Kaupunkipyöräpalveluun voi nyt rekisteröityä – kausi alkaa Helsingissä 3.4.

Kaupunkipyörät palaavat Helsingin kaduille 3.4. Vapun jälkeen kaupunkipyörillä pääsee polkemaan myös Espoossa ja kahden kaupungin välillä. Rekisteröityminen on nyt avattu koko kauden käyttäjille. Päivän tai viikon käyttöoikeuden voi ostaa 3.4. alkaen. Palvelu löytyy uudistetuilta internetsivuilta hsl.fi/kaupunkipyörät.

Kaupunkipyörien rekisteröiminen koko kaudelle on avattu.

Kaupunkipyöräasemia on Helsingissä tänä kautena 150 ja pyöriä 1 500. Sääolosuhteiden vuoksi asemien asentaminen on ollut haastavaa, minkä vuoksi aivan kaikki asemat eivät ole vielä käytössä 3.4. Asiasta tiedotetaan tarkemmin kauden alkaessa, ja tilanteen voi tarkastaa myös Reittioppaasta.

Espoo saa toukokuussa 70 pyöräasemaa ja 700 pyörää. Myöhemmin kesällä Espooseen asennetaan vielä 35 pyöräasemaa ja pyöriä tulee 350 lisää.

Helsingin ja Espoon kaupunkipyöräpalvelu toimii yhtenä kokonaisuutena. Asiakas rekisteröityy yhteen järjestelmään ja maksaa yhden kausimaksun. Pyörillä voi toukokuusta alkaen halutessaan ajaa kaupunkien välillä, Espoosta Helsinkiin tai toisinpäin. Kaupunkipyöräpalvelu toimii käyttäjille samoin kuin aiemminkin, mutta entistä laajemmalla alueella.

Vanhat kaupunkipyöräasiakkaat saavat rekisteröinnin avautumisesta uutiskirjeen. Jos maksukortti on vaihtunut viime kaupunkipyöräkauden jälkeen, tulee asiakkaan antaa palveluun uuden kortin tiedot.

Näin käytät kaupunkipyöriä

Mitä maksaa? Maksu koko kaudesta, 3.4.–31.10.2018, on 30 euroa. Viikkomaksu on 10 euroa ja päivämaksu 5 euroa. Kaikkiin vaihtoehtoihin sisältyy rajaton määrä puolen tunnin mittaisia käyttöaikoja. Jos käytät pyörää yhtäjaksoisesti pidempään, käyttömaksua peritään euro kultakin seuraavalta puolelta tunnilta. Kaupunkipyörien maksimikäyttöaika on viisi tuntia.

Miten rekisteröidyt? Rekisteröidy palveluun etukäteen osoitteessa hsl.fi/kaupunkipyörät. Jos rekisteröidyt koko kaudeksi, tarvitset myös HSL-tunnuksen, jolla pääset hallinnoimaan omaa kaupunkipyöräsivuasi. Sieltä näet pyöräilijätunnuksesi ja tilaat tarvittaessa uuden, voit tarkastella ajamiasi matkoja ja suorittamiasi maksuja sekä vaihtaa maksukortin tiedot.

Viisi uutta maksupäätettä päivä- tai viikkokäyttäjille Kaivopuiston, Unioninkadun, Rautatientorin itäpuolen, Kiasman ja Hakaniemen metroaseman pyöräasemilta löytyy nyt maksupääte, jolla voi rekisteröityä päivä- tai viikkokäyttäjäksi. Päiväkäyttäjä voi halutessaan ostaa pyörien käyttöoikeuden itsensä lisäksi myös seurueelleen, enintään neljälle käyttäjälle.

Kaupunkipyörien pyöräilysäännöt Sinun on noudatettava liikennesääntöjä myös kaupunkipyörällä liikkuessasi, esimerkiksi et saa polkea jalkakäytävällä. Palauta kaupunkipyörä aina pyöräasemalle. Voit palauttaa pyörän myös täydelle asemalle. Valitse tällöin pyörän valikosta ”palautus” ja kiepauta ohjaustangosta tuleva vaijeri asemassa olevan pyörän tai muun kiinteän kohteen ympäri ja lukitse takaisin palautettavaan pyörään.

Kaupunkipyörien asiakaspalvelu avautuu 3.4. Asiakaspalvelun puhelinnumero on 09 4257 8810 ja sähköpostiosoite contact@citybikefinland.fi. Puhelinpalvelun aukioloajat ovat ma–pe klo 7–19 ja la–su klo 9–17. Ennen pääsiäistä kaupunkipyöräpalveluun liittyvistä asioista saa neuvoja HSL:n asiakaspalvelusta, puh. 09 4766 4000 (ma-pe klo 7–19 ja la-su klo 9–17).

Ketkä vastaavat palvelusta? Kaupunkipyöräpalvelusta vastaavat Helsingissä HKL ja Espoossa Espoon kaupunki. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Clear Channel Suomi Oy vastaa hankkeeseen liittyvästä mainosmediasta sekä kumppanuuksista.

HKL, projektipäällikkö Samuli Mäkinen, p. 040 532 3594
Espoo, liikenteenhallintapäällikkö Johanna Nyberg, p. 040 526 8331
HSL, erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, p. 050 385 5043

Kaupunkipyörien rekisteröiminen koko kaudelle on avattu.

HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 380 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Huomattavia poikkeuksia I, P, K ja N-junille 25.6. alkaen: Osa junista ei liikennöi Helsingin ja Pasilan välillä päiväsaikaan24.6.2018 13:30Tiedote

Helsingin ratapihan ensimmäisen vaiheen parannustyöt vaikuttavat HSL:n lähijunaliikenteeseen 25.6. – 16.7. Työt aiheuttavat poikkeuksia K, N, I ja P-junille. Osa junista ei kulje päiväsaikaan Helsingin ja Pasilan välillä. Lisäksi Pasilan lähtöraiteilla on poikkeuksia, joten laituri kannattaa tarkistaa aina junaa valitessa. Yöliikenne, muut lähijunat ja kaukoliikenteen junat kulkevat normaalisti.

Pysäkkikuulutuksia testataan neljässä raitiovaunussa keskiviikkona – järjestelmän laajentaminen tavoitteena vielä kesän aikana12.6.2018 12:37Tiedote

HSL testaa raitiovaunujen pysäkkikuulutuksia ensimmäistä kertaa matkustajakäytössä keskiviikosta 13. kesäkuuta alkaen. Kuulutukset ovat käytössä kahdessa nivelvaunussa (vaunujen kylkinumerot 72 ja 99) ja kahdessa uudessa Artic-vaunussa (424 ja 434). Keskiviikkona kuulutuksia on mahdollista kuulla muun muassa linjoilla 2, 3 ja 7.