Kesäkuussa nostettiin runsaasti mökkilainoja

Suomalaiset kotitaloudet nostivat kesäkuussa 2021 uusia vapaa-ajanasuntolainoja (mökkilainoja) 151 milj. euron edestä. Yhden kuukauden aikana uusia vapaa-ajanasuntolainoja on nostettu enemmän ainoastaan vuoden 2020 kesäkuussa, jolloin uusia lainanostoja tehtiin 1,9 % enemmän. Kesäkuussa 2021 uusien vapaa-ajanasuntolainojen keskikorko oli 0,93 %.

Uusia vapaa-ajanasuntolainoja on nostettu ennätyksellisen vilkkaasti koko alkuvuoden 2021. Vuoden toisella neljänneksellä vapaa-ajanasuntolainoja nostettiin 20 % enemmän kuin vastaavaan aikaan vuonna 2020. Kokonaisuudessaan vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla uusia vapaa-ajanasuntolainoja nostettiin 600 milj. euron edestä, mikä on jopa 31 % enemmän kuin edellisvuonna vastaavana aikana.

Runsaiden nostomäärien vuoksi vapaa-ajanasuntolainojen kanta kasvoi 4,3 mrd. euroon kesäkuussa 2021 ja kannan vuosikasvuvauhti oli 12,4 %. Vapaa-ajanasuntolainojen osuus kotitalouksien koko lainakannasta on kasvanut hieman vuodentakaisesta ja oli 3,1 % kesäkuussa 2021.

Uusien vapaa-ajanasuntolainojen takaisinmaksuajat ovat pidentyneet vuoden 2014 puolivälistä saakka, ja sama kehitys on jatkunut myös viimeisen vuoden aikana. Kesäkuussa 2021 nostettujen uusien vapaa-ajanasuntolainojen keskimääräinen takaisinmaksuaika oli 18 vuotta ja 8 kuukautta, mikä on 10 kuukautta pidempi kuin vuosi sitten kesäkuussa.

Lainat

Suomalaiset kotitaloudet nostivat kesäkuussa 2021 uusia asuntolainoja 2,2 mrd. euron edestä, mikä oli 358 milj. euroa enemmän kuin vuosi sitten vastaavaan aikaan. Uusista asuntolainoista sijoitusasuntolainoja oli 8,5 %. Asuntolainojen kanta oli kesäkuun 2021 lopussa 104,9 mrd. euroa ja asuntolainakannan vuosikasvu 4,3 %. Sijoitusasuntolainojen osuus asuntolainakannasta oli 7,9 %. Suomalaisten kotitalouksien lainoista oli kesäkuun 2021 lopussa kulutusluottoja 16,6 mrd. euroa ja muita lainoja 17,7 mrd. euroa.

Suomalaiset yritykset nostivat uusia yrityslainoja (pl. tili- ja korttiluotot) kesäkuussa 2,6 mrd. euron edestä. Uusien nostettujen yrityslainojen keskikorko laski toukokuusta ja oli 1,43 %. Suomalaisille yrityksille myönnettyjen lainojen kanta oli kesäkuun lopussa 96,7 mrd. euroa, mistä oli asuntoyhteisöille myönnettyjä lainoja 38,0 mrd. euroa.

Talletukset

Suomalaisten kotitalouksien yhteenlaskettu talletuskanta oli kesäkuun 2021 lopussa 107,8 mrd. euroa ja talletusten keskikorko 0,03 %. Talletuskannasta oli yön yli ‑talletuksia 98,2 mrd. euroa ja määräaikaistalletuksia 2,9 mrd. euroa. Uusia määräaikaisia talletussopimuksia suomalaiset kotitaloudet solmivat kesäkuussa 53,0 milj. euron edestä. Uusien määräaikaistalletusten keskikorko oli kesäkuussa 0,19 %.

Lisätietoja antaa

Antti Hirvonen, puh. 09 183 2121, sähköposti: antti.hirvonen(at)bof.fi.

Seuraava raha- ja pankkitilastotiedote julkaistaan 31.8.2021 klo 10.

Tiedotteen pohjana olevat tilastoluvut ja ‑grafiikka ovat luettavissa myös Suomen Pankin verkkosivuilla osoitteessa https://www.suomenpankki.fi/fi/Tilastot/rahalaitosten-tase-lainat-ja-talletukset-ja-korot/.

Application period for post of Bank of Finland Board member has concluded20.9.2021 14:00:00 EEST | Press release

By 12:00 on Monday 20 September, 2021 – the end of the application period for the post of Member of the Board at the Bank of Finland– one application had been received. The sole applicant was the current Deputy Governor, Marja Nykänen, Master of Laws (trained on the bench). For more information, please contact Antti Lindtman, Chairman of the Parliamentary Supervisory Council (tel. +358 40 577 6255).

Penningpolitiken stöder en hållbar ekonomisk återhämtning och förbättrade inflationsutsikter16.9.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

Den globala ekonomin återhämtar sig från pandemin understödd av en stigande vaccinationstäckning och den ekonomiska politiken. Den branta nedgången övergår i år i en uppgång på 6 %. ”Den ekonomiska tillväxten i euroområdet är nu kraftig, men stöd från den ekonomiska politiken behövs fortfarande. Produktionsflaskhalsar i förening med eventuella nya virusvarianter och en låg vaccinationstäckning i de framväxande länderna kastar en skugga över utsikterna”, säger chefdirektör Olli Rehn. Kraftiga penningpolitiska och offentliga åtgärder har minskat de ekonomiska skadorna på längre sikt. Penningpolitiken har bidragit till fortsatt lätta finansieringsvillkor samtidigt som centralbankernas balansräkningar har vuxit. De lätta finansieringsvillkoren i förening med offentliga stödåtgärder har underlättat tillgången till kredit för företag och hushåll. Ökningen i den offentliga skuldsättningen är därför kraftigare än vid kriser. Inflationen saktade in i början av coronakrisen. Den stigande inflati

Monetary policy supporting sustainable economic recovery and a brighter outlook for inflation16.9.2021 11:00:00 EEST | Press release

The global economy will recover from the COVID-19 pandemic, bolstered by increasing vaccination coverage and support from economic policy. The steep contraction will give way to growth of 6% this year. ‘Euro area growth is robust, but it still needs support from economic policy. The outlook is overshadowed by production bottlenecks, the possibility of new virus variants as well as low vaccination rate in the developing world,’ notes Bank of Finland Governor Olli Rehn. Strong monetary and fiscal policy measures have reduced the longer-term economic scars in many countries. Monetary policy has helped maintain favourable financing conditions, while central bank balance sheets have expanded. Favourable financing conditions and public support measures have facilitated business and household access to credit. Growth in general government debt will thus be more marked than during crises on average. Inflation was subdued during the early phase of the COVID crisis. In the present year, euro are