Käytännönläheinen opas sisäilmasta sairastuneiden työjärjestelyihin

Sopivien työjärjestelyjen puuttuessa sisäilmasta sairastuneet putoavat usein työelämän ulkopuolelle. Homepakolaiset ry:n oppaalla halutaan tukea työpaikkoja löytämään keinoja sisäilmasta sairastuneiden työjärjestelyihin.
Koska jokainen sisäilmasta sairastunut reagoi altisteille yksilöllisesti, tulee myös työjärjestelyt miettiä yksilöllisesti. (Kuva: AdobeStock)

Sisäilmasta sairastuneita ammattilaisia putoaa työelämän ulkopuolelle aivan turhaan, sillä moni pystyisi jatkamaan työssä, jos heidän terveydentilansa huomioitaisiin työjärjestelyissä.

Homepakolaiset ry:n opas Käytännön keinoja työjärjestelyihin – Muistilista työolosuhteiden järjestämiseen sisäilmasta oireilevalle on nopealukuinen paketti, johon on tiivistetty käytännönläheisiä keinoja sisäilmasta sairastuneen työjärjestelyihin.

Oppaan avulla sisäilmasta sairastuneita voidaan tehokkaammin tukea jatkamaan työelämässä. Opas on suunnattu kaikille, jotka kohtaavat sisäilmasta sairastuneita työpaikoilla sekä TE- ja kuntoutuspalveluissa.

Opas on tuotettu Homepakolaiset-yhdistyksessä vuonna 2019 STEA:n tukemassa toiminnassa, jossa koottiin sisäilmasta sairastuneilta ja työyhteisöistä onnistuneita kokemuksia ja hyviä käytäntöjä sisäilmasta sairastuneiden työelämäosallisuuden tukemiseksi. Oppaassa käydään läpi teemoittain (mm. vuorovaikutus, tilat, irtaimisto), millaisia asioita järjestelyjä suunniteltaessa on hyvä huomioida.

Tällaisten käyttäjälähtöisten keinojen käyttöä lisäämällä voitaisiin nykyistä merkittävästi enemmän tukea sisäilmasta sairastuneiden pysymistä työelämässä. On kaikkien kannalta järkevää ehkäistä työkykyisen ja koulutetun väestön työelämästä putoamista. Oppaan tarjoamien keinojen tavoitteena on, että tilanteet saadaan nopeasti haltuun ja työnteko voi jatkua niin sujuvasti kuin mahdollista. Joskus tarvitaan vain pieniä muutoksia, toisinaan taas isompia järjestelyjä. Myös toipumisajat ovat yksilöllisiä. Ratkaisujen löytäminen vaatii usein vaihtoehtojen kokeilua ja ratkaisuhakuista vuoropuhelua kaikilta osapuolilta. Yhteistyö sairastuneen itsensä kanssa on olennaista sopivien ratkaisujen löytämiseksi.

Muita työelämäaiheisia julkaisujamme:

Homepakolaiset ry on kansalaisjärjestö, joka toimii ratkaisujen parissa sisäilmasta sairastuneiden tilanteeseen liittyen. Yhdistys tuottaa jäsenneltyä tietoa monialaisesti eri ammattiryhmille. Toiminnan tavoitteena on vähentää sisäilmasta sairastumisen aiheuttamaa kuormaa yksilöille, yhteisöille ja koko yhteiskunnalle.

Hallitus jätti sisäilmakodittomat ilman apua – Hallituskaudesta toiseen sisäilma-asiat vesittyvät ministeriössä13.10.2022 09:26:00 EEST | Tiedote

Hallitusohjelmassa luvattiin selvittää, voiko valtio tukea puhtaiden asuntojen rakentamista sisäilmasairaille. Mutta kuten kaikissa viime vuosina Arkadianmäeltä lähteneissä sisäilmasairaita koskevissa aloitteissa, tässäkin vetovastuu annettiin kokoonpanolle, joka pitää sisäilmaoireilua psykologisena ongelmana. Miksi sama kaava toistuu hallituskaudesta toiseen?