Kehittyvä kaupunkiseutu ohjaa HSY:n investointeja

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän yhtymäkokous hyväksyi kokouksessaan 15.11.2019 HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2020 - 2022. Suunnitelman tavoitteiden pohjana ovat strategiset päämäärät ympäristövastuun ja resurssitehokkuuden edelläkävijä, korkea toimintavarmuus, sujuvat palvelut ja vakaa talous.

HSY turvaa vastuullisella taloudella investointeja

Talousarvion ja -suunnitelman laadinnassa tuottavuustavoitteena on keskimääräinen 1,5 prosentin vuotuinen tuottavuuden paraneminen. Vuonna 2020 investoinnit ovat yhteensä 256,1 miljoonaa euroa, josta 228,1 miljoonaa on vesihuollon ja 24,5 miljoonaa jätehuollon investointeja, muita investointeja on yhteensä 3,5 miljoonaa euroa.

Vesihuollon toiminta-alueen laajentumisen ja jäsenkuntien kaavoituksen edellyttämät investoinnit vuosille 2020 - 2022 ovat yhteensä 136,9 milj. euroa. Merkittäviä hankkeita ovat mm. Finnoo ja Suurpelto Espoossa, Jätkäsaari, Kalasatama, Telakkaranta, Kruunuvuorenranta ja Pasila Helsingissä sekä Kivistö Vantaalla. Myös Raide-Jokeri ja Kruunusillat -hanke ovat merkittäviä vesihuollon investointikohteita. Haja-asutusalueiden vesihuoltoa rakennetaan mm. Pakankylän alueella Espoossa sekä Kiilan alueella Vantaalla.

Vedenhankinnan ja -puhdistuksen investoinnit vuosille 2020 - 2022 ovat yhteensä 39 milj. euroa.

- Merkittävin investointimme vedenhankinnan toimintavarmuuden parantamiseksi on Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen kapasiteetin nostaminen ja rakennussaneeraus. Vedenjakeluverkoston toimintavarmuutta parannamme muun muassa uudella yhteydellä Mäkkylästä Kauniaisten vesitornille ja Hakunilan vesitornin yhteyksillä, kertoo HSY:n toimitusjohtaja Raimo Inkinen.

Viemäröintijärjestelmän tärkeimmät investoinnit ovat Kivistön ja Koillis-Espoon runkoviemäri, Esplanadi-Munkkisaari tunneli sekä Lauttasaaren paineviemäri.

Verkostosaneeraukset yhteishankkeina kaupunkien kanssa

Verkostosaneerauksessa keskitytään runkoyhteyksien toiminnan varmistamiseen. Merkittävä osa verkostosaneerauksista tehdään yhteishankkeina kaupunkien katutöiden yhteydessä, kuten Esplanadi-Etelärannan alueen vesihuoltoverkostojen uusiminen. Lisäksi tärkeitä verkostosaneerauksia tehdään Munkkiniemessä Helsingissä sekä Otaniemessä ja Etelä-Laajalahdessa Espoossa.

Jätevedenpuhdistuksen investoinnit vuosina 2020 - 2022 ovat yhteensä 180,5 milj. euroa.

- Blominmäen jätevedenpuhdistamohanke on edelleen suurin investointimme. Lisäksi varmistetaan Viikinmäen puhdistamon toiminnan kannalta kriittinen purkutunneliyhteys välillä Viikinmäki - Viikki ja varaudutaan ravinteiden entistä parempaan talteenottoon, listaa Raimo Inkinen.

Jätehuollon investoinneilla entistä puhtaampaa ympäristöä

Jätehuollon hankkeet keskittyvät ympäristöhaittojen minimoimiseen ja HSY:n toimipisteiden mahdollisimman tehokkaaseen hyödyntämiseen. Sortti-asemia ja Kivikon jätepalvelukeskusta saneerataan. Lisäksi jatketaan yhteistyötä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kanssa Mini-Sortti-asemien perustamiseksi.

Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen investoinneilla edistetään Ekomo-toimintaa ja minimoidaan ympäristöhaittoja sekä valmistaudutaan entistä parempaan ravinteiden kiertoon. Lisäksi tehdään ympäristölupien edellyttämiä kaatopaikan pinnan viimeistelytöitä ja lisätään suoto- ja hulevesien käsittelyyn liittyvää kapasiteettia.

Toimitusjohtaja Raimo Inkinen p. 045 635 7741

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 13.12.201911.12.2019 10:25:18 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 13.12.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa osaltaan Kruunusillat -hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta vastaavan konsortion valinnasta. Hallitus päättää myös vuonna 2020 sovellettavien valtion tukemassa asuntotuotannossa olevien tonttien enimmäishintojen esittämisestä Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:lle. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - sekajätteiden keräys- ja kuljetustöiden urakoitsijoiden valinta Etelä-Espooseen - Finnoo III tekniikkaurakan urakoitsijan valinta. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 syksyn 2019 seurantakatsauksen. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen Finnoo III tekniikkaurakasta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 13.12.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seud

Asemanseudut kaupunkikehityksen ytimessä – Uusi suunnittelutyökalu ilmastoviisauden kehittämiseen25.11.2019 09:56:21 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on julkaissut Ilmastoviisas alue -suunnittelutyökalun, joka tukee ilmasto- ja kestävän kehityksen tavoitteiden konkretisoitumista kaupunkisuunnittelussa. Työkalu sisältää 70 konkreettista toimenpidettä asemanseutujen kehittämiseen muun muassa kävelyn ja pyöräilyn, kaupunkirakenteen energiatehokkuuden ja kiertotalouden edistämiseksi. Se on vapaasti hyödynnettävissä osoitteessa ilmastoviisasalue.fi.

HSY:n hallituksen päätökset 15.11.201915.11.2019 10:29:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitoksen selkeytyshallin julkisivujen ja vesikaton peruskorjauksen hankesuunnitelman sekä Viikinmäen jätevedenpuhdistamon IO-korttien uusinnan hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Immolantien ja Santerlantien lähiympäristön vesihuoltoverkoston rakentamisen urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - jäteveden sisältämän typpiravinteen biologiseen käsittelyyn tarvittava metanoli tilataan NovoChem Oy:ltä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi