Kerran olin taivaan suolajärvi – liiviläisen nykyrunouden antologia tuo pienilukuisen lähisukukansan taiteen suomalaisten saataville

Olli Heikkonen on poiminut tähän kokoelmaan edustavia paloja nykyisen Latvian alueella asuvan lähisukukansamme liiviläisten runoudesta. Hän on myös itse suomentanut kokoelman runot.
Olli Heikkosen kuva © Ari Haimi

Olli Heikkosen toimittama runoantologia Kerran olin taivaan suolajärvi – liiviläisen nykyrunouden antologia on julkaistu Aviadorin kustantamana.

Suomalaisten lähisukukansoihin kuuluvat liiviläiset asuttivat keskiajalla laajoja alueita Riianlahden ympäristössä. Nykyään liiviläisiä asuu pienenä vähemmistönä Latviassa. Liiviläisten vähälukuisuudesta huolimatta heidän keskuudessaan syntyy edelleen merkittävää runoutta, jonka aarteistosta teoksen toimittanut ja sen runot suomentanut Olli Heikkonen on tehnyt edustavia poimintoja.

Runoilijanäänensä suomalaisten lukijoiden nautittavaksi saavat tässä kirjassa muun muassa Valt Ernšreit, Baiba Damberg ja Ķempi Kārl. Kirja sisältää myös tiiviin katsauksen liiviläisten vaiheisiin ja heidän kulttuuriinsa.

Olli Heikkonen (s. 1965 Kontiolahdella) on Helsingissä asuva runouden ammattilainen, jonka esikoiskokoelma Jakutian aurinko voitti Helsingin Sanomien esikoiskirjapalkinnon vuonna 2000. Vuonna 2017 hänelle myönnettiin arvostettu Einari Vuorela -palkinto teoksesta Teoria kaikkein pienimmistä. Hän on koko kirjailijauransa aikana ollut kiinnostunut Suomen sukuisten kansojen kirjallisuudesta ja muusta kulttuurista.

HEIKKONEN, OLLI (toim.) : Kerran olin taivaan suolajärvi – liiviläisen nykyrunouden antologia
80 sivua
Sidottu, kovakantinen
ISBN 9789523811102
Ilmestymisaika: Heinäkuu 2022

Arvostelukappaleet, pressikuvat ja haastattelupyynnöt

Haastattelupyynnöt ja tiedustelut pressikuvista voi esittää Aviadorin tiedottaja Miksu Väkiparralle. Lähetämme pyynnöstä myös arvostelukappaleen teoksesta joko painettuna tai sähköpostitse.

Olli Heikkosen kuva © Ari Haimi
Olli Heikkonen © Ari Haimi

Pienen herrasmiehen kirja – Virve Obolgogianin kasvatusopas tarjoaa vinkkejä arjen tilanteisiin26.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Virve Obolgogianin tietokirja Pienen herrasmiehen kirja on julkaistu Aviadorin kustantamana. Aina ei ole niin helppoa olla herrasmies – ei iso eikä pieni. Mutta jos kuitenkin jaksat yrittää, saat varmasti siitä kiitosta. Millainen on Pieni herrasmies ja miten hän käyttäytyy? Tämä kirja vastaa näihin ja moniin muihin Pientä herrasmiestä ja hänen kasvattajiaan askarruttaviin ajankohtaisiin kysymyksiin. Pieni herrasmies osaa pukeutua ja ruokailla oikein, hän on huomaavainen ja vastuuntuntoinen, huolehtii muista ja itsestään eikä koskaan lakkaa oppimasta uutta. Virve Obolgogiani on helsinkiläinen vapaa toimittaja ja yritysvalmentaja. Toimiessaan vaativissa kansainvälisissä tehtävissä hän näki monenlaisia toiminta- ja käytöstapoja. Siitä pohjasta ja omista kokemuksistaan pienten poikien kasvattajana alkoi syntyä ajatuksia pienestä herrasmiehestä. OBOLGOGIANI, VIRVE : Pienen herrasmiehen kirja 66 sivua Nidottu, pehmeäkantinen ISBN 9789523812574 Ilmestymisaika: Huhtikuu 2023 Arvostelukappalee