Keinovalo ja yötähtäimet taas käytettävissä valkohäntäpeuran metsästykseen tihentymäalueilla Lounais-Suomessa

Metsästäjäliitto on saanut 27.6.2022 Suomen riistakeskukselta uuden poikkeusluvan keinovalon ja aseeseen kiinnitettävien yötähtäinlaitteiden käyttöön valkohäntäpeuran metsästyksessä peuran tihentymäalueelle. Lupa on myönnetty yhdeksi vuodeksi ja kattaa valkohäntäpeuran tihentymäalueet Lounais-Suomen suunnalla samalla laajuudella kuin vuosi sitten.

Edellisellä jahtikaudella poikkeuslupaa hyödynsi runsaat 300 seuraa ja seuruetta, ja lähes kaikki olivat kiinnostuneita jatkamaan kokeilussa, jos uusi poikkeuslupa myönnetään.

Uusi poikkeuslupa on voimassa 1.9.2022–15.2.2023 Helsinki-Tampere-Pori -alueen lounaispuolella poikkeusluvassa mainittujen riistanhoitoyhdistysten alueilla (yhdistysten nimet löytyvät liitteistä). Näiden riistanhoitoyhdistysten alueilla valkohäntäpeuran pyyntilupaa hakeneen seuran tai seurueen koko metsästysalue on käytettävissä riistanhoitoyhdistysten rajoista riippumatta. Poikkeusluvan piirin voivat Metsästäjäliiton kautta hakeutua niin liiton jäsenseurat kuin liittoon kuulumattomat seurat ja seurueet.

Poikkeuslupamenettely ei jatkune tämän kauden jälkeen
Tutkimusperusteisuudesta johtuen poikkeuslupamenettely ei jatkune useita vuosia, joten ensi kausi jäänee tämän lupamenettelyn viimeiseksi. Metsästäjäliitto ei normaalitilanteessa kannata näiden muutoin laissa kiellettyjen tekniikoiden käyttöä. Poikkeuslupaa haettiin, jotta voidaan verrata edelliseen jahtikauteen nähden, miten tekniikoita osataan ja voidaan hyödyntää, mikäli lumiolosuhteet ovat erilaiset kuin edellisellä jahtikaudella.

Metsästäjäliitto on kannustanut runsaiden pyyntilupamäärien hakemiseen peurakannan tihentymäalueilla. Vaikka valkohäntäpeura on arvokas ja hieno riistaeläin, tihentymäalueilla peurakantaa on leikattava maa- ja metsätalouden vahinkojen ja tieliikenteen onnettomuuksien vuoksi. Peurakannan paikalliset tiheystavoitteet on määritelty alueellisissa riistaneuvostoissa.

Riistakeskuksen päätös (27.6.2022) löytyy verkkosivuiltamme.

Ampuma-aseonnettomuus hirvenjuoksun SM-kilpailun yhteydessä Lumijoella5.8.2022 22:31:45 EEST | Tiedote

Lumijoella Suomen Metsästäjäliiton hirvenjuoksun SM-kilpailujen yhteydessä, varsinaisen kilpailun ulkopuolella, tapahtui ampuma-aseonnettomuus perjantaina 5. elokuuta 2022. Ase laukesi vahingossa ja yksi henkilö loukkaantui. Hän on sairaalahoidossa. Viranomaiset vastaavat tapahtuneen onnettomuuden jatkotutkimuksista. Lisätietoja: toiminnanjohtaja Jaakko Silpola, puh. 050 406 4836, jaakko.silpola@metsastajaliitto.fi

Valkohäntäpeuran metsästyksessä mahdollisuus käyttää keinovaloa ja yötähtäimiä poikkeusluvalla Lounais-Suomessa3.8.2022 14:16:49 EEST | Tiedote

Metsästäjäliitto on saanut Suomen riistakeskukselta poikkeusluvan keinovalon ja aseeseen kiinnitettävien yötähtäinlaitteiden käyttöön valkohäntäpeuran metsästyksessä myös tänä vuonna. Lupa on myönnetty metsästyskaudelle 2022−2023 ja se kattaa valkohäntäpeuran tihentymäalueet Lounais-Suomen suunnalla. Lupaa ei voi käyttää ilman, että poikkeusluvan piiriin on hakeuduttu Metsästäjäliiton kautta.