Kempower ja Eleport lisäävät sähköautojen latausinfraa Baltiassa asentamalla kolme uutta pikalatausjärjestelmää Latviaan

RIIKA, LATVIA - Kempower on yhdistänyt voimansa Eleportin, johtavan eurooppalaisen sähköautojen latauspalvelujen tarjoajan kanssa asentaakseen kolme uutta DC-pikalatausjärjestelmää Latvian Dreiliniin, Bergiin ja Siguldaan. Nämä jo yleisölle avoinna olevat kohteet ovat lisänneet pikalatauksen saatavuutta Latviassa laajentamalla maan pikalatausinfraa yhteensä 14 uudella pikalatauspisteellä.
  • Kempower ja Eleport lisäävät sähköautojen latausinfraa Baltiassa asentamalla kolme uutta pikalatausjärjestelmää Dreiliniin, Bergiin ja Siguldaan Latviassa.

• Pikalatauspisteiden tehoalueet ovat 50–200 kW.

• Hanke on merkittävä askel Latvian siirtymisessä sähköautoiluun, sillä se lisää pikalatauksen saatavuutta maassa.

Latvian on vähennettävä dramaattisesti liikenteen päästöjä, jotta se voi saavuttaa Euroopan unionin tavoitteen ilmastoneutraaliudesta vuoteen 2050 mennessä. Vuonna 2017 Latvian liikennesektori vastasi maan toiseksi suurimmasta osuudesta energian loppukulutuksesta (29 %). Lisäksi 94 prosenttia näistä liikenteeseen liittyvistä päästöistä oli peräisin tieliikenteestä.

Auttaakseen vähentämään tieliikenteen päästöjä Kempower ja Eleport ovat tehneet yhteistyötä lisätäkseen sähköajoneuvojen pikalatauksen saatavuutta Latviassa. Kolme uutta DC-pikalatausjärjestelmää ovat lisänneet merkittävästi sähköautojen latausmahdollisuuksia esikaupunkialueilla. Jokaisessa latauslaitteessa on kaksi pistoketta, joten alueella on yhteensä 14 uutta latauspistettä.

Kempower on toimittanut Eleportille eri tehoalueilla varustettuja pikalatureita, jotta ne palvelisivat parhaiten kaikkien sähköautoilijoiden tarpeita Dreilinissä, Bergissä ja Siguldassa. Latauspisteiden tehot vaihtelevat 50 kW:sta ultranopeaan 200 kW:iin. Latausjärjestelmät löytyvät Saga-ostoskeskuksesta Dreilinissä, Sky-supermarketista Bergin kaupunginosassa sekä Sokolade-ostoskeskuksesta Siguldassa.

Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki kommentoi hanketta seuraavasti:

"Kempowerin visiona on luoda maailman halutuimpia sähköautojen latausratkaisuja kaikille, kaikkialla. Olemme aiemmin tehneet yhteistyötä Eleportin kanssa Virossa, ja olen ylpeä siitä, että voimme jatkaa yhteistyötä liikenteen sähköistämiseksi nyt myös Latviassa. Olemme innoissamme voidessamme tuoda luotettavan ja huippuluokan latauskokemuksen Latvian nykyisille ja tuleville sähköautoilijoille."

Kārlis Mendziņš, Eleport Latvian johtaja, lisäsi:

"Tehtävämme on varmistaa mahdollisimman mukava siirtyminen sähköiseen liikenteeseen, minkä vuoksi haluamme ottaa käyttöön kätevimmät, nykyaikaisimmat ja innovatiivisimmat latausratkaisut latvialaisille sähköautoilijoille. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi teemme yhteistyötä Kempowerin kanssa, jonka järjestelmät ovat jo saaneet positiivista palautetta asiakkailtamme Virossa. Uusilla latauspisteillämme sähköautoilijat voivat luottaa kätevään latausprosessiin, nopeaan maksuun ja siihen, että lataus riittää koko päiväksi."

Kempower, media:

Suunnittelemme ja valmistamme luotettavia ja käyttäjäystävällisiä DC-pikalatausratkaisuja sähköajoneuvoille. Visiomme on luoda maailman halutuimpia latausratkaisuja kaikille, kaikkialla. Tuotekehityksemme ja tuotantomme sijaitsevat Suomessa ja suurin osa materiaaleista ja komponenteista hankitaan paikallisesti. Keskitymme kaikkiin sähköisen liikkumisen alueisiin sähköautoista rekkoihin ja busseihin, sekä työkoneisiin ja merenkulkuun. Kempowerin modulaarinen ja skaalautuva latausjärjestelmä ja maailmanluokan ohjelmisto on suunniteltu sähköautoilijoiden toimesta sähköautoilijoita varten. Näin mahdollistamme parhaan käyttökokemuksen asiakkaillemme kaikkialla maailmassa. Kempower on listattu Nasdaq First North Growth Market Finland – markkinapaikalla. www.kempower.com

Eleport lyhyesti:

Eleport on Baltian ja Puolan nykyaikaisin sähköautojen latausverkosto, joka kattaa yli 150 latausasemaa. Eleportin tarjoamat laitteet mahdollistavat latauskapasiteetin tasapainottamisen liittymäkohtaisesti, mikä estää sähkölinjan ylikuormittumisen. Liikennesektorin sähköistämisen jatkamiseksi Eleport on allekirjoittanut yhteistyösopimuksen Euroopan johtavan liikennealustan Boltin kanssa latausverkon rakentamisesta, joka edistää yhteiskyytipalvelujen sähköistämistä, ja se on saanut pohjoiseurooppalaiselta vihreän energian yhtiöltä Branchilta sijoituksia jatkaakseen kehitystä Keski- ja Itä-Euroopan markkinoilla. www.eleport.ee