KÄYTTÄJÄN KOKEMAT HYÖDYT MF PRO -VIRTAAMAMITTAUKSESTA

BK-Hydrometan edustama MF pro -laite on saavuttanut suosiota ja koetaan perinteistä siivikkoa kätevämmäksi. Molemmat OTT Hydrometin laitteet ovat tarkkoja, mutta MF pro:n sanotaan olevan tehokkaampi, koska se antaa kokonaisvirtaaman ja muut mittaustulokset suoraan raporttimuodossa.

BK-Hydrometan asiakkaat käyttävät MF pro -laitetta virtaamien mittaamiseen putken suulta, avo-ojista ja jokien uomista. Käytännön mittaus on nopeaa ja käy helposti, koska MF pro -laitteessa ei ole liikkuvia osia eikä se ota häiriötä vesikasvillisuudesta, roskista, veden turbulenttisuudesta tai vaihtelevista sedimenttipitoisuuksista. MF pro on kestävä eikä se tarvitse huoltoa.

Eräs käyttäjä kommentoi MF pro -laitteen ominaisuuksia näin: ”Minun ei tarvitse ennen maastoon menoani tietää veden laadusta mitään tai edes virtausnopeuden suuruusluokkaa, riittää kun lataan tallentimen akun ja starttaan”.

Mittausten alussa käyttäjä tallentaa laitteen muistiin tunnisteet, joiden haluaa näkyvän raportissa ja valitsee mittausasetukset. MF pro:ssa käytetään samoja mittatankoja ja asemointitankoja kuin tavallisissa siivikoissa. Asemointitankojen avulla on helppo tehdä useita vertikaalimittauksia eri syvyyksiltä: ”MF pro:n  pohjapiikki pitää mittapään valitussa kohdassa, ja kun liikuttaa asemointitankoa ylös ja alas, voi oikean syvyyskohdan lukea helposti käsitallentimesta. Samanaikaisesti sen näytöltä voi lukea virtausnopeutta ja saa tietää, missä kohtaa on suurin virtaus”.

Mittaustulokset ovat luettavissa heti, ja ne voidaan yksinkertaisin toimin siirtää käsitallentimelta tietokoneelle. MF pro:lla manuaalinen tulosten laskentavaihe jää pois, toisin kuin siivikolla. MF pro -laite mahdollistaa erinopeuksisten virtaamien mittaukset peräkkäin sekä tuo muutenkin säästöjä, koska suunnittelua ja henkilöresursseja tarvitaan vähemmän. MF pro:n käyttäjälle rahan- ja ajansäästöt toteutuvat mittausten valmistelussa, toteutuksessa, raportoinnissa ja huollossa. Käyttäjät ovat tyytyväisiä myös siihen, että ohjelmat päivityksineen ovat maksuttomia ja helppokäyttöisiä.

Järjestämme virtaamamittausten koulutuspäivät syksyllä. Kysy lisää mittalaitteista jo nyt!

Anita Salo, toimitusjohtaja
anita.salo@bk-hydrometa.fi