Käytettyjen asuntojen kaupassa kaikkien aikojen vilkkain joulukuu; PK-seudulla kasvua yli 50%

Kiinteistömaailman Pulssi 5.1.2021: Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki joulukuussa yhteensä 964 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Käytettyjen asuntojen kauppoja ketju teki 868 kappaletta, mikä on enemmän kuin minkään muun joulukuun aikana koko sen 31-vuotisessa historiassa. Edelliseen joulukuuhun verrattuna käytettyjen asuntojen kauppamäärä kasvoi koko maan tasolla 27 prosenttia, pääkaupunkiseudulla peräti 52 prosenttia. ”Koronavuosi 2020 päättyi asuntokaupan poikkeukselliseen ralliin. Epävarmuuksien keskellä ihmiset haluavat todella panostaa parhaaseen mahdolliseen kotiin”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät joulukuussa 2020 yhteensä 964 käytettyjen ja uusien asuntojen ja kiinteistöjen kauppaa, kun vastaava luku vuosi sitten joulukuussa oli 871 kauppaa. Kasvu tehtiin historiallisen vahvalla käytettyjen asuntojen kaupalla.

”Joulukuu jatkui hyvin samatahtisena kuin marraskuukin. Käytettyjen asuntojen pitkälti yli 20 prosentin kasvua kahtena kuukautena peräkkäin voi pitää poikkeuksellista,” Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä sanoo.

Uudiskohteiden tarjonta supistunut voimakkaasti

Uudisasuntokaupassa joulukuun kauppamäärä sijoittuu kymmenvuotisvertailussa keskitasolle, mutta jää viime vuosien huippuluvuista, ennen muuta vähäisestä tarjonnasta johtuen.

Risto Kyhälän mukaan asuntokaupan odotetaan jatkuvan vilkkaana myös alkaneena vuonna.

”Olemme saaneet kohteita myyntiin sekä marras- että joulukuussa edellisen vuoden vastaavaa ajankohtaa paremmin. Se antaa edellytykset hyvän kehityksen jatkolle myös alkuvuonna”, Kyhälä arvioi.

Kauppamäärissä erityisen vahvaksi joulukuu muodostui pääkaupunkiseudulla. Merkittäviä kauppamäärän kasvuja nähtiin käytetyissä asunnoissa myös useissa maakuntakeskuksissa, erityisesti Lahdessa, Kotkassa, Kouvolassa, Savonlinnassa, Hämeenlinnassa, Hyvinkäällä ja Riihimäellä.

Kiinteistömaailma julkaisee koko vuoden tiedot kattavan Vuosi 2020 -tiedotteen tammikuun puoliväliin mennessä.

Taina Mustamo, markkinointi- ja viestintäjohtaja, Kiinteistömaailma Oy, puh. 050 4240045

Kiinteistömaailman kuvapankista on ladattavissa valokuvia osoitteessa https://www.kiinteistomaailma.fi/kuvapankki

Poikkeuksellinen vapaa-ajanasuntokaupan vuosi päättyi vahvaan loppuhuipennukseen31.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki vuonna 2020 noin kolmanneksen enemmän vapaa-asuntokauppoja kuin edellisvuonna. Vilkas kaupanteko jatkui ennätyspitkään: vielä joulukuussakin vapaa-ajanasuntojen kauppamäärä kasvoi edellisvuoteen nähden yli 33 prosenttia ja ylitti alkuvuoden kuukausien kauppamäärät. ”Aivan poikkeuksellinen”, kiteyttää Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä mökkikaupan vuoden 2020.

Käytettyjen asuntojen kaupassa todella vahva vire marraskuussa – kasvua 23 prosenttia2.12.2020 08:35:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.12.2020 Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki marraskuussa yhteensä 1197 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Luku on peräti 15 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten marraskuussa. Käytetyissä asunnoissa kasvu oli selkeästi tätäkin isompaa, yli 23 prosenttia. ”Keväällä syntynyt kuoppa käytettyjen asuntojen kauppaluvuissa on nyt täytetty. Syksyn aikana kirimme kiinni kaikki keväällä tekemättä jääneet kaupat, ja vuoden kokonaismäärissä on menty viime vuoden vastaavan ajankohdan lukujen ohi”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Käytettyjen asuntojen kauppa käy edelleen vilkkaampana kuin viime syksynä – omakotitalokaupoissa liki viidenneksen kasvu3.11.2020 07:45:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 3.11.2020. Kiinteistömaailma teki lokakuussa yhteensä 1129 asunto- ja kiinteistökauppaa. Käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä kauppamäärät ylittivät viime vuoden lokakuun, mutta uudiskohdekaupassa jäätiin edellisvuodesta, kun sekä myytävänä olevien kohteiden että sitä myöten kauppojen määrät laskivat. ”Olemme olleet monta kuukautta tilanteessa, jossa hyvistä asunnoista käydään paikoin kovaakin kisaa. Niitä ei ole riittävästi tarjolla kysyntään nähden”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.