Kesää kohti käännetyillä dekkariuutuuksilla

Kesäloma on monella pian jo ovella, ja mikä olisikaan parempi tapa lomailla ja rentoutua kuin tarttua Otavan kesän ulkomaisiin dekkariuutuuksiin! Otavan kesän suomeksi käännetyistä jännäreistä löytyy monipuolisesti tarjontaa hyvänmielen dekkarista aina henkeäsalpaavaan toimintaan. Uppoudu siis mukaansatempaavien tarinoiden maailmaan ja tee kesästäsi jännityksentäyteinen seikkailu!

Alexander McCall Smith: Ilon ja valon bussiyhtiö

Mma Ramotswe ja Mma Makutsi ratkovat pulman kuin pulman aseinaan huumori, tahdikkuus ja hyvä tahto. Mma Ramotswen aviomies osallistuu suurin odotuksin yrittäjäkurssille, mutta se saakin hänet epäilemään menestystään. Epävarmalla hetkellä hän on altis innostumaan vanhan koulutoverinsa liikeideasta, vaikka sen toteuttamiseksi hänen pitäisi laittaa likoon nykyinen autokorjaamonsa. Mma Ramotswe ja Mma Makutsi ovat huolissaan, ja syystä. Samalla Mma Ramotswea ja hänen Naisten etsivätoimistoaan työllistää kinkkinen kiista vielä elossa olevan herran perinnöstä. Onneksi tiukimmallakin hetkellä voi turvautua perheen ja ystävien apuun - ja kupilliseen kuumaa rooibos-teetä.

Ilmestyy 8.6.

Jørn Lier Horst: Pahan otteessa

Poliisien kohtalokas virhe päästää pahuuden valloilleen koukuttavassa Wisting-dekkarissa. Metsästä löytyy ruumis, jonka vammat viittaavat kammottavalla tavalla sarjamurhaaja Tom Kerriin. Mutta Kerr istuu tuomionsa neljättä vuotta vankilassa eikä voi mitenkään olla vastuussa hirmuteosta. Sen sijaan kaikki viittaisi Kerrin oletettuun rikoskumppaniin, jota ei koskaan saatu kiinni. William Wistingin toimittajatytär Line on mukana dokumentoimassa, kun Kerrin kolmannen uhrin jäännösten olinpaikkaa selvitetään. Wisting itse on vastuussa turvatoimista, mutta rekonstruktio epäonnistuu kohtalokkaasti: Kerr karkaa. Murhaajat ovat nyt vapaina, ja pahuuden ydin uhkaa niellä kaikki pyörteeseensä.

Ilmestyy 15.6.

Michael Ledwidge: Pahan tähtäimessä

Tiukkatahtisessa toimintatrillerissä piinkova sankari saa vastaansa kylmähermoisen tappajan. Salaperäinen tarkka-ampuja teurastaa FBI-agentin ja kaksi paikallista lainvalvojaa kansallispuistossa Wyomingissa. Murhattu agentti sattui olemaan kovapintaisen Michael Gannonin ystävän veli. Entinen erikoisjoukkojen sotilas Gannon lähtee piilopaikastaan Utahin erämaasta kostoretkelle selvittämään murhia. Onko ampumisen takana jälkiään peittelevä sarjamurhaaja... vai jotain vieläkin pahempaa? Hengästyttävät toimintakohtaukset, vauhdikas juoni ja kylmäävä salaliitto tekevät kirjasta täydellistä luettavaa Jack Reacherin faneille.

Ilmestyy 22.6.

Val McDermid: 1979

Uraauurtavan trillerisarjan avaus aikamme arvostetuimpiin kuuluvalta rikoskirjailijalta. Vuosi 1979 ei käynnistynyt Glasgow'ssa hyvin: sähkökatkokset ja poliittinen sekasorto olivat vasta alkua. Toimittaja Allie Burnsille huonot uutiset ovat kuitenkin mahdollisuus löytää elämänsä juttu. Allie on kuitenkin nainen miesten hallitsemassa maailmassa. Murtautuakseen ulos naistoimittajan ahtaasta muotista Allie yhdistää voimansa kollegansa Danny Sullivanin kanssa. Kaksikko pääsee jopa suunnitteilla olevan terrori-iskun jäljille. Mutta sitten tutkivasta journalismista tulee hyytävän henkilökohtaista.1979 aloittaa ylistetyn sarjan, joka seuraa Allie Burnsin vaiheita viidellä eri vuosikymmenellä.

Ilmestyy 22.6.

Arvostelukappaleet, haastattelupyynnöt, lisätiedot: ilmo.muuronen@otava.fi

Otavan uudet lukulähettiläät vievät lukuiloa eteenpäin10.4.2024 13:00:00 EEST | Tiedote

Otava aloittaa huhtikuussa uuden, lukemista ja kirjallisuutta edistävän hankkeen kun kaksi lukulähettilästä ryhtyy viemään lukemisen iloa eteenpäin. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden puolestapuhujana aloittaa kirjastoammattilainen ja lukuaktivisti Henriika Tulivirta ja kauno- ja tietokirjallisuuden lukulähettiläänä kirja-alan vaikuttaja sekä Kirsin Book Club -kirjablogin, lukupiirien ja -podcastin perustaja Kirsi Ranin.