Kaupunkipyörien koko kaudeksi rekisteröityneitä yli 60 000
Kaupunkipyöräkausi alkoi tänä vuonna Helsingissä ja Espoossa huhtikuussa. Helsingissä saatiin käyttöön 150 aseman ja 1 500 kaupunkipyörän lisäksi 88 uutta asemaa ja 880 uutta pyörää entistä laajemmalle alueelle.
Keskimäärin Helsingissä poljettiin noin seitsemän matkaa per pyörä per päivä, Espoossa noin kolme. Viime vuonna Helsingissä ajettiin noin yhdeksän matkaa per pyörä per päivä.
— On oikeastaan hyvä, että käyttöaste on hieman laskenut. Se kertoo siitä, että laajennus ja uudet pyörät ovat parantaneet kaupunkipyörien saatavuutta. Käytännössä niitä tilanteita, joissa asemalla ei ole ollut yhtään pyörää, on ollut vähemmän, kertoo HKL:n projektipäällikkö Samuli Mäkinen.
– Espoon osalta olemme tyytyväisiä tämän kauden käyttöasteeseen. Luvut osoittavat, että espoolaiset ovat selvästi omaksuneet kaupunkipyörät liikennejärjestelmän osaksi ja hyödyntäneet niitä jokapäiväisessä arjessaan, Espoon kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nyberg toteaa.
Kaupunkipyörät tavoittivat yhä useammat
Helsingin laajennuksessa painotettiin erityisesti Itä-Helsinkiä, mikä oli kaupunginvaltuuston linjauksen mukaista. Asemia sijoitettiin erityisesti työpaikka-, palvelu- ja asuinkeskittymien ja raideliikenteen pysäkkien läheisyyteen – sinne missä ihmisiä ja liikkumistarvetta eniten on. Uudet asemat saatiin asennettua toukokuun alkuun mennessä.
HKL kysyi myös kaupunkilaisten mielipidettä uusien asemien sijoittelusta Kerro kantasi -palvelussa, ja vastauksia saatiin huimat 8 336 kappaletta.
Kaupunkipyöräpalvelun laajennus on otettu hyvin vastaan ja uusien asemien käyttömäärät ovat vastanneet ennusteita. Laajennusalueen suosituimpien asemien joukossa korostuvat jälleen joukkoliikenteen solmukohdat, joista eniten matkoja on tehty Herttoniemen metroasemalta.
— Kaupunkipyörät ovat selvästi vakiinnuttaneet asemansa suosittuna osana joukkoliikenteen järjestelmää, terveellisenä ja arkea helpottavana palveluna. Kaupunkipyörien kustannukset kaupungille ovat todella matalat, ja järjestelmä on myös käyttäjille edullinen, mikä on vaikuttanut pyörien suosioon. Itä- ja Pohjois-Helsingistä oli aiempina vuosina tullut paljon palautetta, että niihin kaivataan myös kaupunkipyöriä. On hienoa, että olemme kyenneet vastaamaan tähän toiveeseen, ja että pyörät ovat myös näillä alueilla löytäneet nopeasti käyttäjäkuntansa, kertoo kaupunkiympäristön apulaispormestari Anni Sinnemäki.
Viime vuonna kaupunkipyöristä saadut käyttömaksutulot kattoivat kustannuksista suurimman osan. Kustannuksia jäi kaupungeille vain murto-osa.
Käyttäjät tyytyväisiä
Keväällä 2019 HKL teetti kansainvälisen suosiovertailututkimuksen, jonka mukaan Helsingin ja Espoon kaupunkipyörät olivat yksi maailman suosituimmista kaupunkipyöräpalveluista. Suurta suosiota selittävät muun muassa edullinen hinta sekä järjestelmän toimivuus. Vaikka pyöräkohtainen käyttöaste on laajennuksen ja uusien pyörien myötä hieman laskenut, on se silti huipputasolla.
HSL:n asiakaskyselyn mukaan Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien käyttäjät ovat entistä tyytyväisempiä palveluun. Parhaimmat arvosanat saivat käyttömaksujen kohtuullisuus ja niiden selkeys, asemien kunto, käyttäjäksi rekisteröityminen ja käyttöoikeuden ostaminen kaupunkipyöräsivustolla sekä asemien sijainti.
