”Kenties Suomen suurin taideteos” – Jani Leinosen biojäteteos HSY:n jäteautojen kylkiin

HSY uudistaa jäteautojensa ilmeen. Jani Leinosen suunnittelemat LOVE-jäteautot muistuttavat jätteiden lajittelun tärkeydestä. Teoksen materiaali on poisheitettyä ruokaa.

Jani Leinosen biojätteestä tekemä LOVE-teos tulee HSY:n jäteautojen kylkiin.
Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY uudistaa jäteautojensa ilmeen. Autojen kylkiin tulee varta vasten tarkoitukseen tilattuja taideteoksia. Ensimmäinen työ tilattiin taiteilija Jani Leinoselta. Hänen LOVE-teoksensa materiaali on poisheitettyä ruokaa.

”Biojäteastiassamme kohtaa koko globaali maailma. On ananaksia Costa Ricasta, kahvia Etiopiasta, riisiä Espanjasta, korianteria Thaimaasta. Suomalaisessa biojäteastiassa uutta energiaa tuottavat rauhassa niin eripuraisten naapureiden kuin konfliktialueidenkin ruokatuotteet – suomalaiset ruispalat ja ruotsalainen näkkileipä, israelilaiset appelsiinit ja palestiinalaiset oliivit", taiteilija Jani Leinonen sanoo.

”Teoksella haluamme kiinnittää ihmisten huomion ruokahävikkiin. Saada ihmiset rakastamaan ruokaa eikä heittämään syömäkelpoista pois. Tällä on suuri merkitys paitsi ilmastolle niin myös jokaisen kukkarolle”, HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen toteaa.

Kodeissa syntyy biojätettä ruoan poisheittämisen lisäksi muun muassa ruoanvalmistuksesta ja hedelmistä.

”Biojätteiden lajittelu erikseen muusta jätteestä on tärkeää, sillä vain siten niiden sisältämät ravinteet saadaan talteen. Teemme biojätteestä biokaasua, josta tuotamme sähköä ja lämpöä, sekä kompostia, jota käytämme mullan raaka-aineena viherrakentamiseen. Harmillista on, että kolmasosa kotien sekajätepussin sisällöstä on yhä biojätettä”, Tukiainen jatkaa.

Yli sadan auton taideteos tulee kotiovelle

HSY:n jäteautojen näkyvyyttä hyödynnetään nyt ensimmäistä kertaa viestinnässä.

Autot liikkuvat pääkaupunkiseudulla ja Kirkkonummella, ja niitä tulee vuosien varrella taidekyljellä ajoon 120-150 kappaletta. Yhdessä autossa on taidekylkeä noin 10 neliötä, joten taideteosten pinta-ala on reilu tuhat neliömetriä. ”Se on kenties Suomen suurin taideteos, ainakin liikkuva sellainen”, Leinonen mainitsee.

”Haluamme tuoda taidetta ja viestiä jätteiden lajittelun tärkeydestä jokaisen ihmisen ulottuville, kotiportille”, HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen sanoo.

Leinosen LOVE ei jää ainoaksi taidekyljeksi, vaan HSY aikoo tehdä niitä kokonaisen sarjan.

”Tänä vuonna valmistuu vielä monilokeroauton taideteos ja ehkä loppuvuodesta joku uusi jätelajiteos. Seuraavina vuosina teemme niitä lisää. Uusi taidejäteauto voi kerätä esimerkiksi muovipakkauksia, vaikka taidekyljessä onkin kuva biojätteestä. Näin autot ovat koko ajan tehokkaassa käytössä”, Rusanen jatkaa.

Taideteoksen raaka-aine saatiin hävikkiruokaa valmistavasta Ravintola Loopista, joka tekee kauppiailta ja tuottajilta kerätyistä raaka-aineista kasvisruokaa. Teoksessa käytetty ruoka oli syömäkelvotonta, ja se jatkoi matkaa teoksen valmistumisen jälkeen HSY:n ekoteollisuuskeskukseen Ämmässuolle, missä siitä saatiin biokaasua ja multaa.

Lisätiedot:
HSY:n käyttöpäällikkö Johanna Rusanen, puh. 0400 877 254, johanna.rusanen(at)hsy.fi
HSY:n ympäristöasiantuntija Hanna Tukiainen, puh 045 139 4035, hanna.tukiainen(at)hsy.fi
Jani Leinonen haastattelupyynnöt Santtu Parkkonen, puh. 0400 911130, santtu@mellakkahelsinki.fi

FAKTA RUOKAHÄVIKKI:
  • Pääkaupunkiseudulla kodeissa heitetään hyvää syömäkelpoista ruokaa roskiin keskimäärin noin 23 kg/henkilö/vuosi.
  • Suomessa kodeissa heitetään vuosittain ruokaa roskiin 120–160 miljoonaa kiloa, eli noin 7800 rekka-autollista ruokaa.
  • Luonnonvarakeskuksen tutkimusten perusteella pelkästään kotona syntyvä hävikki verottaa jokaisen suomalaisen lompakkoa noin 125 eurolla vuodessa. Keskiverto nelihenkisen perheen ruokahävikki verottaa lompakkoa vuodessa noin 500 eurolla.
  • Suomessa noin kolmasosa kulutuksen kaikista ympäristövaikutuksista aiheutuu ruoasta. Kuluttamamme ruoan ilmastovaikutukset ovat keskimäärin samaa suuruusluokkaa kuin asumisemme ja liikkumisemme vaikutukset.
Näin syntyi Jani Leinosen biojäteteos HSY:n jäteautojen kylkiin

Jani Leinosen biojätteestä tekemä LOVE-teos tulee HSY:n jäteautojen kylkiin.

HSY:n hallituksen päätökset 24.5.201924.5.2019 10:57:13 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa esittää Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman yhtymäkokoukselle sekä uudistaa Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka tilataan Rakennusliike Karjaluoto Oy:ltä - betoniputkista ja betonisista kaivonkansista kolme neljäsosaa tilataan Rudus Oy:ltä ja yksi neljäsosa Ruskon Betoni Oy:ltä - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsijaksi valittiin GRK Infra Oy - Jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen tilataan Uponor Infra Oy:ltä ja Onninen Oy:ltä. Hallitus sai tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY t

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 24.5.201922.5.2019 07:34:48 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 24.5.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Raide-Jokerin vesihuoltojärjestelyiden hankesuunnitelman esittämisestä yhtymäkokoukselle sekä Fortumin ja HSY:n sopimuskokonaisuuden uudistamisesta. Sopimuskokonaisuus sisältää meripurkutunnelin ja puhdistetun jäteveden lämpöenergian hyödyntämisen järjestelyt. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen allashallin saneerauksen rakennusurakka - betoniputket ja betoniset kaivonkannet ajalle 6/2019–5/2021 - Haaganpuron hulevesiviemärin saneerausurakoitsija - jätevesiviemäröinnin tarvikkeet viemäritunneliin Lauttasaareen. Hallitus saa tiedoksi osavuoksikatsauksen tammi-huhtikuulta 2019, pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuodelta 2018 ja ilmastonmuutokseen sopeutumisen strategian seurannan vuodelta 2018. HSY ti