Kesän päällystysohjelma Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa

Viime vuonna päällystysmäärä oli poikkeuksellisen suuri johtuen saaduista lisärahoituksista ja bitumin alhaisesta hinnasta. Tänä vuonna bitumin hinta on korkeampi ja tämän vuoden päällystysrahoitus on samaa luokkaa kuin 2010-luvulla keskimäärin. Toivottavaa olisi, että päällystysrahoitus olisi pitkäjänteisesti riittävällä tasolla, jotta pystyttäisiin vähentämään korjausvelkaa.
Päällystyskohteiden valinnassa painotetaan edelleen vilkasliikenteisiä pääteitä, joiden päällysteet ovat urautuneet. Alemman tieverkon kunto joustaa rahoituksen mukaan. Päätiet ovat tällä hetkellä kohtuullisen hyvässä kunnossa, ja sen takia on mahdollista toteuttaa jonkin verran päällystyskohteita myös alemmalla tieverkolla. Perinteinen pakkastalvi vaurioitti päällysteitä aiempia, leudompia talvia vähemmän. Päällysteet olivat myös viime kesän jäljiltä aiempaa paremmassa kunnossa mm. pitkän päällystysohjelman sekä erillisen paikkausohjelman johdosta. Sen avulla onkin pystytty sekä tekemään kestävämpiä ja laadukkaampia paikkauksia vilkkaille ja keskivilkkaille teille, että pystytty ehkäisemään päällysteiden rapautumista talviaikaan.Vähäliikenteisellä tieverkolla päällystevaurioita on paikoitellen niin paljon, että pääosin niitä joudutaan pitämään liikennöitävässä kunnossa täsmäpaikkauksilla.
Päällystysohjelman kohteet on valittu kuntomittausten ja asiakastarpeiden perusteella. Vilkkaimpia pääteitä päällystetään tänä vuonna yhteensä noin 100 km, keskivilkkaita teitä vajaa 70 km ja vähäliikenteisempiä teitä runsas 130 km. Kevyen liikenteen väyliä päällystetään tänä vuonna noin 30 km. Kevyen liikenteen päällystyskohteet on valittu päällystevaurioiden ja asiakastarpeiden perusteella.
Liikenteellisesti merkittävimmät päällystyskohteet vuonna 2021
- Vt 1 Raadelma – Skarppakulla
- Vt 1 Pitkäporras - Paimio
- Vt 8 Pitkämäki - Huhko
- Vt 8 Lemmi - Katinhäntä
- Vt 8 Laitila – Varhokylä
- Vt 8 Unaja - Kortela
- Vt 8 Luvia - Pori
- Vt 9 Auran kohta
- Vt 9 Kyrön kohta
- Vt 9 Karhula - Loimaa
- Vt 9 Loimaa - Metsämaa
- Kt 41 Oripää – Virttaa
- Kt 52 Perniön kiertoliittymä
- Mt 185 Härkämäen kohta
- Mt 186 Salo - Kisko
- Mt 189 Poikko - Rymättylä
- Mt 204 Säkylä – Eura
- Mt 2680 Pooskeri – Merikarvia
Lisää tietoa kesän päällystystöistä netissä
Nettisivuille on koottu lista kaikista kesän päällystyskohteista. Kohteet löytyvät myös kartalta.
- Päällystystyöt Varsinais-Suomessa (vayla.fi)
- Päällystystyöt Satakunnassa (vayla.fi)
Tiedotamme päällystystöistä myös ELYn twitterissä @VarsinaisELY.
Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, kunnossapitoasiantuntija Veli-Pekka Pelttari, p. 040 705 0902 ja päällysteinsinööri Tero Ahokas, p. 040 503 8843
Avainsanat
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ersättningarna för avtal om skötsel av traditionslandskap stiger 202617.12.2025 09:04:52 EET | Pressmeddelande
Ersättningarna för skötseln av traditionslandskap höjs i början av 2026.
Perinnemaisemien hoitosopimusten korvaukset nousevat vuonna 202617.12.2025 09:04:52 EET | Tiedote
Perinnemaisemien hoidosta maksettavia korvauksia nostetaan vuoden 2026 alusta.
Vartsalan lauttaliikenteessä liikennöidään päälossin telakoinnin ajan jatkossa kantavuudeltaan 130 tonnin lossilla – liikennehäiriöiden pitäisi poistua16.12.2025 15:42:21 EET | Tiedote
Vartsalan lauttapaikan liikenne jatkuu sujuvammin, kun kantavuudeltaan 130 tonnin lossi L198 on otettu käyttöön telakoitavana olevan hybridilossi L317:n sijaan. Ratkaisu tehtiin ELY-keskuksen ja Suomen Lauttaliikenne Oy:n yhteistyönä vastauksena viime viikolla saatuun palautteeseen, ja sen odotetaan turvaavan raskaiden ajoneuvojen kulun sekä aikataulujen pitävyyden telakoinnin ajan.
Stödnivån för skyddszonsvall höjs till nästan samma nivå som tidigare16.12.2025 12:25:00 EET | Pressmeddelande
Skyddszoner som anläggs mellan åkrar och vattendrag förebygger erosion, ökar mångfalden och minskar näringsbelastningen i vattendragen. Stödet för skyddszoner höjs vid ingången av 2026.
Suojavyöhykenurmien tukitaso nousee lähes vanhalle tasolle16.12.2025 12:25:00 EET | Tiedote
Peltojen ja vesistöjen väliin perustettavat suojavyöhykkeet ehkäisevät eroosiota, parantavat monimuotoisuutta ja vähentävät vesistöihin kohdistuvaa ravinnekuormitusta. Niistä maksettava tuki nousee vuoden 2026 alusta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
