Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

Kesän aikana noin 245 kilometriä uutta asfalttia

Jaa
Vuoden 2021 kesällä pohjalaismaakuntien alueella oli kolme eri päällystysurakkaa. Urakoitsijoina toimivat Peab Industri Oy ja Asfalttikallio Oy. Päällystystyöt alkoivat toukokuussa ja viimeiset työt tehtiin syyskuun lopulla. Maanteitä päällystettiin yhteensä noin 245 km ja kevyenliikenteenväyliä noin 4,5 kilometriä.
Maanteitä päällystettiin yhteensä noin 245 km ja kevyenliikenteenväyliä noin 4,5 kilometriä.
Maanteitä päällystettiin yhteensä noin 245 km ja kevyenliikenteenväyliä noin 4,5 kilometriä.

Päällystemassoja levitettiin urakoissa yhteensä 216 464 tonnia. Maanteiden päällysteisiin, tiemerkintöihin, paikkauksiin, ohjelmointiin ja suunnitteluun käytettiin alueellamme vuonna 2021 yhteensä noin 22 miljoonaa euroa. 

- Päällystysryhmät ovat saaneet paljon positiivista palautetta tienkäyttäjiltä. Osa teistä olivat jo todella huonossa kunnossa, toteaa Timo Kulmala ELY-keskuksesta.   

Maanteiden kunnossapito on muutakin kuin asfaltointia  

Maanteiden kunnossapitoon liittyviä korjausmenetelmiä on useita erilaisia. Tielle voidaan tehdä mm. sekoitusjyrsintää, murskelisäyksiä, massanvaihtoja, kuivatuksien parantamisia, reikien paikkauksia ja uudelleen päällystyksiä.  

Osalle, alemman tieverkon teille tehtiin sekoitusjyrsintöjä ja murskelisäyksiä mm. kantavuuden parantamiseksi, näin ollen työn aikana liikennöinti tapahtui usein murskeen päällä, joka luonnollisesti aiheuttaa haasteita myös tien käyttäjille.  

-Tietooni ei ole kuitenkaan tullut yhtään korvausvaatimusta renkaiden puhkeamisesta tältä päällystys kesältä, jos verrataan aikaisempiin kesiin, kertoo Timo Kulmala.

Päällysteiden paikkauksien kehitystyö ja tulevaisuus 

Maanteiden päällysteiden paikkaustoimintaan sisältyy ura- ja reikäpaikkaukset. Laajamittainen ennakoiva reikäpaikkaustoiminta aloitettiin alueellamme maaliskuun alussa ja urapaikkaustyöt käynnistyivät toukokuussa. Laajemmat päällysteiden paikkaustyöt valmistuivat marraskuun loppupuolella ja talvikaudella korjataan pääsääntöisesti yksittäisiä ajomukavuutta oleellisesti haittaavia ja liikenneturvallisuutta vaarantavia päällystevaurioita.     

Päällysteiden paikkaaminen maanteillä on lisääntynyt merkittävästi. Alueellamme päällysteiden paikkaamisen osuus ylläpidon kustannuksista on todella merkittävä. Paikkausmenetelmät ovat kuitenkin kehittyneet viimeisten vuosien aikana ja yhteistyö on vahvistunut eri urakoitsijoiden välillä. Tämä luo positiivista pohjaa tulevaisuuteen. Paikkauksien jatkuva kehitystyö tulee kuitenkin olla keskiössä myös jatkossa. 

- Keväällä 2021 pidimme keskeisten yhteistyötahojen kanssa “Paikkaustoiminnan kehittäminen 2021” -kehityspäivän. Päivän tavoitteena oli löytää eri tapoja, kuinka alueemme paikkaustoimintaa voitaisiin kehittää. Kehityspäivän kautta saimme selkeyttä suunnitteluun, ohjelmointiin ja toteutukseen. Voidaan sanoa, että paikkaustoiminta on ottanut isoja kehitysaskelia eteenpäin, joka näkyy myös alueemme tiestössä. Urakoitsijoiden merkitys paikkaustoiminnan kehittämisessä on ollut todella suuri, kertoo Marko Kantanen Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksesta.   

