Kesämökkeilyssä tärkeät suojeluohjeet – itsestäänselvyyksiä vai yllätyksiä?

Palovahingot, vuotovahingot ja murtovahingot ovat yleisiä mökkikauden harmeja. Vahinkojen välttämiseksi kaikissa kotivakuutuksissa on omat suojeluohjeensa. Ohjeet on hyvä kerrata, sillä jos niitä ei ole noudattanut ja vahinko on syntynyt tai jopa laajentunut, voi ohjeen huomiotta jättäminen alentaa vakuutuksesta maksettavan korvauksen määrää.

”Kaikissa kotivakuutusten vakuutusehdoissa on suojeluohjeita. Suojeluohjeet ovat selkeitä toimintaohjeita vahinkojen välttämiseksi ja torjumiseksi”, sanoo vakuutusasiantuntija Hanna Salo FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta.

Tyypillisesti suojeluohjeet liittyvät tulipalon torjuntaan, asunnon suojeluun murto- ja varkausvahingoilta, vuotovahinkojen välttämiseen tai esimerkiksi jonkin laitteen käyttöön.

Risujen, roskien ja lehtien polttaminen, tuhkien tyhjentäminen takasta ja saunankiukaasta sekä kulotus kuuluvat usein mökeillä tehtäviin puuhiin.

”Avotulta pitää valvoa hyvin ja se pitää myös sammuttaa huolellisesti. Tulipesistä kerättyä tuhkaa pitää säilyttää metallisessa tai palamattomassa astiassa. Kulottamisesta pitää ilmoittaa pelastuslaitokselle eikä tulta saa ylipäätään tehdä metsäpalo- tai ruohikkopalovaroituksen aikana”, Salo muistuttaa.

Huolimattomuus näissä asioissa näkyy vahingoista maksettavien korvausten alentamisena ja ääritapauksissa niiden epäämisenä. Vähennyksen määrä riippuu tapauksen olosuhteista, mutta tyypillisesti alennus vaihtelee 10–50 % välillä.

Suojeluohjeita liittyy myös siihen, minkälaiseen tilaan jättää asumuksensa.

”Kotoa tai mökiltä yli viikoksi pois lähtiessään pitää muistaa sulkea pääsulkuventtiili ja kytkeä vesipumppu pois käytöstä. Näin toimien moni vesivahinko jää varmasti toteutumatta”, Salo sanoo.

Avainta ei myöskään saa jättää eikä piilottaa mökin tai rakennuksen läheisyyteen ja ikkunat ja ovet pitää sulkea ja lukita.

”Suojeluohjeet ovat järkeviä toimintaohjeita, joita noudattamalla voi estää vahinkoja. Vaikka suojeluohjeiden määräykset ja toimintaohjeet saattavat tuntua itsestään selviltä, kannattaa omat vakuutusehdot kaivaa esiin ja lukaista läpi. Suojeluohjeita kun on jo vakuutussopimuslainkin mukaan noudatettava”, Salo muistuttaa.

Vakuutusasiantuntija Hanna Salo, p. 09 6850 1228, hanna.salo(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi