ovat ma–pe klo 7–19 ja la–su klo 9–17. Ennen pääsiäistä kaupunkipyöräpalveluun liittyvistä asioista saa neuvoja HSL:n asiakaspalvelusta, puh. 09 4766 4000 (ma-pe klo 7–19 ja la-su klo 9–17).

Ketkä vastaavat palvelusta? Kaupunkipyöräpalvelusta vastaavat Helsingissä HKL ja Espoossa Espoon kaupunki. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Clear Channel Suomi Oy vastaa hankkeeseen liittyvästä mainosmediasta sekä kumppanuuksista.

HKL, projektipäällikkö Samuli Mäkinen, p. 040 532 3594
Espoo, liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg, p. 040 526 8331
HSL, erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, p. 050 385 5043

Kaupunkipyörien rekisteröiminen koko kaudelle on avattu.

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Joukkoliikenteessä on maanantaina 16.7. laajoja häiriöitä koko päivän - suosi metroa, lähijunia, kävelyä ja pyöräilyä14.7.2018 14:14Tiedote

Helsingin seudun joukkoliikenteessä on laajoja häiriöitä sunnuntaina 15.7. ja maanantaina 16.7. Yhdysvaltojen ja Venäjän presidenttien tapaamisen johdosta. Eniten häiriöitä ja pitkiä katkoja joukkoliikenteessä on maanantaina kello 11:n ja 20:n välillä. Raitiovaunuliikenne pysähtyy maanantaina kokonaan koko kaupungissa useaan otteeseen. Pääväyliä voidaan sulkea liikenteeltä autosaattueiden takia ja tällöin muu liikenne tyhjennetään saattueiden reiteiltä. Useilla busseilla on poikkeusreittejä sulkujen aikana ja sulut aiheuttavat merkittäviä myöhästymisiä ja poikkeuksia bussiliikenteeseen koko seudulla. Suomenlinnan lautta ei liikennöi maanantaina. Lauttaa korvaa huoltolautta, joka liikennöi Katajanokalle. Myös mielenosoitukset aiheuttavat poikkeuksia ja myöhästymisiä. Liikkumisessa kannattaa suosia kävelyä, pyöräilyä, metroa ja lähijunia. Metrot ja lähijunat liikennöivät sunnuntaina ja maanantaina pääosin normaalisti. Liikkumiseen kannattaa varata merkittävästi normaalia enemmän aikaa!

Major disruptions to I, P, L and A trains from 18 July -4 August - some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime11.7.2018 13:57Tiedote

The second phase of the Helsinki rail yard improvement project will affect HSL’s commuter train services 18 July-4 August. The works will affect I, P, L and A trains. Some trains will not run between Helsinki and Pasila during the daytime. In addition, A and L trains will not stop at Ilmala. There will be changes to departure tracks at Pasila station and passengers are advised to check their platform at the station. Night services, other commuter trains and long-distance trains will run as usual.