Kemianteollisuus ja TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto neuvottelutulokseen

Kemianteollisuus ja TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ovat 30.10.2017 saavuttaneet neuvottelutulokset peruskemian-, muovi- ja tuoteteollisuuden sekä öljy-, maakaasu-ja petrokemian teollisuuden työntekijöiden työehtosopimuksista. Sopimuksien voimaantulo edellyttää liittojen hallintojen hyväksyntää.

Neuvottelutulos on tehty ajanjaksolle 1.12.2017−31.10.2020, ja se sisältää sekä tekstimuutoksia että palkkaratkaisun kahdelle vuodelle. Sopimuksen viimeiset 11 kuukautta ovat irtisanottavissa, jos osapuolet eivät syyskuussa 2019 pääse sopimuksen viimeisen 11 kuukauden toteuttamisesta.

Palkkaratkaisu pitää sisällään paikallisesti sopimalla toteutettavat 1,6 % palkankorotukset sekä vuosille 2018 että 2019. Mikäli paikallista ratkaisua ei synny, palkkoja korotetaan kahden ensimmäisen sopimusvuoden aikana yhteensä 3,2 prosenttia liittojen sopimalla tavalla.

Ensimmäisen kerran palkkoja korotetaan 1.2.2018 ja toisen kerran 1.2.2019. Sopimuskauden viimeisen 11 kuukauden kustannusvaikutus neuvotellaan syyskuun 2019 loppuun mennessä. Palkankorotusten toteuttaminen paikallisesti ja niiden jaksotukset tukevat nykyennusteiden mukaan kemianteollisuuden kustannuskilpailukykyä Suomessa.

"Nyt saatu neuvottelutulos on osoitus liittokierroksen toimivuudesta. Pystyimme sovittamaan yhteen paikallisen sopimisen lisäämisen ja työehtosopimuksen kehittämisen sekä kustannuskilpailukyvyn”, sanoo Kemianteollisuus ry:n Työelämäasioista vastaaja johtaja Jyrki Hollmén.

"Neuvottelutuloksessa myönteistä on se, että palkkoja korotetaan ostovoimaa turvaavalla tavalla ja tekstikysymyksiin tulee joitain parannuksia", sanoo TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ry:n puheenjohtaja Heli Puura.

Kemianteollisuuden ja TEAMin nykyiset työehtosopimukset ovat voimassa 30.11.2017 saakka. Nyt saavutettu neuvottelutulos koskee yli 12 000 työntekijää.

Lisätiedot

Kemianteollisuus ry, Jyrki Hollmén, johtaja, Työelämä, jyrki.hollmen@kemianteollisuus.fi, puh. 040 746 3687

TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ry, Toni Laiho, neuvottelupäällikkö, toni.laiho@teamliitto.fi, puh. 050 303 9272.

Vientiteollisuus: Poliittiset lakot pysäyttävät laajasti tuotantoa – tilanne kohtuuton28.9.2018 17:15Tiedote

Kemian-, Metsä- ja Teknologiateollisuus: Poliittiset työtaistelut maan hallitusta vastaan ovat muuttumassa yhä kovemmiksi. SAK:laiset Teollisuusliitto ja Sähköalojen Ammattiliitto sekä STTK:lainen Ammattiliitto Pro ilmoittivat perjantaina lakoista, jotka pysäyttävät tuotannon ja toiminnan erittäin laajasti vientiteollisuuden yrityksissä. Liittojen kattava ylityökielto on vaikeuttanut yritysten toimintaa jo kaksi viikkoa, ja nyt tuotantoa pysäytetään vuorokaudeksi lukuisissa yrityksissä. Tilanne on yrityksille kohtuuton.