Kaupunkiviljelyä voi harrastaa myös ilman omaa pihaa tai palstaa - HSY:n Ilmastoinfon uutuuskurssi tarjoaa apua taloyhtiöviljelijöille

Verkkokurssialusta Koutsin tämän kevään kurssiuutuus on Koko talo viljelee -kaupunkilaisen viljelykurssi. Kaupunkiviljely on yhä suositumpaa, mutta palstoille voi olla vuosienkin jonot. Kurssin avulla helpotetaan taloyhtiöitä ja taloyhtiöiden asukkaita ottamaan viljelyharrastus osaksi yhteisöllistä asumista. Viljelykurssin lisäksi kestävän elämän verkkokurssialustalta löytyy suosikkikurssit Ilmastotreeni ja Energiaekspertti. Kevään kunniaksi HSY:n Ilmastoinfo istuttaa puun jokaista uutta rekisteröitynyttä kohti, joten jo pelkällä rekisteröitymisellä pääset ilmastotekojen alkuun.

Taloyhtiöviljely tuo yhteisöllisyyttä naapurustoon.

Tämän kevään uutuuskurssi Koko talo viljelee  pohjautuu HSY:n CircularHoodFood -hankkeessaan tuottamaan Kaupunkiviljelyoppaaseen. Kurssilla hyödynnetään hankkeen viimekesäisten pilottiviljelykohteiden opit kaupunkiviljelystä taloyhtiöissä.

– Kaupunkiviljely on kasvava trendi, joka vastaa ihmisten tarpeeseen tietää ruokansa alkuperä. Hankkeessa etsittiin ja löydettiin keinoja mahdollistaa kaupunkiviljely entistä suuremmalle osalle kaupunkilaisista. Koko talo viljelee -kurssi ammentaa nuo opit kaikkien käyttöön, kommentoi projektipäällikkö Roosa Halonen.

Koutsi-sivustolla tarjotaan maksuttomia verkkokoulutuksia, joita voi suorittaa missä ja milloin haluaa, omassa tahdissa. Ilmastotreeni -kurssin avulla oppii tekemään arjessaan merkittäviä ilmastotekoja. Taloyhtiöaktiiveille löytyy kaksi kurssia: Kattavan paketin energia-asioista antaa taloyhtiön energiaeksperttikurssi ja aurinkosähkön kiinnostaviin mahdollisuuksiin johdattaa Auringosta sähköä taloyhtiöön -kurssi.

Rekisteröitymällä istutat puun

Tänä keväänä on taas mahdollisuus osallistua puunistutustalkoisiin vain muutamalla klikkauksella. Ilmastoinfo istuttaa yhden puun jokaista huhtikuussa Koutsiin rekisteröitynyttä kohden. Syksyllä 2021 järjestetyn puukampanjan aikaan lähes 200 ihmistä rekisteröityi koutsilaisiksi.

Puiden istuttamisesta huolehtii Carbon Deed. Istutus toteutetaan loppukeväästä 2022.

– Kasvattamamme metsät eivät ole perinteistä talousmetsää, vaan näkökulmana on nimenomaan biodiversiteetin ja hiilensidonnan maksimointi. Pohjoismaihin tarvitaan lisää pitkäikäisiä metsiä, jotka taklaavat monin eri tavoin viime vuosikymmenten luontokatoa, kertoo Carbon Deedin Mikko Järveläinen.

Tiedelehti Sciencessa vuonna 2019 julkaistun artikkelin mukaan puiden istuttaminen on yksi tehokkaimmista tiedossa olevista tavoista torjua ilmastonmuutosta. Puut ovat oleellinen osa monimuotoista luontoa ympäri maailman.

Koutsin maksuttomat verkkokurssit löytyvät osoitteessa https://koutsi.hsy.fi/

Kirsi-Leena Helle
Viestintäasiantuntija
kirsi-leena.helle@hsy.fi
+358401975768

Taloyhtiöviljely tuo yhteisöllisyyttä naapurustoon.

HSY:n Ilmastoinfo opastaa ja kannustaa kaupunkilaisia, taloyhtiöitä ja pk-yrityksiä ilmastoystävälliseen elämään ja ratkaisuihin.

Toimintamme pohjana on neljä pääteemaa: asumisen energiatehokkuus, fiksu liikkuminen, ilmastoystävällinen ruoka ja kestävä kuluttaminen.

Ilmastoinfo on osa HSY:tä. Toimimme yhdessä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupunkien kanssa.

Taloyhtiöiden energiatehokkuutta vauhditetaan asukasviestintää kehittämällä22.2.2022 08:13:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden TAVIS-hankkeessa taloyhtiöiden hallituksille tarjotaan tukea energia-asioista viestimiseen, lisäksi tuetaan asukkaiden, osakkaiden ja taloyhtiön hallituksen vuoropuhelua energiatehokkuushankkeiden edistämiseksi. Ensimmäinen toimenpide oli viestinnän lähtötilanteen kartoitus. Taloyhtiöiden hallituksille suunnattu kyselytutkimus toteutettiin Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenille, vastauksia saatiin 372 hallituksen jäseneltä. Lisäksi reilut sata vastausta saatiin asukaskyselytutkimuksena hankkeessa mukana olevissa neljässä pilottitaloyhtiössä. Näin saatiin kokonaiskuva taloyhtiöviestinnän toimivuudesta niin asukkaan, osakkaan kuin hallituksenkin jäsenen näkövinkkelistä.

Huippuravintoloiden kikat kotikeittiöön – Toinen Kattaus minimoi ruokahävikin24.1.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Ruoan kasvatus, tuotanto ja valmistus ovat maailman suurimpia päästölähteitä. Ravinnon tuotantoketju syö valtavat määrät energiaa ja ketjun loppupäässä vain osa ruoasta päätyy sinne, minne se kuuluu. Suomalaisissa kotitalouksissa vuosittainen ruokahävikki on yli 130 miljoonaa kiloa – tämä on noin 500 miljoonan euron edestä ruokaa! Neljän hengen perheessä määrä vastaa usean sadan euron heittämistä roskiin. Hyvä uutinen on se, että pienillä käytännön teoilla asiaan voi vaikuttaa. HSY:n Toinen Kattaus –kampanjassa ravintoloiden huippukokit antavat ammattitaitonsa kaupunkilaisten käyttöön hävikin hillitsemiseksi.

Proteiinin liikasyönti rehevöittää Itämerta – tavallinen perusruoka sisältää riittävästi proteiinia18.5.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset syövät liikaa proteiinia, mikä rasittaa jätevedenpuhdistusta ja Itämerta. Ylimääräinen proteiini, jota elimistö ei tarvitse, poistuu muun muassa typpenä virtsan mukana jäteveteen. Vaikka jätevedenpuhdistamot poistavat typpeä jätevesistä erittäin tehokkaasti, typpeä joutuu silti Itämereen ja aiheuttaa rehevöitymistä. Tavallisen perusruoan syöminen vähentää turhaa typpikuormaa ja auttaa ympäristöä.

#lähdinkäveleen - mikä saa sut lähtemään kävelemään?29.4.2021 14:08:01 EEST | Tiedote