Heikoimmat arvosanat saivat puolestaan täydelle asemalle palautus, pikapalautekanavan käyttömahdollisuus, pyörien saatavuus, pyörän palautus asematelineeseen, pyöräpaikkojen saatavuus asemilla sekä pyörien kunto. Pyörien saatavuudelle annettu arvosana nousi puolen arvosanan verran edellisvuodesta.
— Ne, jotka käyttävät kaupunkipyöriä sekä Helsingissä että Espoossa, olivat kaikkein tyytyväisimpiä kaupunkipyöräpalveluun. Yhtenäinen, seudullinen järjestelmä helpottaa ihmisten arkea, toteaa HSL:n erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen.
Kaudella 2020 keskitytään palvelun parantamiseen
Kaupunkipyöräpalvelu on vakiinnuttanut paikkansa kaupunkilaisten arjen liikkumisessa ja joukkoliikenteen osana. Palvelua halutaan kehittää vielä monilta osin. Tavoitteena on, että esimerkiksi tietyömaista johtuvat korvaavat asemasijainnit saataisiin nopeammin käyttöön ja tieto niistä käyttäjille entistä paremmin.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HKL, projektipäällikkö Samuli Mäkinen, p. 040 532 3594
Espoo, kaupunkiliikennepäällikkö Johanna Nyberg, p. 040 526 8331
HSL, erityisasiantuntija Tarja Jääskeläinen, p. 050 385 5043
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
PL 55250
00099 Helsingin kaupunki
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Kaupunkipyöräpalvelusta vastaa Helsingissä Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos HKL ja Espoossa Espoon kaupungin Tekninen ja ympäristötoimi. Palvelua ylläpitää CityBike Finland ja markkinoinnista, digipalveluista ja asiakassuhteista vastaa HSL. Kaupunkipyörien ja pyöräasemien mainospaikkojen myynnistä vastaa ulkomainosyhtiö Clear Channel.
HKL – kaupungin paras liike.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raitioliikenne käynnistynyt osittain23.4.2024 16:04:14 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saanut palautettua raitio- ja pikaraitioliikennettä asteittain, mutta häiriöitä voi vielä ainakin tiistaipäivän aikana esiintyä. Kello kolmen jälkeen iltapäivällä liikenteessä oli noin puolet normaalista vaunumäärästä, ja vuoroja lisätään iltapäivän ja illan aikana.
Raitiovaunuliikenne pyritään käynnistämään mahdollisimman pian23.4.2024 10:52:40 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy joutui tiistaina pysäyttämään koko raitio- ja pikaraitioliikenteen vaikeiden sääolosuhteiden vuoksi. Häiriö johtuu siitä, että ajolangat ovat jäätyneet jäätävän sateen takia. Ajolanka on radan yläpuolella kulkeva virtajohto, josta raitiovaunu saa sähköä. Ongelmia on myös vaihteissa, jotka ovat tukkeutuneet lumesta ja jäästä.
Kaupunkiliikenne lisää rasvausta pikaratikan reitin varrelle11.4.2024 09:27:57 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy on saamansa palautteen ja tekemiensä mittausten perusteella todennut, että joissakin kohteissa pikaratikka 15 reitin varrella pikaratikan tuottama ääni on poikkeuksellisen kova. Koettuun meluongelmaan tullaan puuttumaan ja sitä pyritään ratkaisemaan useiden toimenpiteiden kautta, joista yksi on systemaattinen kiskojen rasvauksen tehostaminen ongelmakohdissa sekä automaattirasvauslaitteiden asennus.
Kaupunkiliikenne Oy:n vuosi 2023: Pikaratikka aloitti joukkoliikenteen uuden aikakauden10.4.2024 14:15:41 EEST | Tiedote
Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n päätavoite vuonna 2023 oli liikennöinnin aloittaminen lokakuussa uudella pikaratikkalinjalla 15. Hanke valmistui yli puoli vuotta etuajassa ja alitti sille budjetoidut kustannukset.
Kontulan metroaseman peruskorjauksella parannetaan aseman käytettävyyttä ja viihtyisyyttä9.4.2024 15:02:32 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy aloittaa Kontulan metroaseman laituritason perusparannushankkeen tänä keväänä. Parannushankkeen tuloksena matkustajien liikkuminen asemalla helpottuu ja aseman viihtyisyys lisääntyy. Työt alkavat valmistelevilla töillä toukokuun puolivälissä. Tänä kesänä toteutettavat työt sijoittuvat suurelta osin aseman laiturialueelle, jonka vuoksi metroliikenne Kontulassa joudutaan keskeyttämään keskikesällä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme