Kesä hiljentää Alkon pääkaupunkiseudun myymälöiden asiakasmääriä

Pääkaupunkiseutu hiljenee kesällä, kun useissa muissa maakunnissa mökkeilijät ja kesävieraat lisäävät merkittävästikin maakuntien Alkojen asiakasmääriä.
Pääkaupunkiseudun* Alkon myymälöiden litramyynnin arvioidaan laskevan kesällä** 4 prosenttia ja asiakasmäärien 5 prosenttia. Valtakunnallisesti Alkon litramyynti kasvaa kesäkuukausina 14 prosenttia. Pääkaupunkiseudulla myynnissä korostuu erityisesti roseeviinit (+190 %), longdrinkit (+30 %) ja siiderit (+18 %). Kesään haetaan juomilta raikkautta ja keveyttä, joka näkyy punaviinien myynnin laskuna (-28 %).
Kotimaiset matkailijat piristävät Helsingin keskustan Alkojen asiakasmääriä
Moni Helsingin ydinkeskustan liikkeistä on lopettanut tai harkinnut lopettamista, kun korona ja etätyöt ovat vähentäneet asiakasmääriä.
”Me Alkossa uskomme alueen tulevaisuuteen ja haluamme olla mukana kehittämässä myös Helsingin keskustan elinvoimaisuutta. Tänä kesänä odotamme erityisesti kotimaisten matkailijoiden löytävän alueen palvelut sekä tapahtumat. Sama ilmiö näkyi pienessä mittakaavassa jo viime kesänä ja tälle odotamme nyt jatkoa”, kertoo palvelujohtaja Tatu Vanninen.
”Koronarajoituksia pikkuhiljaa höllennetään ja kesä tuo parhaat puolet pääkaupungistamme esiin. Helsingin keskustassa erityisesti Vanhan Kauppahallin ja Espan myymälät viehättävät kesävieraita ja niiden asiakasmäärät kasvavat verrattuna pääkaupunkiseudun muihin myymälöihin.”
Palvelua ihan jokaiseen makuun
Alkolainen asiantuntemus on maailmanluokan asiakaspalvelua ja syvällistä tuoteosaamista. Alkon myyjät auttavat asiakkaita löytämään toimivimmat makuparit, haettiinpa parasta kumppania uusille perunoille tai piknik-eväille.
Valikoimamestari Katja Sipi Helsingistä kertoo, että kesällä haetaan seuraa erityisesti hampurilaisille.
”Katuruokabuumi on nostanut burgerikulttuurin salonkikelpoiseksi. Hyvää burgeria arvostetaan ja raaka-aineisiin halutaan satsata, jolloin myös juomalta halutaan enemmän.”
Sipin mukaan hyvä yleispätevä olut burgerille kuin burgerille on pale ale. Tässä oluttyypissä maltaisuus ja humala ovat hyvässä tasapainossa. Hyviä aleja löytyy myös alkoholittomista oluista.
"Klassinen naudanlihajuustoburger ja yhdysvaltalainen Zinfandel tai Australian Shiraz ovat makuparit vailla vertaa. Oma suosikkini on Zinfandel, joissa on yleensä täyteläinen rakenne, makeaa mansikkaan ja mausteisiin viittaavaa hedelmäisyyttä ja usein myös pientä jäännössokeria, joka komppaa hienosti rasvaa ja suolaa."
"Kanahampurilaiselle täsmävalinta on oma kesälempparini punaviineissä, Pinot Noir. Hennosti viilennettynä tämä kepeä, raikashappoinen rypäle tuottaa huikeita gastronomisia viinejä, joissa eivät tanniinit yleensä jyllää."
Provencen rosee on mukavan monikäyttöinen viini varsinkin silloin, kun jokainen valitsee sämpylän väliin omat täytteensä ja lisukkeensa. Tyylikkäät etelä-ranskalaiset tai keski-eurooppalaiset roseet raikastavat suutuntumaa ja pysyvät hapokkaidenkin elementtien, kuten tomaatin, matkassa. Puolikuiva viini toimii usein rasvan kanssa paremmin kuin täysin rutikuiva, tasapainottaen myös suolaisuutta vaikkapa halloumiburgerissa.
Lohiburgerille paras kaveri löytyy raikkaista, kepeistä pilseistä ja lagereista. Näiden oluiden kanssa myös herkemmät aromit ruuassa pääsevät oikeuksiinsa. Hapokkuus myös raikastaa lohen rasvaisuutta.
*Pääkaupunkiseudun kunnat ovat Espoo, Helsinki, Vantaa ja Kauniainen
**Myynnin vertailukohtana käytetty vuoden 2019 lukuja kuukausimyyntien keskiarvosta. Kesäkuukausiksi luetaan kesä,- heinä- ja elokuu, tämän vuoden osalta luvut ovat ennusteita. Luvuissa kesäkuukausien vertailu on tehty yhdeksään muuhun kuukauteen.