Yhteyshenkilöt

Lisätietoja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen päällystystöistä: 


Timo Kulmala 
Projektipäällikkö 
ELY-keskus, liikenne ja infrastruktuuri 
puh. 040 542 7676  
timo.kulmala@ely-keskus.fi 


Marko Kantanen 
Johtava tienpidon asiantuntija, Tienpidon suunnittelu 
ELY-keskus, liikenne ja infrastruktuuri 
puh. 050 351 2562 
marko.kantanen@ely-keskus.fi

Kuvat

Maanteitä päällystettiin yhteensä noin 245 km ja kevyenliikenteenväyliä noin 4,5 kilometriä.
Maanteitä päällystettiin yhteensä noin 245 km ja kevyenliikenteenväyliä noin 4,5 kilometriä.
Lataa
Maanteiden päällysteiden paikkaustoimintaan sisältyy ura- ja reikäpaikkaukset. Päällysteiden paikkaustyöt valmistuivat marraskuun loppupuolella
Maanteiden päällysteiden paikkaustoimintaan sisältyy ura- ja reikäpaikkaukset. Päällysteiden paikkaustyöt valmistuivat marraskuun loppupuolella
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 5, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15

0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.

ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset

NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.

NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten

NTM-centralen har gett kontaktmyndighetens motiverade slutsats om miljökonsekvensbeskrivningen för Karleby Energinät Ab:s kraftledningsprojekt 400 + 100 kV Hirvisuo-KIP (Mellersta Österbotten)9.12.2025 13:01:29 EET | Pressmeddelande

Karleby Energinät Ab planerar att bygga en cirka 8 kilometer lång kraftledning för 400 kV eller 400+110 kV från Hirvisuo elstation via Hepo–Ventusneva genom Karleby centraltätort till en transformatorstation som byggs på Yxpila storindustriområde (Kokkola Industrial Park, KIP).

ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Kokkolan Energiaverkot Oy:n Hirvisuo-KIP 400 + 110 kV:n voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta (Keski-Pohjanmaa)9.12.2025 13:01:29 EET | Tiedote

Kokkolan Energiaverkot Oy suunnittelee noin 8 kilometrin pituisen 400 kV:n tai 400+110 kV:n voimajohdon rakentamista Hirvisuon sähköasemalta Hepo-Ventusnevan kautta Kokkolan keskustaajaman lävitse Kokkolan Ykspihlajan suurteollisuusalueelle (Kokkola Industrial Park, KIP) rakennettavalle muuntoasemalle.

I fortsättningen säkerställer Tillstånds- och tillsynsverket att tidsfristerna för behandlingen av tillståndsförfaranden för förnybar energi efterföljs9.12.2025 10:33:31 EET | Pressmeddelande

I augusti 2025 förnyades lagstiftningen som styr tidsfristerna för tillståndsförfaranden och vissa andra administrativa förfaranden i samband med projekt för förnybar energi. I fortsättningen tillämpas tidsfristerna på mer omfattande projekt- och tillståndshelheter, och genomförandet av dem säkerställs genom att förbinda myndigheterna och de projektansvariga till en gemensam tidtabell för tillståndsbehandlingen.

Uusiutuvan energian hankkeiden lupien käsittelymääräaikojen toteutuminen varmistetaan jatkossa Lupa- ja valvontavirastossa9.12.2025 10:33:31 EET | Tiedote

Uusiutuvan energian hankkeisiin liittyvien lupa- ja muiden hallinnollisten menettelyiden käsittelyaikoja säätelevä lainsäädäntö uudistui elokuussa 2025. Määräaikoja sovelletaan jatkossa aiempaa laajempiin hanke- ja lupakokonaisuuksiin, ja niiden toteutuminen varmistetaan sitouttamalla viranomaiset ja hankkeesta vastaavat yhteiseen käsittelyaikatauluun.

Vägnätet av lägre klass lider av det milda vädret5.12.2025 13:05:51 EET | Pressmeddelande

Det milda vädret och regnet under de senaste dagar leder till utmaningar i väghållningen speciellt i frågan om vägnätet av lägre klass. På slätterna i Södra Österbotten och längs kustområdet i Österbotten har det på grusvägarna börjat bildas håligheter och ytmenföre. Ytmenföre innebär att vägytan blir gyttjig och vägens bärighet försämras. Viktbegränsningar har införts på ett grusvägsavsnitt i Malax (väg 17463 mellan Rönnholm-Övermalax, Malax. Noggrannare plats: Avsnittet Rönnholm-Mattlar) (enligt läget 4.12.2025).

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye