Kävijämäärät putosivat mutta keskiostos kasvoi kauppakeskuksissa – poikkeuksellinen vuosi toi kauppakeskuksiin runsaasti uusia palveluja

Vuosi 2020 oli kauppakeskuksille haastava. Kauppakeskusten yhteenlaskettu myynti laski yli 10 prosenttia ja kävijämäärät yli 20 prosenttia. Keskiostos kauppakeskuksissa kuitenkin kasvoi. Ydinkeskustojen kauppakeskusten kasvu pysähtyi, kun ihmiset siirtyivät käyttämään paikallisten ja alueellisten kauppakeskusten palveluita. Poikkeusvuosi toi kauppakeskuksiin myös runsaasti uusia palveluita.

Kauppakeskukset hiljentyivät keväällä 2020 koronapandemian tuomien rajoitusten vuoksi. Kauppakeskusten vertailukelpoinen myynti laski 11 prosenttia ja kävijämäärät 22 prosenttia, selviää Suomen Kauppakeskusyhdistyksen kauppakeskuksilta keräämien tietojen pohjalta.

Pandemia-aika nosti kauppakeskusten keskiostosta 17 prosenttia vuodesta 2019 vuoteen 2020, ja vuoden ehdottomiin voittajiin kuuluvat päivittäistavarakaupat ja verkkokauppa. Päivittäistavarakaupan myynti kauppakeskuksissa nousi kolme prosenttia.

- Koronapandemia näkyi kauppakeskuksissa ympäri Suomen. Asiakkaat suosivatlähikeskuksia sekä isompia alueellisia kauppakeskuksia, joissa on kattavat päivittäistavarakaupan palvelut, Suomen Kauppakeskusyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja ja Prometheus Partnersin toimitusjohtaja Terhi Sell kertoo.

Koronarajoitukset iskivät eritoten ydinkeskustojen kauppakeskuksiin. Asiakkaat siirtyivät keskustojen palveluista omiin lähikauppakeskuksiin. Nämä paikalliset ja alueelliset kauppakeskukset palautuivatkin koronapandemian tuomista rajoituksista verrattaen nopeasti.

Sell muistuttaa, että moni yhteiskunnan tärkeä palvelu on tätä nykyä sijoittunut kauppakeskuksiin ja ne ovat tärkeitä kohtaamisen ja asioimisen paikkoja.

- Samalla kauppakeskusten merkitys yrittämisen paikkana on korostunut.

Päivittäistavarakauppa on vetänyt hyvin koronasta huolimatta, mutta monelle muulle toimialalle viime vuosi oli vaikea, sanoo myös Mall of Triplan kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäki.

- Mall of Triplassa kävijämäärä romahti koronaepidemian alkuvaiheessa keväällä 2020, mutta lähti kesän jälkeen jälleen kasvuun. Triplassa tehtiin hartiavoimin töitä turvallisen asioinnin eteen sekä panostettiin markkinointiin. Nyt kun tulevaisuus näyttää jälleen positiivisemmalta, on hyvä lähteä rakentamaan myös kauppakeskusten paluuta normaaliin arkeen, kertoo Mall of Triplan kauppakeskusjohtaja Kivimäki.

Liiketilojen vuokrausaste onkin pysynyt poikkeusvuodesta huolimatta korkeana. Vuoden 2020 lopussa lähes 94 prosenttia kauppakeskusten liiketiloista oli vuokrattuna. Luku pohjautuu KTI Kiinteistötiedon tekemään vertailuun, jossa on mukana yhteensä 43 kauppakeskusta.

Yhteisverkkokauppaa ja liikuntapuistoa – poikkeusvuosi toi kauppakeskuksiin uusia palveluita

Kauppakeskuksissa otettiin viime vuonna käyttöön erilaisia palveluita turvallisen asioinnin mahdollistamiseksi.