Yhteyshenkilöt
Palvelujohtaja Tatu Vanninen, p. 040 838 9694, tatu.vanninen@alko.fi
Alkon mediapuhelin 020 711 5123 (arkisin klo 8–16), viestinta@alko.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Alko haluaa tarjota asiakkailleen maailmanluokan palvelua. Monipuolinen ja uudistuva noin 11 000 tuotteen valikoima mahdollistaa nojatuolimatkat ympäri maailmaa asiakkaan omassa olohuoneessa. Asiakkaitamme palvelee monikanavainen palveluverkosto: 366 myymälää, yli 130 noutopistettä, verkkokauppa ja mobiilisovellus. Vuonna 2020 Alkon liikevaihto oli 1,3 miljardia euroa ja asiakaskäyntejä reilut 57 miljoonaa.
Vastuullisuus on meille sydämen asia. Arjessamme se tarkoittaa muun muassa tinkimätöntä myynninvalvontaa, hankinnan läpinäkyvyyden kehittämistä, pakkausmateriaalien kierrätystä, tuoteturvallisuutta sekä hyvinvointia edistäviä hankkeita.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Alko Oy
Jyväskylän Sokkarin Alkolle uusi ilme16.9.2025 07:20:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän keskustan Sokkarin Alko saa lokakuussa uuden ilmeen. Myymälän laaja valikoima ja kuukausittain vaihtuvat erikoiserät tekevät myymälästä juomien ystävän aarreaitan. Sokkarin myymälässä näkyy syksyn tulo Oktoberfest-oluissa ja syyskuussa alkavassa glögikaudessa.
Alkon elokuun myyntitiedote – syksyn sävyt näkyvät asiakkaan ostoskorissa10.9.2025 07:31:00 EEST | Tiedote
Elokuun vertailukelpoinen litramyynti laski neljä prosenttia verrattuna viime vuoden elokuuhun. Syksyn sadonkorjuuaika houkuttaa asiakkaita valitsemaan täyteläisimpiä punaviinejä ja juhlistamaan Oktoberfestiä.
Joka kuudes jatkaa alkoholin käyttöä raskausaikana. FASD-päivänä 9.9. alkoholinmyynti aloitetaan 9 minuuttia myöhemmin.8.9.2025 07:10:00 EEST | Tiedote
Suomessa syntyy vuosittain satoja tai jopa tuhansia lapsia, joilla on alkoholivaurio. Syntyvän lapsen kannalta turvallisin vaihtoehto on jättää alkoholi kokonaan, sillä raskauden aikaiselle alkoholin käytölle ei ole turvarajaa. Tärkeästä asiasta muistutetaan FASD-päivänä 9.9. Alkoissa, R-kioskeissa sekä S-ryhmän myymälöissä, joissa alkoholinmyynti aloitetaan yhdeksän minuuttia tavallista myöhemmin.
Hangon Alkolle uusi ilme4.9.2025 07:15:00 EEST | Tiedote
Hangon Alko saa syyskuussa uuden ilmeen. Roseeviinipääkaupungiksikin tituleeratussa Hangossa siirrytään syksyn saapuessa täyteläisiin punaviineihin ja maltaisiin Oktoberfest-oluisiin.
Alkon puolivuosikatsaus 1-6/2025: Lakimuutokset vaikuttivat odotetusti myyntiin ja tulokseen. Alkon palvelu ja valikoimat saavat kiitosta28.8.2025 12:25:19 EEST | Tiedote
Tammi-kesäkuu lyhyesti Kesäkuussa 2024 voimaan tullut alkoholilain muutos laajensi entistä vahvempien alkoholijuomien myyntiä päivittäistavarakauppoihin, mikä on vaikuttanut Alkon myyntiin. Myynti tammi–kesäkuussa oli 30,7 (34,8) miljoonaa litraa. Alkoholijuomaverollinen liikevaihto oli 479,3 (536,4) miljoonaa euroa, joka oli 57,0 miljoonaa euroa vähemmän kuin edellisen vuoden vastaavana ajankohtana. Alkoholijuomaveroa valtiolle Alkon myynnin kautta kertyi 248,4 (278,1) miljoonaa euroa. Liikevoitto oli 4,6 (15,8) miljoonaa euroa, ja kauden voitto oli 4,3 (13,1) miljoonaa euroa. Asiakkaat antoivat valikoimatyytyväisyyskyselyssä Alkon valikoimalle historian parhaan arvosanan 8,64 (8,61) (kouluarvosanalla 4–10). Asiakaskokemusindeksi, joka kertoo asiakkaiden kokonaistyytyväisyyden asiointiin niin myymälässä, asiakaspalvelukeskuksessa kuin verkkokaupassa, oli erinomaisella tasolla ollen 4,60 (4,58) (asteikko 1–5). Myymälöissä asiakkaiden iän tarkastamisen mystery shopping -asiointien* tulo
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme