Kesä hiljentää Alkon pääkaupunkiseudun myymälöiden asiakasmääriä

Pääkaupunkiseutu hiljenee kesällä, kun useissa muissa maakunnissa mökkeilijät ja kesävieraat lisäävät merkittävästikin maakuntien Alkojen asiakasmääriä.
Pääkaupunkiseudun* Alkon myymälöiden litramyynnin arvioidaan laskevan kesällä** 4 prosenttia ja asiakasmäärien 5 prosenttia. Valtakunnallisesti Alkon litramyynti kasvaa kesäkuukausina 14 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla myynnissä korostuu erityisesti roseeviinit (+190 %), longdrinkit (+30 %) ja siiderit (+18 %). Kesään haetaan juomilta raikkautta ja keveyttä, joka näkyy punaviinien myynnin laskuna (-28 %).
Kotimaiset matkailijat piristävät Helsingin keskustan Alkojen asiakasmääriä
Moni Helsingin ydinkeskustan liikkeistä on lopettanut tai harkinnut lopettamista, kun korona ja etätyöt ovat vähentäneet asiakasmääriä.
”Me Alkossa uskomme alueen tulevaisuuteen ja haluamme olla mukana kehittämässä myös Helsingin keskustan elinvoimaisuutta. Tänä kesänä odotamme erityisesti kotimaisten matkailijoiden löytävän alueen palvelut sekä tapahtumat. Sama ilmiö näkyi pienessä mittakaavassa jo viime kesänä ja tälle odotamme nyt jatkoa”, kertoo palvelujohtaja Tatu Vanninen.
”Koronarajoituksia pikkuhiljaa höllennetään ja kesä tuo parhaat puolet pääkaupungistamme esiin. Helsingin keskustassa erityisesti Vanhan Kauppahallin ja Espan myymälät viehättävät kesävieraita ja niiden asiakasmäärät kasvavat verrattuna pääkaupunkiseudun muihin myymälöihin.”
Palvelua ihan jokaiseen makuun
Alkolainen asiantuntemus on maailmanluokan asiakaspalvelua ja syvällistä tuoteosaamista. Alkon myyjät auttavat asiakkaita löytämään toimivimmat makuparit, haettiinpa parasta kumppania uusille perunoille tai piknik-eväille.
Valikoimamestari Katja Sipi Helsingistä kertoo, että kesällä haetaan seuraa erityisesti hampurilaisille.
”Katuruokabuumi on nostanut burgerikulttuurin salonkikelpoiseksi. Hyvää burgeria arvostetaan ja raaka-aineisiin halutaan satsata, jolloin myös juomalta halutaan enemmän.”
Sipin mukaan hyvä yleispätevä olut burgerille kuin burgerille on pale ale. Tässä oluttyypissä maltaisuus ja humala ovat hyvässä tasapainossa. Hyviä aleja löytyy myös alkoholittomista oluista.
"Klassinen naudanlihajuustoburger ja yhdysvaltalainen Zinfandel tai Australian Shiraz ovat makuparit vailla vertaa. Oma suosikkini on Zinfandel, joissa on yleensä täyteläinen rakenne, makeaa mansikkaan ja mausteisiin viittaavaa hedelmäisyyttä ja usein myös pientä jäännössokeria, joka komppaa hienosti rasvaa ja suolaa."
"Kanahampurilaiselle täsmävalinta on oma kesälempparini punaviineissä, Pinot Noir. Hennosti viilennettynä tämä kepeä, raikashappoinen rypäle tuottaa huikeita gastronomisia viinejä, joissa eivät tanniinit yleensä jyllää."
Provencen rosee on mukavan monikäyttöinen viini varsinkin silloin, kun jokainen valitsee sämpylän väliin omat täytteensä ja lisukkeensa. Tyylikkäät etelä-ranskalaiset tai keski-eurooppalaiset roseet raikastavat suutuntumaa ja pysyvät hapokkaidenkin elementtien, kuten tomaatin, matkassa. Puolikuiva viini toimii usein rasvan kanssa paremmin kuin täysin rutikuiva, tasapainottaen myös suolaisuutta vaikkapa halloumiburgerissa.
Lohiburgerille paras kaveri löytyy raikkaista, kepeistä pilseistä ja lagereista. Näiden oluiden kanssa myös herkemmät aromit ruuassa pääsevät oikeuksiinsa. Hapokkuus myös raikastaa lohen rasvaisuutta.
*Pääkaupunkiseudun kunnat ovat Espoo, Helsinki, Vantaa ja Kauniainen
**Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä,- heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita. Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.
Yhteyshenkilöt
Palvelujohtaja Tatu Vanninen, p. 040 838 9694, tatu.vanninen@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimus: Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle30.10.2025 14:10:52 EET | Tiedote
Alkon asiakaskokemus sijoittui toiselle sijalle 30.10. julkistetussa Asiakkuusindeksi 2025 -tutkimuksessa.
Kuhmoisten Alkolle uusi ilme30.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Kuhmoisten Alko remontoidaan uuteen ilmeeseen. Myymälä on suljettuna 17.11.–4.12. ja avautuu uudistettuna 5.12. Myymälässä valmistaudutaan joulusesonkiin: glögit ja jouluoluet ovat saapuneet hyllyille.
Alkon syyskuun myyntitiedote – panimotuotteiden myynnissä kasvua reilut 24 prosenttia8.10.2025 07:33:00 EEST | Tiedote
Syyskuun litramyynti laski 2,2 prosenttia verrattuna viime vuoden syyskuuhun. Glögien ja alkoholittomien suosio pitää pintansa. Pinot noir ja erikoiserien Beaujolais’n kyläviinit maistuvat syksyn sienisadon kanssa. Viinimatka Ranskan Provenceen alkaen 12 euroa.
Alkon glögit myyntiin syyskuussa: glögiä kaikille makumieltymyksille klassikoista fantasiaglögeihin25.9.2025 10:09:39 EEST | Tiedote
Alkoissa glögikausi alkaa 25. syyskuuta, kun runsas, lähes 30 erilaisen glögin valikoima saapuu myymälöihin. Valikoimassa on tänä vuonna niin rakastettuja klassikoita kuin uusia, rohkeita makuyhdistelmiä.
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