Esimerkiksi Tampereen Ratinassa ja Kuopion Matkuksessa avattiin liikunta- ja aktiviteettipuistot kauppakeskuksen piha-alueelle, Helsingin Mall of Triplassa otettiin käyttöön useamman liikkeen yhteinen verkkokauppa ja Espoon rakenteilla olevaa Lippulaiva-kauppakeskusta on esitelty lähialueen asukkaille ja sidosryhmille virtuaalikierroksilla.

Pitkään jatkunut poikkeustilanne ruokkii uusia ideoita, Sell sanoo.

- Kauppakeskuksissa on kerätty lahjoituksia vähävaraisille perheille, perustettu mehiläistarhoja luonnon monimuotoisuuden turvaamiseksi ja tehty erilaisia kampanjoita ohjeistamaan turvallisesta asioimisesta koronapandemian aikana.

Turvallisuus korostuu kauppakeskusten merkityksen kasvaessa – ala katsoo optimistisesti tulevaan

Kauppakeskuksissa kiinnitettiin vuoden aikana erityistä huomiota asiakkaiden turvallisuuteen. Asiakkaita ohjeistettiin turvallisesta asioimisesta muun muassa kuulutuksilla, julisteilla ja lattiatarroilla, käytäville ja sisäänkäynneille lisättiin käsidesiautomaatteja sekä tehostettiin siivoamista ja kosketuspintojen desinfiointia.

Useissa kauppakeskuksissa tehtiin viime vuoden aikana auditointeja, joilla varmistettiin, että kauppakeskukset ovat myös poikkeustilanteessa turvallinen ja viihtyisä paikka asioida ja työskennellä.

Terveyden ja turvallisuuden näkökulmasta kauppakeskukset ovat suoriutuneet korona-ajasta erinomaisesti ja toiminnan nopeus muuttuneissa rajoitustilanteissa on ollut ensiluokkaista, muistuttaa REDIn kauppakeskusjohtaja Aleksi Salminen.

Rokotettujen määrän kasvaessa ja rajoitusten poistuessa uskon vakaasti kauppakeskusten kävijämäärien palautuvan vähintään koronaa edeltävälle tasolle, Salminen sanoo.

Salmisen lailla Mall of Triplan kauppakeskusjohtaja Kati Kivimäki katsoo optimistisesti tulevaan.

- Olemme tehneet valtavasti työtä sen eteen, että selviytyisimme vuokralaisten kanssa yhdessä tästä vaikeasta tilanteesta. Mall of Triplassa vain muutamia liikkeitä on joutunut lopettamaan, mutta myös uusia avauksiakin on tullut ja Suomen markkinoille on rantautunut jopa uusia ketjuja, iloitsee Kivimäki.

Kauppakeskusten vuoden 2020 teoista ja toteutuksista saat tarkemmin tietoa Suomen Kauppakeskusyhdistyksen verkkosivuilta.

Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen kauppakeskuksilta keräämiin tietoihin sekä KKY:n ja KTI Kiinteistötieto Oy:n myynti- ja kävijäindeksiin, jonka uusimmassa päivityksessä on mukana 43 kauppakeskusta.

Kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi 6,8 prosenttia vuoden toisella neljänneksellä25.8.2023 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kävijämäärä kasvoi kuluvan vuoden huhti-kesäkuussa vajaat seitsemän prosenttia edelliseen vuoteen verrattuna. Vastaavasti kokonaismyynti kasvoi vuoden toisella neljänneksellä nimellisesti 4,6 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvuvauhti hiipui selkeästi verrattuna vuoden ensimmäiseen neljännekseen, jolloin vuoden 2022 alun koronarajoitukset vielä painoivat vertailulukuja. Toisen vuosineljänneksen kokonaismyynnin kasvu jäi reilut kaksi prosenttiyksikköä inflaatiota matalammaksi.

