Kehysriihen päätöksillä vahvistettava sukupuolten tasa-arvoa pandemian jälkeisessä uudelleenrakentamisessa

Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry:n kevätkokous vetoaa maan hallitukseen, jotta kehysriihessä tehdyt päätökset vahvistavat sukupuolten tasa-arvon tilaa Suomessa.

Koronaviruksen aiheuttaman pandemiatilanteen vaikutuksia eri sukupuoliin tutkitaan parhaillaan. Tiedämme kuitenkin jo, että kulunut vuosi on vaikuttanut eri tavoin eri sukupuoliin. Erityisen voimakkaasti pandemiaolosuhteet ovat vaikuttaneet naisiin.

Lähisuhdeväkivallan on todettu vuoden aikana lisääntyneen ja yhteydenotot uhrien tukipalveluihin ovat kasvaneet. Lähisuhdeväkivaltaa kokeneet ovat useimmin naisia. Koimme tärkeänä, että valtioneuvosto määritteli Nollalinjan ja turvakodit yhteiskunnan toiminnan kannalta kriittisiksi aloiksi pandemiatilanteen alkaessa.

”Kehysriihessä on tärkeää tehdä päätöksiä, joilla turvataan edelleen näiden yhteiskunnan kannalta kriittisten alojen toimintaedellytyksiä ja riittävä rahoitus palveluiden jatkuvuuden varmistamiseksi”, sanoo Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKISin puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén.

Naisenemmistöisten alojen, esimerkiksi hoiva-alojen, kaupan alan ja opetusalan työntekijät ovat asettaneet itsensä alttiiksi koronavirustartunnalle ja tehneet poikkeusoloissa töitä jaksamisen äärirajoilla todellisissa ääriolosuhteissa.

”Sukupuolten tasa-arvon tulee olla koronapandemian jälkeisen uudelleenrakentamisen keskiössä ja on varmistettava, että naisenemmistöisten alojen työolosuhteita vahvistetaan ja kriisin vaikutuksia esimerkiksi mielen hyvinvointiin huomioidaan”, Sirén jatkaa.

Sen lisäksi että kehysriihessä tehdään päätöksiä eri alojen työolojen parantamiseksi ja palveluiden jatkuvuuden varmistamiseksi, on myös naisjärjestöjen rahoitus (perustuen lakiin naisjärjestöjen valtionavusta 663/2007, momentti 29.10.51) turvattava nykyisellä tasollaan, jotta naisjärjestöt voivat keskittyä pitkäjänteiseen tasa-arvotyöhön.

Tarvitsemme häshtägien lisäksi konkreettisia toimia turvallisiin katuihin ja koteihin26.3.2021 15:01:49 EET | Tiedote

Viimeisen viikon aikana sosiaalisessa mediassa on noussut esiin maailmanlaajuisesti tilanteita, joissa naiset ovat joutuneet ennakoimaan kotiinpaluunsa illanistujaisista, treffeiltä tai työpaikalta, jotta välttyisivät ahdistelulta, väkivallalta ja häirinnältä. Ilmiö on nähtävillä myös Suomessa, joka on edelleen naisille yksi väkivaltaisimmista maista Euroopassa. Pelkät keskustelut, somekampanjat ja tietoisuuden lisääminen eivät riitä. Siksi Naisjärjestöt Yhteistyössä NYTKIS ry vaatii konkreettisia toimia. Jokaisen tulee voida kävellä rauhassa kotiinsa ilman pelkoa. ”Kaupunkiympäristön on oltava turvallinen meille kaikille ja siksi kaupunkisuunnitteluun on tärkeää osallistaa monenlaisia ihmisiä. Turvallisuutta voidaan edistää esimerkiksi valaistusta lisäämällä. Lisäksi seksuaalirikoslainsäädännön ja rikoslainsäädännön uudistushankkeita tulee vauhdittaa ja uhrin asemaa vahvistaa.” sanoo NYTKIS ry:n puheenjohtaja Saara-Sofia Sirén. ”On aika siirtyä häshtägien herättämästä keskustelusta ko