Kauppakeskusten myynti kasvoi 10 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä10.5.2023 05:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa nimellisesti tasan 10 prosenttia vuoden 2022 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Inflaatiokorjattuna myynti kasvoi 1,5 prosenttia. Myynnin kasvu oli erityisen voimakasta tammikuussa, kun monet koronarajoitukset rasittivat vielä edellisen vuoden vertailulukua. Kauppakeskusten kävijämäärä oli vuoden ensimmäisellä neljänneksellä lähes 20 prosenttia viime vuoden alkua korkeampi. Tammikuussa kauppakeskuksissa oli kävijöitä yli 30 prosenttia enemmän kuin vuonna 2022. Sekä myynnin että kävijämäärien kasvu on 12 kuukauden tarkastelujaksolla ollut ripeämpää kaupunkien keskustoissa sijaitsevissa kauppakeskuksissa kuin keskustojen ulkopuolisissa keskuksissa.

Kauppakeskusten myynti kasvoi yli kuusi prosenttia vuonna 202223.2.2023 05:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi nimellisesti 6,7 prosenttia vuonna 2022 verrattuna edelliseen vuoteen. Kauppakeskusten kävijämäärä nousi yli 16 prosenttia koronarajoitusten runtelemaa vuotta 2021 korkeammaksi. Vuoden viimeisen vuosineljänneksen myynti oli nimellisesti 3,9 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa korkeampi. Kävijöitä oli loka-joulukuussa vajaat kymmenen prosenttia edellistä vuotta enemmän. Vertailussa on nyt tarkasteltu ensimmäistä kertaa myös inflaatiokorjattua kokonaismyynnin muutosta. Kuluttajahintojen noususta puhdistettu myynti kauppakeskuksissa jäi 0,4 prosenttia edellistä vuotta matalammaksi. Kahviloiden ja ravintoloiden vahva kasvu jatkui viimeisellä vuosineljänneksellä Kauppakeskuksissa toimivien kahviloiden ja ravintoloiden myynti nousi lähes 29 prosenttia edellistä vuotta korkeammaksi vuonna 2022. Myynnin kasvu jatkui myös vuoden viimeisellä neljänneksellä, jolloin kahviloiden ja ravintoloiden myynti oli reilut 11 prosenttia edellis

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärien kasvu jatkui kolmannella neljänneksellä16.11.2022 05:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi heinä-syyskuussa keskimäärin 4,7 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvu oli ripeintä syyskuussa, jossa vertailulukua painoivat vuoden 2021 syyskuun kiristyneet koronarajoitukset. Kävijöitä keskuksissa oli 13,5 prosenttia enemmän kuin viime vuoden kolmannella neljänneksellä. Kuluvan vuoden tammi-syyskuun kokonaismyynti on reilut kahdeksan, ja kävijämäärä yli 18 prosenttia suurempi kuin vuoden 2021 vastaavalla ajanjaksolla.

Asiakkaat palasivat kaupunkikeskustojen kauppakeskuksiin26.8.2022 01:00:00 EEST | Tiedote

Kauppakeskusten myynti- ja kävijämäärät jatkoivat reipasta kasvuaan kuluvan vuoden toisella neljänneksellä. Huhti-kesäkuun kokonaismyynti oli 11 prosenttia edellisen vuoden vastaavaa ajanjaksoa suurempi, ja kävijöitä oli 25 prosenttia enemmän. Vuoden 2021 matalasta vertailuluvusta johtuen huhtikuun myynti kasvoi peräti 20 prosenttia, kun taas kesäkuussa kokonaismyynti oli alle viisi prosenttia edellistä vuotta korkeampi. Huhti-kesäkuun kokonaismyynti ylitti jo pandemiaa edeltäneen ajan neljällä prosentilla, ja koko alkuvuoden myyntikin jäi vain 1,6 prosenttia vuoden 2019 tasosta. Kävijämäärissä oltiin vielä 16 prosenttia jäljessä alkuvuotta 2019, mutta kesäkuussa ero oli enää 5,7 prosenttia.